Tuesday, October 23, 2012

Selasa02062009


Sepagian aku terralit online inihari, cari idea ke mana nak pergi minggu depan nih. Memang aku ada plan nak ke Pennsylvania dan Connecticut, tapi rasanya aku boleh pergi tempat lain yang lagi best kot. Tak payah ke Philadelphia pun tak apa, apa sangat yang ada kat sana kecuali nak walk down memory lane kan? 

Sebenarnya aku terfikir nak melepak kat pulau, itu yang aku tercari pulau-pulau yang jauh sikit dari area-area New York dan New Jersey nih. Martha's Vineyard looks tempting tapi tak berbaloi kalau nak spend just a day kat situ sebab jauh jugak ke mainland, a few hours dalam ferry, buang masa aje. 

Ada satu pulau nih 12 miles off Rhode Island yang macam menggamit aku aje, the moment aku tengok website tuh terus aku tersuka dan terasa nak pergi aje, sampaikan aku kata yang aku tak kesah kalau aku tak terpergi cari restoran Melayu kat New Haven dan West Haven kat Connecticut tuh. Pulau nih can be reached melalui Newport (Rhode Island) atau Long Island (New York), so itu yang aku sibuk tengok ferry schedules. 

Terbayang dah aku nak buat gila-gila sikit sebab ada train dari Penn Station ke port yang bertolak pukul 12 lebih tengah malam, tibanya pukul 4 pagi. Dan high-speed ferry bertolak pukul 10 pagi. Itu best tuh, boleh lah aku tidur tak menentu, nak buat style dulu-dulu masa student dulu, gila-gila punya style. Iyalah, nak kejar waktu pun yer jugak sebab aku ada a few days jer cutinya. Sunday dah lah aku ada hal lain, dan aku dah janji dengan Ramon nak naik roller-coaster kat Coney Island sehari. So aku cuma ada 3 hari aje yang betul-betul free (aku decide nak tuang kelas dan exam Spanish)

Tengoklah macamana nanti, silap-silap aku tak ke mana-mana pun, silap-silap aku tak keluar pun dari New York nih. Silap besar lah nanti tuh kalau aku tak ke mana-mana, kan? Takut nanti buat plan aje yang lebih, tapi habuk pun tarak.

-------------------------

Tadi, diaorang terlambat dinner nya sebab David balik kerja pun lewat, so kelam kabut lah jugak sebab nak kena buat catherter kat King Mongkut sebelum dia tidur. So, lepas angkat dia ke katil, aku biarkan aje dia meniarap sementara aku nak siapkan, nak ambil alat-alat, towels, tube catherter, alcohol swabs, lube, gloves etc. 

Niat aku, biarlah dia dapat rileks sekejap sebab dah berapa jam duduk kat scooter, kan? Little did I know yang dia nak ditelentangkan sebab nak tengok tv, aku buat selamba aje lah sambil mengambik barang-barang tuh, sebab aku tahu yang kejap lagi aku akan telentangkan dia sebab nak buat catherter tuh. 

"Helloooooooooooo, helloooooooooo...", kata King Mongkut. Kononnya lah kan.

"What's the matter, Hal?, aku tanya dia. "Hold on a second", aku kata lagi. 

"I can't breathe", kata dia, kuat aje. David yang ada kat dapur masa tuh terus aje masuk ke bilik, terus dia telentangkan King Mongkut.

"He can't breathe but he can talk", aku kata kat gitu, aku sindir dia. "What a big pile of shit", kata aku dalam hati. Banyak cekadak King Mongkut tuh.

Ok, itu satu hal yang buat aku bengang, yang dia tak sabar-sabar. 

Lepas siapkan semuanya, aku terus ke bilikair nak basuh tangan sebab sejak dua tiga hari lepas, aku disuruh basuh tangan sebelum buat catherter. Selama ini aku tak ada basuh tangan pun, terus aje aku pakai gloves. Diaorang pun sebelum ini tak ada suruh aku basuh tangan pun.

"Did you wash your hands for 20 seconds Joe?", David tanya aku. 

"No", laju jer aku terdengar King Mongkut cakap gitu dari atas katil. 

"You have to wash for at least 20 seconds, approximately 3 birthday songs", kata David lagi. Aku yang tengah keringkan tangan, mulanya aku tak percaya dia cakap gitu. 

"You are not serious are you?, aku tanya dia. 

"I'm serious, you have to wash for at least 20 seconds, the equivalent of 3 birthdays songs. Well, that's what the Doctors say....", dia kata gitu. Terus aku masuk ke bilikair, dan aku basuh tangan lagi sekali. 

"Fuck! This is such a pain in the ass! Ridiculuos!", aku kata gitu.

Hilang sabar aku jadinya. Tak pernah aku mencarut dan marah depan-depan David. Tak pernah aku jadi sebengang itu depan David. 

"This is it, I'm out of here", entah apa-apa lagilah aku merungut sesambil basuh tangan, David ada kat pintu bilikair masa tuh. 

"Look, I'm drying my hands with this towel that has been hanging here for weeks, what do you say about that?:, aku kata gitu.

Kononnya nak bersih sangat, patutnya aku kena keringkan tangan aku dengan fresh towel lah kan? 

"That's a very good point, Joe", kata David sambil kasi aku kitchen towel, suruh aku keringkan tangan. 

"Look, Joe is upset now", kata David.

"Yes, I'm very very upset. You guys don't make sense", aku kata gitu sambil terus pakai gloves, ready untuk buat catherter kat King Mongkut.

"Why are you upset? Just because we asked you to wash your hands so that I won't get infections?", King Mongkut tanya aku. 

Tengok tuh, dia nih pandai memutarbelitkan keadaan. Aku tak marah sebab disuruh basuh tangan tuh tapi aku bengang sebab dah dua kali aku basuh tangan, dan yang buat tak daya nya, yang buat tak masuk akal aku nya, yang sebab dari itu aku jadi upset, sebab diaorang kata aku kena cuci tangan selama 20 seconds, selama 3 kali nyanyi lagi Happy Birthday. Itu yang buat aku tak tahan nya tuh. Kat bilikair tuh mana ada jam, kan? Ekekekkeek

Aku jadi termarah tuh pasal benda kecik tu pun beria sangat, kononnya nak bersih sangatlah kan? Diaorang, King Mongkut especially, tak ada fikir ker yang kadang tuh masa dia berak taik dia memancut-mancut bercucuran, bergelimpangan, bertitiran kena tangan aku. 

"You be quiet, that's not the thing. I've had enough of you", aku kata gitu sambil terketar-ketar. Aku kalau dah bengang, suara pun terketar-ketar aje, aku dah tak peduli apa dah. 

"This is it, you find someone else, I'm done with you guys", aku kata gitu sambil terus buat catherter kat King Mongkut. 

Aku tak pandang pun diaorang. David terus ke dapur, dia tak pernah tengok masa aku buat catherter sebab dia kata dia geli/seram menengoknya. Walaupun aku tengah marah masa buat catherter tuh, tak ada pun aku sentap-sentap kote King Mongkut tuh, aku buat macam biasa aje. Tapi, sepanjang masa tuh aku terus aje berfikir, yang macam tak sangka pulak begini jadinya. 

Aku nak talipun Ramon lah nanti, nak mengadu, nak beritahu dia yang aku berhenti kerja tiba-tiba kat situ. Eh, tak boleh kasi tahu dia, nanti dia sure nak gantikan aku kerja sebab dia nak sangat kerja aku nih. Ish, nampak gayanya kena cari kerja lain lah, kerja apa lah aku nak cari nanti nih, fikir aku gitu. Berapa lama agaknya aku boleh bertahan sampai dapat kerja baru? Ada ker kerja lain yang lebih bagus dari kerja aku nih? Semua tuh aku fikir, aku congak-congak. 

Lepas buat catherter, lepas siapkan King Mongkut di katil, terus aku ke dapur sebab nak bersihkan apa-apa yang patut sebelum aku blah. 

"What happened?", terus David tanya aku. 

"Nothing really, I'm just bored", aku kata gitu. Dia tak puas hati, dia tetap tanya aku apa pasal aku bengang. 

"I'm a hot-tempered guy", aku kata gitu, "I just lost my temper, so I'm leaving", aku kata lagi. David kata lah yang semua orang akan lose dia punya temper, tambah pulak aku yang kerja nya 7 hari seminggu, for the last 18 months. Jugak kerja aku tuh demanding, what with King Mongkut yang banyak taik palat tuh kan? 

Bila dia kata yang tak ada apa-apa nya lah, apa pasal aku nak berhenti, aku kata lah yang selama ini aku tak pernah tunjuk marah depan dia, now that tadi aku marah, so aku rasa macam malu gitu. 

"And for that reason you want to quit? Come-on Joe...", kata dia lagi. 

Dia tetap tak puas hati dengan penjelasan aku, so aku katalah yang aku nih memang gini orangnya. Aku simpan lama-lama apa-apa yang aku tak suka so bila dah banyak kat dalam dada aku nih, bila tersentuh sikit, mulalah aku meletup,kan? Aku beritahu dia dah beberapa kali aku confronted King Mongkut tuh, tapi aku tahu yang dia tak pernah cerita pun semua tuh kat David.

(Mungkin orang kata aku nih sensitif sangat, sebab itu pun sampai nak berhenti kerja. Tapi sebenarnya, kalau korang baca blog aku dari dulu, korang akan tahu yang dah banyak sangat dah aku simpan dendam kesumat kat King Mongkut tuh)

Lama lah jugak kitaorang bersoal-jawab, masa tuh aku dah cool aje, macamana pun aku tetap dengan keputusan aku, dan aku tetap suruh dia cari orang baru, dan aku akan blah bila dia dapat pengganti aku. Aku cerita kat dia pasal King Mongkut (apa-apa yang aku ingatlah), aku cerita kat dia yang dah setahun lebih aku kerja, aku tak rasa connected pun sama King Mongkut tuh. 

"I never like' him", aku kata gitu. "...that much", nasib baik aku sempat sambung ayat aku, nak mengcover keakwardan keadaan.

Siap aku kasi contoh MamatGQ lagi. Siap aku kata yang aku kerja tuh sebab kesian kat King Mongkut aje. Siap aku kata yang aku ada pilihan lain. Siap aku kata yang it's about time aku blah, dah setahun lebih aku kerja dengan diaorang. Siap aku kata yang I'm not good. Siap aku kata "you don't have to worry about me, I know how to take care of myself". Siap aku kata, "I have nothing against you, just that I can't stand him anymore".

Oklah, sampai dekat pukul 9 kitaorang bercerita-cerita, last sekali dia kata, "Do it for me, Joe, please?". Dan aku kata, "Ok, you have my words". Dan aku pun blah.