Thursday, October 11, 2012

16032008


Sebelum pukul 8 aku dah keluar untuk pergi kerja sebab aku tak tahu how long will it take nak sampai ke Forest Hill, on a weekend. Aku kena tukar 3 trains kalau nak lebih cepat, instead of taking this local train yang singgah kat semua stations. 

Belum pukul 9 pagi aku dah sampai, since aku ada bawak laptop, aku online lah dulu kat lobby apartment tuh. Macam kat five-star punya hotel aje lobby tuh. Since aku baru pertama kali di situ, adalah doormen yang tertanya-tanya siapa aku, ada sorang tuh beritahu aku yang aku tak boleh lepak lama-lama kat lobby. So aku terus aje lah naik ke apartment Davd/Hal. Dah rugi setengah jam sebab sepatutnya aku mula kerja pukul 10 pagi. 

Sampai aje, aku disuruh cuci tangan, disuruh tukar pakaian, pakai macam misi punya uniform lah kononnya. Diaorang suruh aku tukar tshirt sekali tapi aku tak nak, aku kata, what's wrong with this shirt? Diaorang takut baju aku kotor kononnya. 

"Now, what am I supposed to do?", terus aku tanya gitu once aku dah siap tukar pakaian. 

"Listen, our Dad passed away last Tuesday and the funeral will take place tomorrow. The limo will be waiting at 11-15 am and the service starts at 1 pm", kata David. 

Terkejut jugak aku mendengarnya bila dia kata yang aku kena ikut pergi cemetry. Terus aku teringat yang masa aku sekolah dulu, ada aku dengar Ustaz nih cakap, yang it's haram for a Muslim kalau pergi pengkembumian orang bukan Islam. I'm not talking pasal melawat atau kasi last respect pada non-Muslims, I'm talking pasal pergi ke cemetry, ke tanah perkuburan, untuk pengkebumian orang bukan Islam. Haram rasanya. 

Then sembang-sembang lagi pasal aturcara pengkebumian, diaorang berbelah bagi samada nak attend lunch kat restoran, right after pengkebumian tuh atau tidak. David macam tak nak join sebab susah nak kena usung Hal turun naik kereta. Aku pun kasi cadangan yang tak payah join lah sebab Sunday biasanya sibuk kalau lunch hour.

Dan sebab hari tuh pun akan hujan lebat, aku pura-pura tanya, yang macamana nak tolak wheel chair Hal tuh nanti sebab sure jalan kat kubur lecak-lecak. Termasuk jugak akal diaorang, so keputusan dibuat yang aku sama Hal akan duduk tunggu dalam limo aje nanti, tak payah pergi ke lubang kubur. Lega aku mendengarnya. 

Kerja seterusnya, tolong Hal gosok gigi, bersih muka dan bercukur. Masa dia nak cuci tangan tuh aku rasa tersentak sikit. Kesian aku menengoknya, then masa aku taruk sabun, masa aku sapu-sapu tangan dia, dia nyanyikan lagu Birthday. 3 kali. Habis lagu tuh, baru lah boleh aku rinse kan tangan dia tuh. See how cerewet he is? 

So, aku lah yang hulurkan dia berus gigi, nasib baik tangan kanan dia boleh berfungsi, walaupun tak sepenuhnya. Kalau tidak, mampuslah aku kena buat semuanya. Aku cukurkan dia, nak sapu shaving cream ada style dia sendiri so aku ikutkan aje lah. Dalam setengah jam semuanya tuh, cuma cuci tangan, bercukur dan cuci muka. 

Tak lama lepas tuh David ke gym, so tinggallah aku sama Hal. Dia suruh aku vacumm rugs dan carpets. Nih aku nak cerita sikit. Hal tuh, baik memanglah baik tapi cerewet sesangat orangnya. Very cocky. Nak buat something, kena beralus aje, tak nak langsung ada bunyi, ada benda bergeser. Kena ambil satu persatu, kena buat macam slow motion gitu. Untuk kerja mengvacuum tuh oklah since aku pun dah berapa lama tak pegang vacuum kan? So I took the opportunity tuh untuk meraba-raba kat mana suiz, kat mana button yang kena tekan, how the machine works, semuanya lah. So Hal tak perasan pun yang aku buat slow-slow tuh sebab aku tak tahu macamana nak operate vacuum cleaner tuh.

Lepas tuh, basuh pinggan mangkuk pulak. Tak ada lah banyak mana pun, takat dua bijik cawan, satu piring dan a few sudus dan pisau. Itupun macam beria sangat bagi Hal. Geleng kepala aku dalam hati bila satu persatu diajar aku cara nak membasuh tuh. Apa yang kena dicuci dulu, sebanyak mana sabun pencuci, macamana nak keringkan pinggan yang dah dicuci, kat mana nak disimpan benda yang dah dicuci.

I mean, biasanya benda gitu, biasanya aku buat sebelah mata aje, buat sambil lalu gitu aje, tapi kat rumah diaorang tuh, itu kira macam kerja penting sangat tuh. Satu tus air yang jatuh ke lantai pun disuruh kesat. Tak ada lah dia marah, tak ada lah dia arah-arah aku, tak ada lah dia berkasar tapi the way dia suruh aku buat itu ini (melalui wheel chair dia tuh), buat aku rasa bengang aje. Gini gayanya orang kaya, rupanya, kata aku dalam hati. Ker sebab Hal nih tak ada kerja lain dah. Dah bertahun dia asyik dalam wheel chair aje, bertahun dia tak keluar rumah sangat, so benda-benda gitu ajelah yang dia mampu bersuara gamaknya. 

Apa-apa lah, tapi let me tell you, most of the time aku buat kerja-kerja yang (bagi aku) tak masuk akal. Tak masuk akal aku sebab aku orang miskin kot? Mungkin style orang kaya memang gitu kot? Orang miskin, kalau tengok keadaan dalam apartment diaorang tuh, rasa macam tak ada apa pun yang nak dikerja, dibersihkan. Sebab semuanya cantik, bersih, teratur rapi. Tapi bagi diaorang, banyak pulak benda yang kena dibersihkan, kena dikerjakan. Benda-benda bodoh gitu lah. Bulu-bulu tepi rugs tuh (fringe) kena disikat. Satu hala. Tak ker tak masuk akal namanya tuh? 

Tak lama lepas aku siap bersih-bersih mana yang patut, David pun balik. Lepas mandi, dia keluar semula. Masa tuh Hal suruh aku ambikkan pakaian yang dia nak pakai untuk ke funeral esok harinya. Itu satu lagi masalah. Berjam-jam jadinya, macam tak percaya aje kan? Dah lah pakaiannya banyak, stokin di almari sana, tshirt di closet sini, baju di almari satu lagi, sweater disimpan di sana, jacket, scarf, sarung tangan. Disuruh aku ambil dan belek satu persatu, semuanya tak matching, kononnya. Sampaikan aku tak faham jadinya, "ko tuh cacat, duduk kat wheel chair, apa lah sangat nak lawa-lawa nya?", aku merungut dalam hati. 

Tak payah aku cerita lebih-lebih lah (sebab I'm sure nanti aku akan cerita lagi kat entry-entry lain) tapi, stokin aje dia ada 8 drawers. 8 laci penuh dengan stokin, yang dilipat dan disusun lawa, macam kat butik aje gayanya. Kasut? Berpuluh-puluh kotak. Scarves? Bertingkat-tingkat plastic containers, dan semua scarves tuh disusun ikut jalur pattern. Bodoh jer lah aku tulis nih, tapi let me tell you, it's freaking unbeleivable. 

David balik semula dalam pukul 3, bawak lunch yang dibeli. Kerja aku pulak, kasi Hal makan. Macam menyuap makanan kat budak kecik aje gayanya, cuma kalau kasi budak makan, boleh dipegang-pegang rahang budak tuh, boleh dimaki-maki, boleh dicubit-cubit kalau budak tuh main-main kan? Dengan Hal nih, dia orang tua, cacat pulak tuh, so semuanya kena dibuat hati-hati.

Lagi satu, dia nih tak macam orang tua-tua kat Malaysia. Orang sakit, maksud aku. Kalau kat Malaysia, orang-orang macam dia nih, kadar ke diri tuh yang sakit/tua kan? Diaorang biasanya akan senyap aje (simpan dlam hati aje kot?), orang nak suap makanan, diaorang ngangakan mulut. Tak ada nak komplen apa-apa, kan? Not with Hal nih, ada aje yang tak betulnya, ke tepi sikitlah, pegang garfu kena betul, pegang pisau jangan dekat ke muka dia sangat lah, pegang pinggan jangan rendah sangat. Kena tunggu dia betul-betul habis kunyah baru dihulur makanan lain lah, gelas jangan ditaruk bawah dagu sangat lah. Pendek kata, banyaklah songehnya. Yang sampaikan dalam hati aku kata, "dia nih, tak kadar diri tuh tua/cacat. Patutnya diam ajelah, patutnya bersyukur lah sebab ada orang nak suapkan kau makanan. Memang dasar tak sedar diri!". 

Tapi, macamana pun, aku sikit pun tak tunjukkan yang aku tak selesa dengan kecerewetan dia tuh. Mungkin sebab itu hari pertama kerja kot? Dan aku terfikir, begini rupanya kerja sebagai caregiver. Dan kalau orang lain boleh buat, boleh bertahan, tak kan aku tak boleh? All I need now is a bit of kesabaran. Well, a lot of kesabaran sebenarnya. Memang mengajar aku jadi sabar sangat kerja sebagai caregiver kat orang tua yang kaya raya nih rupanya. Sebab diaorang tak fikir pun, yang kalau aku tak sabar, kalau aku rodokkan aje garfu tuh ke dalam tekak dia,then aku terus blah, tak ke dia jugak yang susah? 

Oh and by the way, Hal nih sebijik macam Prof Stephen Hawkings (googlekan sendiri kalau tak tahu siapa dia nih), Hal nih awal 50an.

Lepas aku kemas-kemas pinggan mangkuk, Hal nak terkencing pulak. Kena lah angkat dia, baringkan dia kat katil. With the help of David, dia tunjukkan aku macamana nak kasi Hal kencing. Hal kencing dalam botol (pee jar), so aku kena tekan di bahagian bawah pusat dia, kat area bladder dia kot, dengan sepenuh tenaga, guna my fist. Masa tuh Hal dah dibogelkan. Sentapz jugak aku mula-mula tuh then bila aku fikir, gini gayanya orang sakit, gini gayanaya kerja-kerja Doktor dan misi, dan jugak caregivers lain, barulah aku dapat terima hakikat. Lagipun aku tak nak lah tunjukkan yang aku macam tak biasa buat kerja-kerja gitu sebab masa interview dulu aku ada beritahu yang aku pernah buat kerja-kerja macam tuh. 

Nak terkentut-kentut aku menekan bahagian bawah perut Hal tapi tak keluar-keluar jugak kencing dia. Nasib baik lah David ada, so dia yang tolong. Dah kencing tuh, nak dilap lah pulak kote Hal tuh kan? Since David sibuk menekan perut Hal, aku lah yang kena lap kan kote Hal tuh. Aku ambik towel, aku kuis-kuis gitu ajelah kote si Hal tuh. Kuis ke kiri, terlentok ke kiri, kuis ke kanan, terlentok ke kanan. Nak tergelak pulak aku, macam menguis anak tikus mati aje gayanya. "No hard feelings" punya kote kot, mati pucuk gayanya. So aku pun, walaupun buat kerja-kerja gitu, aku pun tak ada lah hard feelings apa pun. Aku dok terfikir, entah-entah aku pun jadi macam dia jugak nanti, entah-entah nanti ahli keluarga atau orang yang terdekat dengan aku, akan jadi gitu jugak nanti. Semuanya tuh buat aku sedar, yang betapa besarnya kuasa Tuhan. 

Sebab dah tak ada benda lain nak dibuat, aku offer nak urut Hal sebab aku kesian kat dia yang seharian di wheel chair aje. Kebetulan pulak dia memang dah dikatil, so tak payah aku nak susah payah usung dia nanti, kalau dia nak aku urut dia kan? Tak adalah urut beria sangat pun, takat picit-picit mana yang patut aje. Lagipun aku geli sebab belakang dia penuh jerawat. Macamana pun, hasil sentuhan tangan aku, tertidur Hal dibuatnya. Sementara dia tidur, aku sembang-sembang dengan David yang peramah sangat orangnya tuh. He's such a character, lawak orangnya, terkekeh-kekeh aku gelak dengar cerita dia. 

Bila Hal bangun, dia nak berak pulak. David yang tunjukkan aku macamana nak tolong Hal memberakkan diri. Aku ingatkan, tegakkan dia kat toilet bowl, itu aje. How wrong I was. "I hate this job the most", David bisik kat aku. Maksudnya, dia tak suka nak handle proses pemberakkan Hal tuh. 

So David kasi aku teori aje lah, praktikalnya aku yang kena buat. Aku kena pindahkan Hal ke toilet bowl, then aku kena suntik lobang bontot dia dengan satu botol liquid nih so that dia boleh berak dengan lawas. Macam tak percaya aje aku mendengarnya. Tapi dah terlambat nak back off, macamana susah dan menjijikkan sekali pun, aku kena lalui jugak. Mungkin untuk kali pertama dan terakhir, who knows kan? Aku dah tak ada rasa menyesal pun buat kerja tuh, aku terfikir, berpadananlah gaji yang dikasi kat aku, kalau dibandingkan dengan kerja di restoran Cina. 

Aku londehkan towel yang menutup anu Hal, aku angkat badan dia, thenaku tolak badan dia so that dia menonggeng sambil pegang kat wheel chair. Dan aku kena masukkan hujung botol yang ada liquid tuh ke dalam lubang jubur dia. 

Nak tergelak pun iya, nak menangis pun iya tapi aku kena buat jugak. Since Hal tak tahu pun yang aku tak pandang bontot dia, aku pejam mata aje lah memasukkan hujung botol tuh ke bontot dia. Aku tutup mata, hala kan kepala aku ke tempat lain lagi. Aku masukkan hujung botol tuh kat butt crack dia, yang aku ingatkan, itulah lubangnya. 

"No, no, no, not there!", kata H*l. Geram aku jadinya, lobang bontot ko, mana lah aku tau kat mana, kan? Tak kan aku nak raba dulu?Last-last jumpa kot, terus aku picit botol tuh, tapi liquid tuh tak keluar pun. Keluar sikit-sikit aje. Aku cabut, lepas tuh aku buang liquid tuh sikit, then aku masukkan balik ke lobang jubur Hal. Semua tuh aku buat sambil tutup mata, pakai agak-agak jer. Lepas tuh aku tegakkan Hal sebab dia kata dia dah nak terberak. Meletup-letup bunyinya dia berak. 

Sementara dia berak, aku bersihkan sampah, saja jer, tak kan aku nak tunggu kat dalam tandas tu kan? Then tiba lah part nak basuh bontot dia. Nak cerita ker? Tak payahlah kot. Hehehehe

The rest of the day aku tak buat apa sangat pun sebab tak ada apa yang nak dibuat pun. Sepatutnya aku habis kerja pukul 5 petang (7 jam kerja) tapi David suruh aku kerja sampai pukul 6, walaupun aku basically tak buat apa pun sampailah masa balik. 

So itulah seharian kerja aku sebagai caregiver. Basically Hal tuh macam bangkai bernyawa gitu, memang dia tak ada daya nak buat apa-apa. Eloklah tuh, sebab nanti, aku balik rumah, aku nak kena dukung seekor biawak hidup pulak kan?