Thursday, October 11, 2012

15042008


Kalaulah bukan sebab aku ada appointment dengan Tabib Cina tuh harinih, mampos aku nak keluar awal-awal tadi tuh. Tidur lagi sedap. Apa pasal aku asyik nak tidur aje sekarang nih, aku pun tak tahu. Lepas tidur, tidur. Lepas tidur, tidur.

Mungkin jugak sebab kat rumah sewa tuh sunyi sepi aje, memang sedap sangatlah kalau nak membongkang sampai tengahari. Punyalah sunyi sepinya sampaikan siang-siang pun detik jam dinding pun boleh aku dengar. 

Tak ada lah awal sangat pun aku keluarnya tadi sebab sempat jugak aku online seround dua. Kemas-kemas bilik pun jugak. Dekat pukul 10 pagi baru aku blah. Sekarang nih aku guna monthly Metro Card untuk subway so aku boleh ke mana-mana, berapa kali pun sehari. Unlimited gitu. Apalah bengap sangat aku sebab selama ini aku guna weekly card. Dah berapa banyak aku boleh save kalau aku guna monthly card nih. 

Aku tak turun kat Canal Street, Chinatown. Instead aku turun kat Broadway-Lafayette, tak berapa jauh dari area situ jugak rasanya. Mulanya aku ingatkan aku tersesat sebab puas aku jalan, masih tak jumpa area Chinatown. Rupanya aku kat SoHo, so aku jalan aje lah ikut pusat. Ke depan pusat aku, ke depan lah aku jalan. Nasib baik pusat aku sentiasa ke depan. 

Aku banyak perhati orang aje, lawa-lawa, gorgeous-gorgeous semua orang yang kat area SoHo tuh, memang kawasan terkenal, ramai artis-artis dan VIPs pun yang duduk kat area tu tuh. Kat paper semalam pun, Cameron Diaz, Anderson Cooper, Jennifer Anniston were sighted kat area-area tuh. 

Sebelum pukul 1 aku dah sampai kat klinik Tabib/Doktor tuh tapi dia tengah sibuk masa tuh, mengurut this one perempuan. So aku ke Subway sekejap, makan tuna sandwich. 

Doktor tuh check aku punya pulse, check pakai jari aje. Then dia suruh aku jelir lidah, siap dia ambik gambar lagi. Aku tertanya-tanya jugak apa ker jadahnya ambik gambar lidah kan? Siap dua kali pulak tuh, disuruhnya aku jelir lidah aku panjang-panjang. Apa, ingat aku nih macam anjing lapar ker nak terjelir-jelir gitu? Dia kata spleen aku kotor, tak balance aku punya diet, gitu lah lebih kurang. Ala, spleen pulak dah. 

Dia tunjukkan aku image lidah aku, ada beza apa tah kat both sides of the tongue. So tak heranlah kalau aku terus terbersetuju nak beli herb supplement yang Doktor tuh rekomen kan. Dia jual banyak herb supplement rupanya Doktor tuh, nasib baiklah tak mahal.

Tak puas hati aku dengan acupuncture treatment yang Doktor tuh buat. Dia cuma buat di bahagian depan badan aku aje, cuma 12 batang jarum aje yang ditaruk. Kat cuping telinga aku ditaruk dua batang, kat tangan 4, selebihnya kat kaki. Tak bukak baju pun, kalau buat acupuncture di Sensei di Phila dulu tuh, siap disuruh bukak baju, seluar even dilondehkan sikit, sambil berbaring lagi. Ini tak, takat bersandar aje.

Agaknya dia ingat aku tak biasa buat treatment gitu tuh, walaupun aku dah berapa kali beritahu dia yang aku dah biasa sangat buat acupuncture, dan treatment yang gitu tuh macam tak lut kat badan aku, macam tak ada apa-apanya bagi aku. Aku nak suruh dia buat electro acupuncture tapi dia kata since itu first time aku kat tempat dia, tak dapat dia nak buat. Next time perhaps, dia kata gitu. 

Macam bengang aje aku jadinya sebab sepanjang treatment tuh aku tak rasa apa-apa pun. Aku nak buat treatment tuh sebab aku nak rasa darah berjalan kat dalam badan aku, rasa berderau gitu. Ini, tak rasa apa-apa pun, takat rasa geli masa dia pusing-pusingkan jarum tuh aje. 

Dalam sesetengah jam lepas tuh baru jarum-jarum tuh dicabut, barulah aku disuruh meniarap kat massage table, sebab dia nak urut badan aku. T-shirts (dua lapis) aku pun tak disuruh tanggal, mana lah rasa sangat pun urutan dia tuh, macam dia kasi back rub gitu aje. 

"So, where are you from, originally?", Tabib tuh tanya aku. 

"Malaysia", aku jawab gitu.

"Malaysia? I'm also from Malaysia", kata dia. 

Laaa, Cina Malaysia rupanya. So aku cuba cakap Melayu dengan dia, tapi dia tetap cakap Inggeris. Rupanya dia tak reti cakap Melayu, dah lama kat America, masa kecik aje kat Malaysia, kat Taman Mayang. 

$65 semuanya, acupuncture sama herb tuh tapi dia kata sebab aku Malaysian, dia mintak $60 aje. Aku kasi dia $70, aku kata yang aku nak datang lagi nanti nak buat refleksoloji. Tak pun nak beli herb tuh sebab dalam sehari kena makan 9 bijik, sebotol tuh cuma untuk 10 hari aje. 

Terus aje lah aku ke subway station, aku nak ke Forest Hills aje lah, nak melepak kat library. Tapi aku lalu jugaklah kat area yang aku jumpa PakCik Arthur dulu tuh. Aku siap lepak-lepak kat taman tuh, aku perhatikan sorang-sorang orang yang melepak di situ tuh. 

"PakCik! PakCik ingat saya lagi tak?", terkejut aku bila aku ternampak PakCik Arthur tengah lepak-lepak kat bangku sambil hisap rokok. 

"Pukimak kau! Kau pergi ke mana?", PakCik Arthur macam terkejut, terpinga-pinga gitu. Aku bersalam dengan dia, aku peluk-peluk dia. Again, punyalah busuk bau dia, puas aku menahan napas masa peluk dia tuh.