Thursday, October 11, 2012

My Daily Life As A Caregiver (2)


Biasanya aku akan sampai kat Forest Hills dalam sejam sebelum masuk kerja. Aku ada dua tempat boleh lepak, kat library atau kat this Korean-owned bakery. Biasanya aku akan lepak kat situ, minum teh sama makan kek. Dah jadi habit pulak hari-hari mengeteh kat situ. Kat library aku pergi sekali sekala aje, biasanya kalau kat bakery tuh tak ada tempat duduk, so terpaksalah aku ke library. 

Dulu, masa on the way ke funeral bapak David, ada aku ternampak this one Malaysian/Thai Restaurant, nama dia Pinang (bukan Penang Restaurant yang terkenal tuh) kat area Forest Hills nih, tapi aku rasa jauh jugak kalau nak jalan kaki ke situ, sure tak sempat. Macamana pun aku janji yang satu hari nanti aku akan ke sana, nak try makan kat situ. 

Dalam 4-20 petang baru lah aku ke apartment David/Hal. 5 minit aje dari library/bakery tuh. Tak nak aku pergi awal-awal, buat rugi aku aje. Biasanya bila aku sampai, Hal kat dapur sambil tengok tv, atau menalipun. Mamat Filipino yang kerja di sebelah pagi tuh habis kerja pukul 4 petang so sementara tunggu aku, Hal akan lepak di dapur, tengok tv. 

Terus aje aku tukar pakaian, pakai pakaian misi jantan. Kena cuci tangan, muka semuanya sebab Hal tuh dulunya Doktor, semuanya nak kena bersih. Cerewet nak mampos. Tapi kan, dalam bersih-bersih tuh, aku masih tak faham apa pasal kalau nak cuci kote dia, nak cuci bontot, dia suruh aku guna bekas plastik tempat dia minum juice tuh? Jijik aku. 

Then Hal pun terus aje mengfrive scooter dia dan tunggu aku kat birai katil sebab nak suruh aku urut dia. Seharian dia di atas wheelchair/scooter aje, sure berkematu bontot. Mamat Filipino tuh tak reti urut, dan Mamat yang kerja sebelum aku tuh pun tak pernah urut Hal. Aku sorang aje yang kena mengurut. Nak sediakan alas katil semuanya tuh, kena buat hati-hati aje sebab cerewet Hal tu lah, herot sikit tak boleh, macam-macam lah. 

Nak tanggalkan baju dia pun kena ada caranya, aku selalu jadi terbengang masa nak tanggalkan baju dia sebenarnya. Sebab Hal nih, dia kononnya macam tak nak aku yang buat, dia nak tanggalkan sendiri. Bila terkial-kial tuh, bila aku nak cuba tolong, dia tepis-tepis tangan aku. Tepisan dia tuh kadangnya macam kasar sebab tangan dia terketar-ketar, tangan kiri aje yang boleh berfungsi sesikit, tangan kanan langsung kaku. Itu yang kadang-kadang aku sentapz tuh, aku ingatkan dia tepis aku, sebenarnya dia tak ada lah niat sebegitu. Kot. 

Kalau aku tak tolong, dia marah-marah aku. Bukanlah marah tapi dia punya words tuh sarcastik, walaupun dia kata dia melawak aje. "Are you going to strangle me?, dia kata gitu kalau aku tertarik kuat sikit baju dia tuh. "You think I'm not capable of even taking my shirtf off, all by myself?", words like that yang dia guna. Sarkastik dia tuh macam aku jugak benarnya, wakakakkaka. 

Then aku kena angkat dia ke atas katil, ini kena hati-hati sebab kat perut dia ada batteri (dalam badan, berbenjol aje kesan batteri tuh) so kena buat perlahan-lahan. Kalau David ada, senang sikit, aku angkat bahagian badan, David angkat bahagian kaki. Since aku sorang, terpaksalah aku buat kerja sorang-sorang. Memanglah tak terdaya aku nak usung dia, so aku sidaikan badan dia kat katil, then baru aku angkat kaki dia. Tiarapkan dia. 

Lepas tuh, selama setengah jam, mengurut belakang dia ajelah kerjanya. Sampai ke kaki. Sesambil tuh cerita-ceritalah apa yang patut. Kadang dia tertidur. 

Then kena sapu kan lotion kat badan dia lah pulak, lepas tuh, guna towel, keringkan lotion tuh. Kat bahagian kote dan celah kelangkan dia. Sebijik macam menjaga budak kecik/bayi aje gayanya. Cuma bezanya, budak kecik, diaorang tak bercekadak. Lagipun, kote bayi, macam kuih siput aje kan? Dengan Hal nih, walaupun dia tak nampak (dia sambil baring menelentang), tapi ada aje yang tak kenanya. Kena keringkan betul-betul. Kalau tak tuh, tangan dia teraba-raba lah kote dia tuh, so aku akan faham yang dia suruh aku lap kat belah mana. Aku, sambil buat kerja tuh, aku bukannya perati sangat pun, dah lah aku pedapkan aje kote dia tuh dengan towel, aku kesat-kesat gitu aje lah. Tapi kan, hanya tuan yang empunya kote akan tahu kat mana yang kena dikerja kan, dan Hal nih pulak, prinsip dia, "kote ku kote mu jua", itu yang dia suruh aku bersihkan kote dia macam kote dia tuh kote aku sendiri. Sabar aje lah, kote aku sendiri tak ada pun aku belai sebegitu rupa.

Lepas tuh, pakaikan dia pampers sama spenda. Sebelum tuh, kena taruk bedak Baby Johnson dulu, kat kote dan bontot, kat celah kelangkang. Sebijiklah macam pakaikan lampin bayi kaedahnya. Ha, masa tuh aku tak boleh guna towel, so aku kena pedap anak tikus mati tuh guna my bare hand aje. Taruk bedak tuh pun kena betul-betul, kena taruk skeliling, kalau tidak, teraba-rabalah dia kononnya. Sampaikan aku kena teruk bedak lagi sebab dia asyik tergaru-garu. Kat setiap contour line telor dia tuh kena taruk bedak. Telur orang tua kan, sure lah banyak contour lines nya kan? Telor orang muda tak gitu, licin aje. "Mamposlah lepas ini sure member-member lelaki aku asyik membelek telor memasing nak tengok kalau-kalau telor memasing dah ada garisan kontor* Wakakakkaa

Dah siap tuh, pakaikan dia lampin, underwear dan stokin. Stokin kena kaler sama dengan kaler baju, sedangkan nak lepak kat rumah aje. Basically, kerja aku macam menyiapkan budak kecik lah, sebijik macam tuh. Aku dah hilang rasa jijik, rasa malu, rasa kotor. Semua perasaan gitu tuh dah lama aku taruk ke tepi. Orang lain boleh buat, tak kan aku tak boleh kan? Berpadananlah dengan gaji pun kan? Eh, berpadanan ker? Tak kot? Orang tuh (a Malaysian math prodigy yang masuk Oxford at the age of 13, tapi last-last jadi prostitute. Sorry, can't help it, hehehhe), main kote orang, dia charge sampai 130 Pound Sterling se jam kan? Aku, aku main kote orang jugak, tapi dibayar $15 sejam aje. Jauh bezanya jadi hooker sama kerja Bangla nih rupanya.