Tuesday, October 23, 2012

Ahad31052009

Aku sama David tak nak keluar harinih tapi King Mongkut beria-ia sangat kata, "let's go for a ride", terkesian kitaorang menengoknya. Puas kitaorang kasi alasan, hari nak hujan lah, tak ada tempat nak pergi kecuali mall lah, jalan sure jam sebab cuaca panas lah, alasan-alasan gitu. Tapi King Mongkut buat tak faham aje, merengek-rengek dia kata nak keluar jugak. 

Juice yang aku kasi kat dia, kejap aje habis disedutnya, kalau hari-hari biasa tuh, dia minum macam main-main aje, sampaikan aku rasa nak simbah air tuh ke muka dia sebab letih aku tukar-tukar tangan pegang gelas, dia selamba aje sedut air tuh sikit-sikit. 

Aku yang malas nak keluar tuh bukan apa, leceh nak memakaikan dia pakaian, nak bergaya sangat kononnya. Lagi, nak memunggah dia naik turun scooter/kereta. Kitaorang ke Lord & Taylor kat Garden City, Long Island. Biasalah, pusing sana pusing sini tengok-tengok pakaian, rimas aku dibuatnya. Yang aku tak daya nya, kat aisles yang sempit-sempit tuh pun King Mongkut nak pergi jugak, last-last aku tengok dari jauh aje lah, sambil buat pura-pura tengok pakaian. 

Masa dia nak undurkan scooter dia, tersangkut lah one of the tyres kat rak baju, dari kejauhan tuh aku tengok aje, terkapai-kapai dia. "Padan muka!", kata aku dalam hati. Terus dia jerit nama aku, nama David. Mulanya aku buat-buat tak dengar aje tapi bila dah lama baru lah aku pergi dekat dia. Bila aku tanya pasal apa, dia pun terus pura-pura pegang jeans yang kat hangers, pura-pura belek jeans tu lah kononnya. Kuat auta nya King Mongkut tuh, ada aje alasan dia. Macam lah aku tak peratikan kelaku dia tadi nya tuh. Last sekali diaorang ke bahagian "clearance sale", kat situ ajelah pakaian berbranded yang dijual murah. Murah gila, harga asal $150, dijual $14-99 aje. 

So David ambik dua helai seluar untuk King Mongkut. Then dia tunjukkan aku satu baju nih, baju kotak-kotak kaler biru gelap yang terus aku kata, "ha, that's my kind of shirt". Bila dia suruh aku beli, aku kata aku tak nak. Selama aku shopping dengan diaorang, rasanya baru sekali aku beli pakaian sama-sama. Aku tak suka nak shopping sama-sama diaorang, iyalah, aku nih kuli diaorang kan? Lagipun diaorang tuh jenis cerewet, takut digelakkan aje kalau beli pakaian yang tak match, tak ikut citarasa diaorang. 

Bosan jer aku menengoknya bila David ambik baju tuh, sure untuk King Mongkut sebab King Mongkut pakai saiz tuh, sama saiz dengan aku. Bosan lah kalau King Mongkut nak pakai baju kaler gitu tuh, sebab baju tuh sesuai dengan aku aje, kaler dan coraknya. Bila David tanya nak lunch kat mana, terus King Mongkut kata makan kat rumah ajelah. Bengang aje David sebab tadi tuh King Mongkut yang beria-ia sangat nak keluar, ini dah keluar jalan-jalan, dia nak cepat balik aje. 

So kitaorang terus balik, lunch kat apartment aje lah. David keluar jalan-jalan lepas tuh, tinggallah aku kena mengurut King Mongkut sebelum buat catherter. Ya ampun, punya lah malas nya aku, itu pun sesambil sebelah tangan main cellphone. Ada sms dari Ramon, dia tanya kalau-kalau aku nak merempit, so aku kata ok aje. Ayooo, aku dah plan tak nak ke mana-mana petang nih sebab nak buat homeworks Spanish aku, tapi nampak gayanya terpaksa tolak ke tepilah dulu pasal homeworks tuh. 

"Don't forget your shirt, Joe", kata David bila aku dah bersiap-siap nak balik. Bila aku macam pelik nak fahamkan apa maksud dia tuh, terus dia kata yang baju yang diaorang beli tadi tuh, sebenarnya untuk aku. Pandai diaorang nih, diaorang tahu aku tak akan setuju kalau diaorang kata nak beli untuk aku, so diaorang beli baju tuh senyap-senyap, kononnya untuk King Mongkut. Diaorang dah beli, sure aku terima aje lah kan? Rupanya diaorang beli tuh sebab macam nak gantikan duit yang aku keluarkan sebab beli seluar semalam tuh.

"Bagus juragan kamu, beliin kamu pakaian", kata Ramon, macam jeles jer, bila dia nampak aku bawak beg Lord & Taylor tuh. Aku tak cakap pun kat dia yang harga baju tuh berapa sangat lah. Kitaorang ke satu restoran yang baru bukak, restoran Greek, sebab Ramon nak mintak kerja kat situ. Dekat aje dengan apartment David, kalaulah dia dapat kerja tuh nanti, sure akan selalu terserempak dengan aku punya lah. Macam semalam jugak, aku kata aku tak ada plan nak ke mana-mana, aku ikut aje ke mana dia nak pergi. So kitaorang turun kat 5th Avenue, harinih ada Israel Parade (one of the most popular parades kat New York. Kat New York, kat US nih, memang ramai sangat Yahudi) tapi nasib baiklah parade tuh dah selesai. Aku ingat lagi last year, sesak gila Fifth Avenue kalau masa parade Israel laanat tuh.

Kitaorang melepak kat Central Park dalam sesejam, Ramon bukannya kuat berjalan, kejap-kejap nak melepak, kejap-kejap nak cari tempat duduk. Aku dah takut nak melepak kat atas tanah, atas bukit-bukit, takut jadi macam dulu, bengkak tangan. Kang kote kena gigit tungau pulak kang kalau melepak atas tanah sambil baring-baring macam Mat Salleh tuh. Tungau nih suka gigit kote Melayu aje rupanya. 

Ramon nak ajak pergi arah Time Square tapi aku nak ke Upper West Side. Saja jer lah aku nak tunjukkan dia kat mana Lincoln Plaza cinema, tempat aku selalu tengok wayang sorang-sorang dulu tuh, now that aku selalu keluar dengan dia, terpaksalah aku lupakan nak tengok my kind of movies kan? Dari situ, kitaorang menapak lagi ke Lincoln Cinema pulak, tak ada dah filem yang nak ditengok, yang ada pun semuanya main dalam sesejam lagi. Aku ajak dia pusing kat area Lincoln Theatre, dan sekitar Central Park West.

"Grand banget apartment di sini sih, serem ngelihatnya", kata Ramon bila aku tunjukkan bangunan apartment Madonna duduk. Aku cadangnya nak ke Fatty Crab Restaurant yang dah tak berapa jauh dah tapi dia macam letih aje, so aku terus ajak dia ke Penang Restaurant (yang aku ingatkan dah ditutup). Masuk aje restoran tuh, terus dia kata dia suka kat situ sebab macam kelas aje, pekerjanya semua Mat Salleh dan Spanish. "Iya, kamu lihatlah harga makanannya, roti cane di sini enem dollar, di restoran kamu kerja dulu cuma tiga dollar", aku kata gitu. "Waduh, mahal bangat sih. Pantasan", kata dia sambil belek-belek menu. Since aku tak lapar sangat, aku order mee goreng aje. Lama jugak kitaorang melepak kat situ, bukannya makan kat gerai mamak kan nak cepat-cepat blah? Aku tak nak ke mana-mana dah lepas tuh, terus aje nak balik. Dekat pukul 11 baru sampai rumah, lantaklah, homeworks aku tak disentuh pun lagi sedangkan esok ada kelas. Hmmm, apa kata aku ponteng aje?...........