Thursday, October 11, 2012

14042008


Awal jugak aku bersiap nak keluar harini nih, dalam pukul 7 aku dah siap mandi. Biasanya aku tak seawal itu, especially on a weekday. Tengah bersiap, sesambil breakfast, baru aku terfikir. Yang aku nih nak keluar ke mana nya? Kedai pun belum bukak pepagi gini nih, itupun kalaulah aku nak beli apa-apa kan?

Terus aku landing balik kat katil, sambung tidur aje lah. After all that's what I always do kan? Walaupun semalamnya aku tidur awal (pukul 9 aku dah tidur, sebab semalam balik kerja awal, pukul 5 petang dah selesai dah kerja aku semalam tuh, Sunday) tapi ada lah dalam lima enam kali aku terjaga. Laptop pulak kat sebelah bantal.

Tak lena sangat aku tidur semalam tuh sebab aku tak padam lampu pun. Aku baru terperasan yang aku nih suka kumpul table lamps rupanya. Bilik aku yang kecik aje, sebijik lampu kalimantang tuh dah cukup terang benarnya tapi aku ada 3 table lamps yang lain. Dan semuanya aku biar terpasang. Pagi pukul 2 tuh yang aku terlama jugak bangunnya, siap bancuh kopi pun.

Aku keluar jugak lastnya sebab nok tiddo dok jenderer, nate berok sunggoh la. Plan aku satu aje, aku nak ke Hell's Kitchen kat Midtown Manhattan.Sebab semalamnya aku ada tengok satu iklan sensei Cina nih yang office dia kat Hell's Kitchen tuh, banyak services yang dia offer selain akupuntur dan massage. Aku terasa nak buat cupping pulak lah, ala, treatment yang sedut angin kat badan guna gelas yang taruk api tuh. Dah lama tak buat treatment tuh. 

Sebelum aku keluar, aku simpan dulu duit gaji yang aku dapat semalam tuh, jugak duit lain yang ada kat wallet. Aku tak nak bawak banyak (macam lah aku ada banyak duit, kan?), nak bawak dalam 500 aje. Nanti kalau bawak lebih, takut terguna pulak duit tuh kan? Iyalah, mana tahu aku tersinggah tempat lain kan? Mana tahu aku terbuat akupuntur, kan? Mana tahu aku terbuat facial, kan? Mana tahu aku terbeli camera, kan? Semua tuh macam tunggu masa aje, aku tahu sangatlah tuh. Silap-silap, sekali harung aje aku terbuat semua benda-benda tuh. In times like this, itu aje yang boleh buat aku rasa happy. Gamaknya lah.

Itu yang aku bawak duit ala kadar aje tuh. Macamana pun, ada jugak aku terfikir, yang sebenarnya cukup duit 500 tuh untuk buat semua benda tuh. Iyalah kan, takut jugak nanti aku terkilan tak dapat buat akupuntur, facial, atau tak dapat beli kamera, just because aku tak bawak duit lebih. 

So kaedahnya, duit yang aku bawak tuh macam "cukup tak cukup" lah gitu. Yang kalau aku nak belanjakan, aku kena fikir dulu. Jugak, yang kalau aku tak belanjakan, aku akan rasa macam tak lengkap aje hidup aku, dan aku akan cuba cari jalan untuk dibelanjakan duit tuh. Sebab aku dah anggap yang duit tuh dah diwakafkan untuk dibelanjakan. 

See, dengan diri sendiri pun aku kena berDQ.

"Joe, kalo kamu ke Chinaton (Chinatown), kamu pergi tempat MakCik (Jenny), anih ya, ke mana dia pindah?", kata tuan rumah aku, Lily, dia suruh aku jenguk-jenguk tempat MakCik Jenny sebab dia kata MakCik Jenny dah lama tak bukak office. Entah apa masalahnya, entah-entah dah pindah. Kalau pindah, tentu ada ditampal notis kat pintu office kan? Takkan pindah senyap-senyap gitu, lari lah clients dia kan? 

So aku singgahlah sekejap kat Chinatown, tak ada niat nak ke situ pun mulanya. Memang pun, office MakCik Jenny tuh tutup, aku nak tanya Mei-Mei yang kat office sebelah, tapi kat situ penuh dengan orang tengah cari kerja. So aku melilau aje lah kat dalam kompleks tuh. 

Sesambil tuh, terbaca pulak satu review/iklan pasal this one Doktor. Tak semena-mena aku termasuk ke pejabat Doktor Cina tuh. Dah tuh, aku tertanya lah pulak pasal acupuncture treatment yang dia buat tuh. Tak payah cakap banyaklah, terus aku terbersetuju, dan terus aku terbuat appointment untuk esok, pukul 1 tengahari. Dah tuh, terus lah aku termalas nak ke Hell's Kitchen.

Aku menyusur jalan kat situ ajelah, aku pergi ke tempat yang aku jumpa PakCik Arthur Pukimak dulu tuh, mana lah tahu kalau-kalau terjumpa dia lagi sebab masa tuh memang masa dia berkeliaran di situ. Tak ada dia kat situ, so aku pergi makan kat Malaysian Restaurant, makan nasi goreng ikan masin. 

Elok aje aku keluar dari restoran tuh, aku nak terberak sangat rasanya. Nak masuk semula restoran tuh dah malu, itu pun kalau tokay tuh kasi aku melepas guna tandas diaorang. Terkemut-kemutlah aku menahan berak akhirnya naik train ke Times Square, nak berak kat Port Authority Bus Terminal. One thing for sure, aku akan ingat sampai bila-bila, especially kalau aku balik Malaysia nanti, yang bus terminal tuh memang tempat berak aku aje. 

Aku tak merayau ke mana-mana dah lepas tuh, aku terus ke Bryant Park, aku nak ke New York Public Library (kat belakang park tuh) . Ala, I've seen them all lah bangunan-bangunan kat Times Square tuh. Lawa library tuh, rasa macam masuk muzium aje sebab architecture dia cantik, lagipun, yang masuk situ tuh semuanya tourist, siap ada guided tour lagi dibuatnya. 

For the first time in my life, aku pergi library tapi tak nampak buku-buku. Sebab aku pun tak tahu kat mana buku-bukunya, apa yang aku nampak, banyak bilik-bilik, yang bila aku masuk, semuanya macam muzium aje, ada exhibiton gitu. So aku terus aje lah keluar, aku melepak aje kat tangga library tuh macam orang lain jugak.

Best rasanya, cuaca pun ok. Terlama pulak aku melepak, ada dalam sejam lebih aku di situ, then pindah pulak duduk kat kerusi yang menghala ke Fifth Avenue. Orang ramai yang duduk berjemur, aku pilih kerusi yang di bawah pokok, redup. So aku lepak aje lah kat situ sesambil tengok orang lalu lalang.

Rasanya esok lusa pun aku nak ke situ lagi lah, boleh pasang webcam, kan? Eh, tak boleh lah pulak, sebab aku masih dalam mode menyembunyikan diri kat YM nih.

Belum pukul 2 lagi aku dah naik train ke Forest Hills, aku sambung melepak kat library di Forest Hills lah pulak, sementara tunggu 4-30 pm, waktu aku masuk kerja. Aku rasa macam happy aje sebab at least aku tak melepak kat rumah aje kerjanya. Dan jugak aku tak online pun. Dan jugak, aku akan ada jawapan bila nanti Hal tanya, "So, how was your day today? What did you do?". Memang itulah soalan pertama dia tanya aku bila aku sampai ke apartment dia, dan sesambil mengurut belakang dia tuh, aku pun akan ceritalah apa-apa yang aku buat sepanjang hari. Biasanya aku angkat kedua-dua tangan, sambil kata, "Nothing, absolutely nothing....." Tapi harini, adalah kelainan sikit. 

Nih aku tengah plan untuk esok lusa dan seterusnya, apa nak buat di sebelah pagi. Aku kena buat something, kalau tidak, apa aku nak tulis kat blog, kan?