Thursday, October 11, 2012

13042008


Dear Diary, 
Kau tahu yang Hal tuh cacat, kena MS (Multiple Sclerosis) kan? Dah 15 tahun dah dia macam tu tuh. Kau tahu yang kalau kat Malaysia, itu dipanggil mati separuh badan, kan? Kau tahu yang seluruh anggota badan dia tak berfungsi, kecuali tangan kiri dan ke atas aje? Yang lainnya, semuanya lembik, tak boleh digerakkan. Dan kau tahu, yang kote dia pun lembik aje, itu yang aku kata macam anak tikus mati tuh. Bukan takat mati pucuk lagi, mati akar sekali kot? 

Aku tahu semua tuh sebab aku yang uruskan dia, sebijik macam menguruskan budak kecik, bayi. 

Tapi kan Dear Diary, aku ada benda pelik nak cerita nih. Aku pelik sangat, aku pun tengah buat penyiasatan lah gitu, konon-kononnya. 

Semalam kan Dear Diary, aku kerja 8 jam kat apartment David tuh. Dia keluar the whole day so aku sorang ajelah yang menguruskan Hal. Banyak pulak cekadaknya Hal tuh, entah berapa kali kena usung dia turun naik katil, nak tukar seluar lah, nak tanggalkan pampers lah, nak pam kencing lah. 

Dan semalam jugak, dia nak berak. Aku memang dah standby sebab kalau weekend, sure dia akan berak at least sekali. Kalau tak Sabtu, sure Ahad, sebelum aku balik kerja. Oh yes, aku terperasan yang bulu-bulu kat badan dia dah bercukur, sure caregiver Mamat Filipino tuh yang cukurkan dia. Aku memang dari dulu dah saspennya kalau-kalau aku disuruh cukur bulu-bulu dia tuh sebab dia banyak kali sound yang badan dia gatal-gatal. Takat bulu-bulu lain aku bolehlah cukurkan, tapi kalau bulu jubur? Jubur lah aku nak cukur bulu jubur orang, kan Dear Diary? Ok, aku bukan nak cerita pasal bulu jubur nih benarnya. Nak cerita pasal lain. 

Lepas pada insiden Hal terberak kat tangan aku ituhari, sekarang nih Hal suruh aku pakai gloves aje lah kalau nak uruskan dia masa dia nak berak. Aku tak pakai gloves pun, malaslah, susah nak kerja kalau pakai gloves nih. Lagipun, kalau pakai gloves, sure dia akan expect yang tangan aku akan jauh merayapnya kan? Kalau aku tak pakai gloves, aku tak lah berani nak meraba-raba sangat kan? Ala, bukan apa sangat pun, takat nak masukkan ubat kat lubang jubur Hal tuh aje, nak kasi dia lawas berak.

Aku macam tipu dia sikit semalam tuh, ubat tuh tak masuk semuanya ke dalam, aku buang setengah botol. Aku tertakut dia terberak kat aku lagi sekali, itu pasal. So semalam tuh, aku taruk ubat tu puh macam orang bakar mercun aje lah kerjanya. Lepas cucuh aje terus lari gitu. 

So puaslah dia nak berak, kan? At last dia terpaksa korek guna tangan. Kau tau lah kan Dear Diary, korek apa, kan? Lubang apa, kan? Terbanyaklah kotor nya badan dia tuh jadinya, terselet taik kat merata-rata. Dan kena lah aku kasi dia sponge bath, lepas dia berak tuh. 

So aku bersihkanlah dia, lap kan dia dengan sponge yang dah ditaruk sabun tuh. Dengan orang cerewet macam Hal tuh, semuanya nak betul-betul bersih. Bersih, lap, bersih, lap. Kat celah kelangkang dia. 

Eh Dear Diary, kau tahu aku dah sebulan lebih kerja, buat benda yang sama kan? Membersihkan Hal. Kau tahu yang memang itu routine aku kan sebagai Caregiver? Ok, kau tahu, tak apa. 

Tapi itulah Dear Diary, sebab macam lama jugak aku membersihkan dia tuh kan Dear Diary, aku terperasan something. Ok, sebelum-sebelum ini kan Dear Diary, buat benda-benda tuh biasa aje, tak ada apa-apa pun, aku memandi dan mengeringkan anak tikus mati. 

Tapi kan Dear Diary, semalam tuh, aku terperasan benda lain lah Dear Diary. Macamana aku nak cakap ni hah? Ok.... aku terperasan yang kote Hal tuh stim! Sabar, kau jangan gelak dulu Dear Diary, tunggu aku habis cerita. Dan kau jangan pulak kata aku kerjanya duduk menganalisa kote Hal tuh, bukan! 

Selama ini aku tahu yang dia tuh memang tak boleh stim, lumpuh seluruh badan. Dan beratus-ratus kali aku uruskan dia, aku cuci dia, aku sapu minyak, aku sapu bedak, selama ini kan? Tak ada apa-apa reaksi pun. Terlentok aje kote dia sepanjang aku bersihkan tuh. 

Tapi semalam tuh, aku terperasan (aku nak stresskan word terperasan nih) yang kote dia stim, kote dia macam bertenaga, kote dia macam keras, kote dia macam bangkit gitu. Bukan lah bangkit untuk berdikari, bukan jugak bangkit dengan gagah perkasa gitu tapi bangkit secara perlahan-lahan. Macam dinasour kat dalam cerita Ultraman tu kan, bangkit perlahan-lahan. 

Dalam keterkejutan aku tuh, dalam kepelikan aku tuh, aku buat selamba aje, walaupun aku macam tak percaya. Memanglah aku tak percaya kan? Kan ker anggota badan dia lumpuh, kan ker selama ini dia memang tak boleh stim. Selama 15 tahun dah dia gitu. So, itu yang aku pelik sangat tuh apa pasal kote dia boleh ala-ala stim. 

Aku lap lagi dia, sesambil tuh aku pegang kote dia (guna towel lah kan), memang sah kote dia stim. Keras! Botak kepala aku pelik memikirkan apa pasal boleh jadi tindak balas macam tuh. Bukannya taruk gel atau lube ker apa kan? Guna air! Guna air pun boleh stim? Patutnya makin kecut, kan? 

Aku tak tahu Hal perasan atau tidak. Aku rasa dia tak expect dia akan terstim sebab bila dah siap tuh, bila aku nak keluar dari bilik air, aku nampak Hal pukul-pukul kote dia. Eh pukul pulak, apa word yang sesuai? Dia nak masukkan kote ke celah peha-peha dia (simply sebab kote dia tuh macam mencanak, berdiri teguh gitu). So dia kibas-kibas, kuis-kuis kote dia. Cuba korang bengkokkan spring, then lepaskan spring tuh. Macamana jadinya? Dia lurus semula, kan? Macam tu lah kote Hal tuh, much to his suprise. Aku dah lama terkejutnya. Sebab malu kot, dia senyum aje lah kat aku, aku buat-buat tak nampak aje lah, terus aku ke bilik nak ambil pampers. 

Mula dari saat itu terus aku fikir, terus aku pelik, apa pasal boleh jadi gitu? Aku suspect yang mungkin sebab hari-hari aku urut dia kot, so urat-urat dia mungkin ada yang dah tak bersimpul? Aku urut tapak kaki dia hari-hari jugak, aku rasa itu sebabnya kot? Entah, aku pun tak tahu, aku nak siasat nanti lah apa pasal boleh jadi gitu tuh. Nanti aku nak beritahu David lah, kalau betul-betul confirm yang kote Hal tuh dah boleh bangun semula. Sedikit demi sedikit. 

Ish, tak kan penangan urut aku kot? Macam tak percaya aje kan? Aku urut telapak kaki lah, bukannya urut kote dia, so jangan labelkan aku sebagai Tukang Urut Tenaga Batin. 

Eh Dear Diary, kalau kau pedap anak tikus mati, then tiba-tiba anak tikus tuh hidup lagi, apa kau akan buat hah?