Thursday, October 11, 2012

07032008


Bila dapat tahu yang aku memang confirmed akan kerja di apartment David dan Hal tuh, aku jadi lega yang teramat. Yes, no more kerja dengan Cina. No more kerja restoran Cina. Dan aku rasa macam bangga aje yang gaji aku, walaupun tak sebesar mana sangat pun, tapi kira standard lah. More than double dari apa yang aku patut dapat kalau kerja melalui ajensi kerja Cina. 

Membuak-buak semangat aku untuk cari kerja part time pulak. This is going to be fun, kata aku dalam hati. Kalau aku dapat buat kerja part time, harus kencang nanti tuh. Dan kalaulah ada kerja part time yang macam aku akan kerja tuh (care giver), itu lagi akan mengencangkan. Ribut topanlah nanti poket aku dengan duit kan? 

So aku balik ke rumah tuh, terus aje lah online. Buatlah apa yang patut. Aku ada 6 hari lagi nih sebelum aku start kerja, baik aku gunakan masa free tuh untuk cari peluang buat part time punya kerja kan? Aku dah tak kisah sangat dah pasal blog, aku dah tak peduli pun sangat dah kat member-member online. Diaorang nak tegur aku, tegur. Tak nak tegur aku, lantak korang lah. Aku nak buat gitu lah, nak cuba anggap yang aku macam tak ada kawan online. Macam aku sendiri-sendiri aje. Sebab memang aku sendiri pun kan? 

By petang tuh aku dapat satu email nih, tanya aku samada aku sanggup tak datang ke Hoboken, New Jersey. For a few hours. Aku sanggupkan aje, walaupun aku fikir, takkan tak ada orang kat area New Jersey tuh, tak kan nak cari orang kat New York? Ooo, orang charge gila babi mahal kot, itu pasal susah nak dapat care-giver. Sebenarnya kan, kalau aku nak dapat kerja senang-senang, memang boleh. Aku boleh advertise kat internet senang-senang sebab aku charge tak mahal. Tapi itulah, aku macam tak nak taruk pasir kat periuk nasi orang lain, tu pasal aku tak tulis pun fees ataupun berapa aku charge. They have to email me untuk tanya harga. Dan aku terfikir, kalaulah aku ada Social Security, kalaulah aku legal, memang aku boleh charge mahal-mahal punya lah. Then again, kalau aku ada semuanya tuh, apa ker jadah pulak nak kerja sebagai care-giver kan? 

Aku dapat dua lagi emails malam tuh, satu nih kerja jaga mansion kat Central Massachusets. Teruja aku sekejap tapi kerja tuh live-in, lagipun aku mana lah reti nak jaga rumah orang kaya-kaya kan? Satu lagi tuh aku tak balas pun sebab macam banyak cekadak jer bunyinya yang hantar email tuh. Tak nak lah aku layan beria sangat, after all aku dah dapat kerja lain kan?

So besoknya aku berangkatlah ke Hoboken. Puas jugak aku nak cari apartment Mr Walter tuh, sebab aku tersalah turun bas. Terpaksa aku menapak dalam setengah jam akhirnya. Berkali-kali aku menalipun dia, tanya direction ke rumah dia. Dah nak give up aku jadinya. Sampai aku terfikir, this is not worth it lah. By the time aku sampai ke rumah Mr Walter, dah pukul 3 petang, sedangkan janjinya nak sampai rumah dia pukul 2. 

Sebenarnya Mr Walter tuh bukannya ada nak suruh aku buat kerja sangat pun, dia cuma nak tengok aku kerja, nak tengok cara aku. Sebab dia kata, kalau aku bagus, dia nak offer long-term punya kerja. Dia nak pindah ke West Coast so dia nak cari helper yang boleh dia percaya. Aku tak ada lah kata yang aku tak nak, so aku buat lah apa-apa yang patut. Dalam 2 jam lebih tuh dia kasi aku $50, tambang train sama bas pun dia kasi jugak. Aku ambik aje lah. 

Masa balik tuh aku termelencong ke tempat lain sebenarnya. Aku terpergi ke Jersey City. Ala, kat sebelah New York City aje Jersey City nih. Tak ke mana-mana sangat pun, jalan-jalan kat city center aje, just for the sake of menjejakkan kaki kat city tuh. 

Sampai kat rumah malam tuh, bila aku check email, ada lagi satu offer kerja. Ish, ini sudah bagus nih, kata aku dalam hati. Orang tuh nak kan aku kerja for a few hours, kat apartment dia di Battery Park City (kat stesyen nak ke Statue Of Liberty) Saturday minggu depannya tuh. Since aku akan start kerja Sabtu tuh, aku kata lah yang aku hanya free after 6 pm. Dia setuju aje as long as aku tak ambik banyak masa nak kemaskan apartment dia tuh. 

So aku talipun dia, tengok-tengok nombor dia tuh nombor area code di Connecticut. Bila dia tanya aku samada aku pandai tak urut kalau terseliuh, aku terus kata aku tak tahu, aku tak reti nak urut-urut orang nih. Entah macamana, aku terbersetuju untuk cuba-cuba urut tangan dia yang terseliuh tuh, so aku janji yang esoknya aku akan turun ke Milford, Connecticut. Sounds crazy kan nak ke Connecticut semata-mata untuk urut lengan orang? (Perjalanan 2 jam lebih) Tapi since aku ada masa free dan orang tuh janji nak bayar harga ticket, apa salahnya kan? Dapat jugak aku jalan-jalan tengok tempat orang. Daripada aku melepak di rumah tak buat duit, baik aku merempit tapi dapat duit, kan? 

So besoknya aku ke Grand Central Station, naik train ke Milford, Connecticut.