Thursday, October 11, 2012

23032008


"Eh Joe, aku dapat kerja waiter nih Joe, kat Kentucky. Aku nak ambik lah", kata Syed besoknya. Aku suruh dia pergi sendiri jumpa MakCik Jenny sebab aku malas keluar, now that aku kerja petang, takut tak cukup masa untuk aku rileks-rileks sebelum pergi kerja. 

"Jauhnya, kau nak pergi ke?", aku tanya dia. 

"Ambik aje lah, dapat kumpul duit dalam seseribu, aku berhenti", kata dia lagi. 

"Up to you lah Syed, I don't want to say anything", aku kata gitu.

"Ok, kau tunggu aku, aku sampai sana sebelum kau pergi kerja, aku kena bayar duit tuh hari ni jugak", maksud dia, dia nak balik ke rumah jumpa aku sebab nak ambik duit untuk bayar service charge untuk dapatkan kerja tu dari MakCik Jenny. 

Dia tak ada duit langsung sebenarnya, selama dia duduk dengan aku, aku yang bayar semuanya. Aku bayarkan bill cellphone dia sebab he needs the phone more than anything else lah kan? Senang untuk dia cari kerja, itu yang aku terpaksa bayarkan jugak tuh. Nasib baiklah tak sampai 80 dollars aje. Then, metro card untuk subway, aku yang kasi jugak, 40 dollars. Makan pulak, aku lost count dah berapa jumlah duit aku yang habis, memang banyak jugak sebab tiap hari makan kat luar. Minggu lepas tuh macam air jugaklah duit aku keluarnya. Ini dia nak bayar service charge, $35, dan surenya duit tambang bas untuk ke Kentucky yang aku boleh agak, dalam seratus lebih. 

"Are you serious nak ke Kentucky?", aku tanya dia bila dia sampai aje kat rumah. "Kerja waiter kat New York kan banyak, why do you have to go to Kentucky? Buang duit aje", aku kata gitu. "Bukan aku tak nak kasi kau duit tapi it just doesn't make sense to me", aku kata lagi.

"Betul jugak cakap kau......", kata Syed. Macamana pun aku kasi jugak dia $40, suruh dia pergi cari kerja yang di New York aje. 

"Besok aje lah aku pergi, aku nak keluar pergi main bola sama budak-budak Indo petang nih", kata dia. 

"Kau ni, main bola boleh, pergi cari kerja tak nak", aku sindir dia. Dia nih selalu pergi main bola dengan budak-budak Indo yang selalu melepak di Chinatown tuh, aku tak tahu pun kat mana diaorang main tapi aku tahu memang ramai budak-budak kaki lepak yang suka berkumpul-kumpul di sekitaran Chinatown tuh. Aku dah malas dah benarnya nak bercampur dengan orang-orang Indo nih sebenarnya. Syed kata dia dapat ramai kenalan sejak melepak di tempat MakCik Jenny dan Mei-Mei tuh, semuanya orang-orang Indo. Lelaki, perempuan, semuanya nak tolong dia, katanya. 

"Kau hati-hati sikit, orang Indo nih biasanya ada agenda tersembunyi, diaorang tau kau citizen, kau ada semua documents, diaorang sure nak berbaik dengan kau. Yang perempuan-perempuan tuh, sedangkan dengan orang tua bangka diaorang sanggup ajak kawin, inikan pulak kau yang muda, yang ada rupa. Kau hati-hati aje lah", aku cuba nasihat Syed. 

--------------------------------------

Kerja aku di hari-hari biasa (weekdays) 4 jam aje so aku memang banyaklah masa free. Itu yang aku cadang nak cari kerja di sebelah pagi, cuma aku berbelah bagi sebab walaupun aku kerja dalam 35 jam aje seminggu tapi gajinya lebih dari aku kerja 72 jam seminggu di restoran Cina dulu tuh. Maknanya, kalau aku buat kerja lain di sebelah pagi, sure aku akan dapat lebih banyak. Then again, aku rasa macam tak nak jadi tamak sangat, cukuplah dengan apa yang aku ada tuh.

Dulu aku ada beritahu yang aku ada dapat offer kerja di sebelah pagi, kan? For like 5 hours Monday to Friday, kan? Tak ada rezeki sebenarnya sebab the guy yang offered kerja tuh, masa dia mintak phone number aku, aku tersalah kasi. Masa tuh aku tengah bertekak dengan Syed, so aku tulis email pun tak check apa-apa, pakai tibai aje. Lama tuh baru aku terperasan yang nombor aku kasi tuh salah, yang by that time the guy ingatkan aku main-main so dia tak balas dah email aku. Well, itu lah nama nya tak ada rezeki. 

Kerja aku semakin lama semakin "senang" sebab basically aku dah tahu apa yang aku perlu buat setiap hari. Sampai aje dia apartment Hal, aku akan baringkan dia, urut dia for like half an hour. Then pakaikan dia pakaian, then kasi makan soup, sesambil tengok tv. By then David dah balik kerja. David nih Attorney kat City Hall. Sediakan kopi dan juice untuk dia punya breakfast besoknya, then dinner time. Lepas basuh pinggan mangkuk, lepas kemas-kemas mana yang patut, sediakan tempat tidur Hal. Baringkan dia, pam kencing dia dan selimutkan dia. Weekends pulak, it depends pada David punya plan, either keluar ke mall atau pergi melawat saudara-mara diaorang. 

Cuma yang buat tak berapa seronoknya, aku macam terbawak-bawak masalah aku ke tempat kerja. Aku bengang dengan Syed, aku jadi macam moody gitu, dan yang jadi mangsanya Hal. Dah lah dia tuh cocky sangat. Bila dia macam cerewet aje, aku cepat naik darah, aku cepat jadi bengang, aku cepat jadi marah. Tapi, aku cepat jugak coolnya, aku selalu sedar yang kerja macam tuh kena banyak sangat bersabar. If only Hal knew, kalaulah Hal tahu yang dia tak sepatutnya banyak cekadak, sure kerja aku jadi lebih senang.

-------------------------

Satu malam tuh, aku bertekak lagi dengan Syed, gila punya bertekak. Dan dalam bertekak itu pun, aku masih tak sampai hati nak halau dia dari rumah. Dan aku rasa, dia pun tak expect aku akan berani nak halau dia. Mungkin sebab aku fikir yang aku nih simple punya orang, sensible lah jugak sesikit. Aku pun duduk sorang-sorang, aku pun tak ada lah banyak sangat cekadaknya, kau nak duduk sama aku, duduklah, aku tak kisah punya. Lagipun aku sedar yang aku nih orang susah so apa salahnya tolong orang lain yang susah kan? Takat nak menyusahkan aku sesikit tuh oklah, aku tak kisah sangat pun. 

Kalau aku nih orang kaya, orang senang, orang yang hidupnya beradab, bertertib, yang kalau ada orang nak tumpang aku dia kena jaga tata tertib, memanglah aku tak akan offer Syed tuh duduk sama aku in the first place kan? Tapi itulah, as I said before, aku nih simple aje orangnya. Cuma aku tak tahu yang Syed tuh jenis yang tak mengenang budi, yang tak reti berterima kasih dan tak pandai membawak diri. Sampaikan orang yang baik dan penyabar macam aku nih, boleh hilang sabar dibuatnya. 

So itulah, kitaorang bertekak malam tuh. Sampaikan aku kata yang aku dah tak kisah dah pasal dia, aku dah tak nak ambik peduli dah pasal dia. Apa-apa alasan yang dia kasi kat aku, semuanya alasan yang aku tak terima, semuanya macam nak menutup kelemahan diri dia sendiri aje. Macam lah aku tak tahu itu semua. Aku beritahu dia yang from now on, dia kena fikir pasal nak isi perut dia, buatlah apa yang dia rasa dia patut dan boleh buat, aku tak nak ambik tahu. 

Sebab malas bertekak lama-lama, aku terus aje lah tidur, only to be wken up tengah-tengah malam tuh bila Syed tolak aku. 

"Kau batuk tu hala ke sana lah, nanti berjangkit kat aku, aku mana ada duit nak pergi klinik". 

Terasa hati aku. Aku nak tidur kat lantai, takut dia pulak terasa hati. Macamana pun aku sambung balik tidur aku. 

Besoknya, Sabtu, aku terlambat bangun, terus aje aku pergi kerja. Syed pun ikut aku, pelik jugak dia keluar pagi-pagi.

"Kau nak ke mana pagi-pagi ni?", aku cuba tanya dia. 

"Cari kerja lah!", berlagak aje dia menjawabnya, macam sindir aku pulak rasanya. Terus aku lajukan langkah aku, aku cepat-cepat ke subway station.

"Joe, aku dapat kerja, kat American restaurant. Kerja 4 jam sehari, from 7 to 11 pm. Gaji 1800 to 1900 a month", kata Syed kat talipun malam tuh, masa aku baru aje sampai ke rumah. 

"Bagus tu", aku jawab gitu. Terus aku terpelik, kerja jadi Kitchen Helper boleh dapat sebanyak itu gajinya? Ini dah bagus sangat, lebih besar dari gaji aku per jam aje, kalau kerjanya 4 jam sehari. Aku dapat 15 dollars sejam, dia sure dapat dalam 20 dollars sejam. Terus aku macam terjeles jadinya. Cuma aku terfikir, kalau pun dia dapat gaji $1900 sebulan, gaji aku lebih banyak, sebab aku kerja 35 jam seminggu. Dan aku kena cari kerja lain lagi lah, kena kasi beza gaji dia sama gaji aku, lebih besar. I have to make sure aku punya income tuh double dari dia punya. 

"So bila kau start kerja?, aku tanya dia bila dia balik malam tuh. Nampak macam happy aje, dan aku pun jadi bersemangat nak sembang, nak tanya-tanya dia. 

"Malam esok", jawab Syed.........