Thursday, October 11, 2012

20042008


Kebelakangan nih, entry-entry aku bunyi macam semacam jer kan? Aku pun baru terperasan sebenarnya. Tak ada apa-apa kot, mood tak berapa baik aje gamaknya semenjak dua menjak nih. Itu aje kot. 

Memang dasar cipet sesangat aku nih kan? Bila mood down tuh, kononnya nak membawak diri, nak menyepikan diri, nak cuba menghappykan diri yang lara. Kononnya lah. Pttuuiihhh! Memang gini lah aku orangnya, jenis yang tak pernah happy dengan apa yang ada. Ada aje benda yang tak kena nya. Semuanya nak perfect, semuanya nak best, semuanya nak macam apa yang aku nak. 

Dalam seseminggu aku menyepikan diri nih, banyak jugak aku berfikir. Sebenranya, sebelum aku menyepikan diri, bersendiri-sendiri tuh, aku dah banyak fikir jugak. Rentetan dari berfikir tu lah, itu yang aku decided nak sorang-sorang, nak senyap-senyap tuh. So kaedahnya, aku nih tak pernah berhenti dari berfikir. Kaedahnya, aku nih memang seorang ahli fikir. Seorang ahli fikir yang bukan-bukan. 

As I said, tak ada apa pun sebenarnya, aku aje yang suka fikir bukan-bukan. Bila dah fikir bukan-bukan, mula lah buat benda bukan-bukan, kan? Then kat blog pun aku tulis benda bukan-bukan aje. Dan orang pun, baca benda bukan-bukan aje. 

Gitu lah dengan aku nih, bukan aku tak sedar yang aku nih jenis manusia yang memang tak pernah puas. Cuma aku terlupa aje. Nasib baik sekejap aje aku terlupa. Nasib baik sekejap aje aku terteringat balik [yang aku nih manusia yang memang jenis tak mudah puas]. Tapi itulah, in the process tuh, bermacam-macam benda yang aku fikir kan. 

Kesimpulannya, I have a blessed life [read:it can't get any better than this] but I've been whining about it for years. That has to stop lah kan? I don't want yang in the end nanti aku macam hating myself for leading this kind of life. 

-----------------
Semalam, lepas kerja, aku pergi lepak kat Rockerfellar Center. Tadi, lepas kerja, aku turun kat Rockerfeller Center subway station jugak. Seronok jugak lepak-lepak tengok those stupid tourists yang first time datang New York gamaknya. Kampung semacam diaorang tuh, bergambar sana bergambar sini.

Dah bosan melepak di situ, aku terus menyusur jalan ke Times Square. Itu aje lah kerja aku sepanjang minggu ini rupanya, setiap hari aku jalan-jalan kat area tuh. Sampai macam stress jadinya sebab hari-hari aku keluar. Nak lepak kat rumah, stress jugak. Memerap kat rumah jadi stress, melepak kat luar jadi stress. Apa-apa lah aku nih. 

Walaupun aku setiap hari keluar, tapi aku tak belanja apa sangat pun. Tak ada apa pun yang aku beli, kecuali makanan. Bab makan aku tak nak peduli sangat, kalau aku rasa nak makan kat restoran, aku masuk aje. Kalau aku rasa nak mengopi sesambil tengok orang lalu lalang, aku bantai aje. 

Mungkin sebab mood nak shopping tak ada datang, itu pasal aku tak beli apa-apa pun. Sedangkan aku mengidam nak beli jacket, baju-baju untuk musim Spring/Summer. Tapi tak apa, mood nak shopping biasanya datang sekelip mata aje, lagipun aku punya style shopping pun sekelip mata jugak kan? Rembat satu barang, blah. Rembat satu barang, blah. 

Yang paling penting sekarang nih aku kena beli jacket. Kena lah yang berbranded sikit kan? Malu lah aku sebab aku ada satu jacket tu aje, musim winter pakai jacket itu, musim Spring pakai jacket itu, tak kan Summer nanti pakai jacket itu jugak, kan? So itulah, aku cadang nak beli jacket nipis sikit, dah ada jacket tuh, kena lah ada baju yang match dengan jacket tuh kan? Aku kena lah jaga sikit penampilan aku nih, iyalah, after all aku kerja dengan David/Hal yang particular sangat pasal pakain sehari-harian. Agaknya diaorang kesian tengok aku sebab asyik pakai jacket sebijik tu lah setiap hari, kasut sepasang itu lah yang aku pakai setiap hari. Selalu jugak diaorang offer kalau-kalau aku nak pakaian lama diaorang yang dah tak padan tuh, aku tak nak, aku tak pernah ambik pun. Aku rela lah pakai singlet aje daripada pakai pakaian second hand orang. 

Sepanjang aku keluar jalan-jalan, banyak kali jugak aku cuba-cuba uji diri aku. Aku pergi kedai barang-barang elektrik, dari satu kedai ke satu kedai. Lawa-lawa, murah-murah kamera dan laptop yang diaorang jual, sebab semuanya tax-free. Aku pergi satu kedai, aku tengok dari luar aje, aku tengok kamera, takat tengok berapa mega pixel, dan harga. Tangan seluk poket aje nak keluarkan duit nak rembat satu kamera. 

Bila aku nak masuk aje kedai tuh sebab aku rasa nak beli aje kamera tuh, sebab aku rasa macam malu kat diri sendiri sebab nak beli kamera yang tiga empat ratus dollars tu pun tak mampu, bila aku dah tersengih-sengih sengsorang pasal aku fikir, akhirnya tewas jugak aku, terus aje aku batalkan niat aku. Terus aku blah. Tapi, blah pun bukanlah blah sangat. Aku blah ke kedai lain pulak.

The same thing jugak, "dah lah, aku terpaksa beli jugaklah kamera tuh, itu dah macam necessity dah tuh. At least aku dapat taruk gambar kat blog aku, kesian sangat aku kat diaorang yang baca blog aku. Aku dah tak ada apa nak tulis dah nih, so kalau aku taruk gambar-gambar, ada lah jugak updatenya kan? Kalau aku tak beli kamera, hampa merana lah diaorang nanti kan sebab aku tak ada update blog, kan? Lagipun, kesian jugak kat diaorang yang nak tengok gambar-gambar New York, kan?" Then bila aku nak masuk aje kedai, sesambil tuh dah keluarkan duit, terfikir pulak aku, "boleh ker kalau aku tak beli kamera tuh?. Baik aku test diri aku, boleh ker tidak? Sampai bila aku boleh menang nih?" So, with that in mind, aku terus aje blah. Sambil tersengih-sengih sorang diri. Sebab iman aku kuat.

Macamana pun kan, sesibuk mana pun aku cuba menyibukkan diri aku, sejauh mana pun aku berjalan, sekelas mana tempat pun aku pergi, kat dalam hati, jiwa, fikiran aku tetap kosong. Aku keluar jalan-jalan, nak hilangkan stress, nak nampak kelas (macam orang lain tuh jugak). Aku pakai sunglasses, nak lindung dari silau, nak nampak lawa. Kononnya lah. Tapi realitinya? Ker aku kena pakai sunglasses besar yang penuh muka tuh kot?

------------------------

Sampai aje kat apartment David/Hal pagi tadi, terus aje David suruh aku lepak kat dapur, suruh tengok tv sebab ada satu film nih yang dia kata best. A British film, film tahun 2005, Mrs Palfrey At The Claremont. 

"You gonna love this film, Joe", kata David, terus dia on kan tv yang kat dapur. Dia sama Hal tengok tv yang kat bilik Hal, so the first 2 hours kerja harinih, aku tengok tv aje lah.


Best film tuh, my kind of film, tak sampai 5 minit aku tengok, terus aku tersuka dengan film tuh.