Thursday, October 11, 2012

10042008


Cuaca panas hari nih, dalam low 70's gitu. So aku rasa baik aku melepak kat luar, daripada memerap kat rumah aje sebelum pergi kerja. Esok lusa dah sejuk balik, hujan pulak tuh, so sementara panas nih, eloklah aku ambik kesempatan untuk jalan-jalan kan? 

I was a little down gak sebenarnya, sejak semalam lagi. Down-down gitu lah. Biasalah kan, men get lost sometimes, men get lonely sometimes kan? Sejak semalam lagi dah aku rasa tak sedap hati aje, itu yang pukul 3 lebih aku terbangun tidur, terlepak online sekejap, semalam tuh. 

Bila bangun pagi, aku jadi malas buat apa-apa, asyik dok menyetare screen laptop. Tak boleh jadi macam ni nih, kata aku dalam hati. The more aku layan perasaan yang tak berapa sedap tuh, the more aku akan rasa down. Itupun aku dah terlayan jugak sikit-sikit tuh mulanya. 

Korang tau lah kan, aku kalau tengah down-down gitu, biasanya aku cuba hiburkan hati, aku cari lagu-lagu best, lagu-lagu lama yang biasanya lagu-lagu sedih, then aku download. Then aku ulang-ulang dengar lagu tuh. Exactly itu lah what I did this morning, kebetulan pulak semalamnya asyik dok bercerita dengan Hal pasal lagu-lagu Gloria Estefan (dan Miami Sound Machine). So, bodoh jer aku sepanjang pagi tadi tuh, melepak kat katil, sambil dengar lagu Don't Wanna Lose You. Lagu Anything For You aku dengar jugak tapi tak lah sekerap lagu Don't Wanna Lose You tuh.

Aku keluar tak bawak laptop pun walaupun aku rasa kalau melepak kat Central Park, atau kat Bryant Park, sesambil online, sesambil berjemur, sure aku akan nampak macam kelas aje. Aku cuba tak nak bergantung kat online life sangatlah, yang aku selalu online tuh bukan apa. Sebab aku selalu ada kat rumah. Kat rumah apa lagi nak buat selain dari online kan?

Aku ke 34th Street/Herald Square. Memang pun, best tengok ramai orang lepak-lepak kat luar, happy-happy semuanya sebab cuaca best, panas. Tak lah panas mana pun tapi kira panas jugaklah. Aku merayap-rayap gitu lah, tak ada lah rushing langsung sebab aku ada banyak masa. Terasa macam lapang sikit dada, ada lah rasa happy jugak di sepanjang perjalanan ke area Times Square tuh. Yang buat lawaknya, sesambil jalan tuh, aku asyik dok nyanyi lagu Don't Wanna Lose You tu lah. Malu pulak nak mengaku rasanya, tapi gitu lah aku tengahari tadi tuh. 

Lama jugak aku kat kawasan Times Square tuh, masuk Hard Rock Cafe kejap, masuk Reuters jugak, lepak kejap kat Planet Hollywood. Letih menapak, aku masuk Marriott Marquee. Termasuk situ, terasa nak mengopi pulak so mengopi lah aku kat terrace tuh sambil tengok orang lalu lalang. Aku fikir, walaupun aku Bangla jer, tapi still aku kena keep up with the Joneses lah kan? Too bad aku lupa nak bawak sunglasses. Kalau tidak.... ala, korang boleh bayangkan sendirilah kan kekelasan aku yang tak terperi-peri tuh kan?

Aku ke Port Authority Bus Terminal pulak lepas tuh sebab nak Zohor. Nak terberak pun yer jugak. Berak kat tandas di situ aman sikit, compared to berak kat tempat-tempat lain. 

Aku sampai ke Forest Hills pun awal, belum pukul 3 pun. So lepas mengeteh (lagi?), aku terus ke library. Baca magazines aje lah kerjanya, baca cerita-cerita pasal artis. Keluar dari library, on the way ke apartment David, aku rasa macam lapang aje dada aku, macam hilang sekejap down aku. Itu yang aku fikir, apa pasal aku tak cut off aje diri aku nih dari internet? Pasal apa aku tak lupa kan aje internet? Apa yang aku dapat dari internet nih? Lebih baik kalau aku buat macam apa yang aku buat hari nih, jalan-jalan, buat hal sendiri. Itu lebih berfaedah kan? 

Apa pasal aku macam menyalahkan internet yang buat aku rasa down? Heheheh, biar aku sorang aje lah yang tahu pasal apa.