Thursday, October 11, 2012

24032008


Malam besoknya aku ajak Syed makan kat Redang Island sebab aku nak dengar cerita dia pasal kerja dia tuh. Biasanya gitulah, aku turun aje dari subway, aku akan talipun dia ajak makan. 

"Bukan kerja restoran lah Joe, kerja 7-Eleven!", kata Syed. Tak sampai hati aku nak gelak kat dia tapi I found it so funny. Mungkin dia tak reti baca iklan kat board yang kat tempat ajen kerja tuh kot, 7-11 yang ditulis, dia ingatkan kerja dari pukul 7 sampai 11 malam. So kerjanya 12 jam jugaklah, dari 7 malam sampai 7 pagi. So tak lah heran sangat aku bila tahu yang kerja kat 7-11 tuh overnight punya kerja, sebab tokay dia orang Korea. Sure kerja 12 jam, 6 hari seminggu.

Cuma yang masih belum settle, Syed macam tak puas hati sebab masa dia pergi kedai tuh, dia tak jumpa Boss, cuma disuruh isi application form aje. Macamana pun dia kata yang kerja tuh memang confirmed dia yang dapat. 

Besoknya Syed tidur ajelah kerjanya sebab nak berjaga malam. Aku macam lega dan happy aje tengok perkembangan dia, dia pun dah mula cakap besar, nak beli itu ini bila dapat gaji nanti. Siap menalipun sana sini, adik-adik dia, cerita pasal dia dapat kerja tuh. Aku macam bengang jugak mendengarnya sebab sepanjang dia sembang tuh, cakapnya best-best aje. Rasa nak jer aku rampas phone dia tuh, nak beritahu adik dia yang how tube their brother is. 

Iyalah kan, sure adik-adik dia ingat yang he's doing fine, diaorang tak tahu pun yang abang diaorang tuh is such a freeloader. Tak apa lah, ditakdirkan adik-adik dia terjumpa blog aku, atau katalah satu masa nanti Syed terjumpa blog aku, diaorang akan tahu macamana perasaan aku. Kat blog ni aje lah tempat aku ceritakan semuanya sebab kat luar sana aku dah letih nak bertekak dengan Syed. 

Yes, mulai malam ini aku boleh tidur sorang-sorang, aku boleh online dengan aman, kata aku dalam hati. Tapi itulah, aku ingatkan tercapai cita-cita aku untuk bersendiri-sendiri semula macam sebelum Syed datang dulu tuh, rupanya tak berkesempaian. Bila aku balik rumah malam tuh, terkejut aku tengok yang Syed masih ada di rumah. Sepatutnya dia kerja. So dia cerita yang dia dah pergi ke kedai tuh (yang tak berapa jauh dari Brooklyn nih) tapi disuruh tunggu for a few more days. 

Syed jadi bengang so dia kata dia tak nak kerja kat situ. Bila aku suruh dia ke tempat ajen kerja besok paginya (suruh tanya Mei-Mei apa pasal boleh jadi gitu), dia mula kasi excuses. Aku beritahu yang benda macam tuh biasalah, nama pun kerja off the book kan? 

"Aku tak ada masa lah Joe?", kata Syed.

"Tak ada masa?", aku tanya dia banyak kali, sebab aku tak faham. Tak ada masa? Dia buat apa sampai tak ada masa tuh?

"Aku tak ada masa nak layan bullshit like this lah Joe", kata Syed.

"Kau pergi jumpa ajen tu, kau mintak balik refund atau mintak kerja yang lain. I'm not going to give you any more money", aku kata gitu. 

Kitaorang bertekak lagi lepas tuh sebab Syed mati-mati kata yang dia tak sesuai kerja bodoh gitu. Puaslah aku kasi nasihat tapi dia tetap dengan alasan-alasan dia. Mengalahkan Datuk Abdullah Badawi lagi degilnya si Syed tuh. Orang kutuk macamana pun, orang nasihat macamana pun, dia buat tak tahu aje. Dia tak sedar yang diri dia tuh lemah, itu masalahnya. Yang buat sadisnya, dia cuba tutup kelemahan diri dia tuh dengan kasi alasan-alasan yang tak masuk akal. 

"Ok Joe, kau ni illegal kan? Kalau aku buat something illegal, barulah kita satu level kan?", dia kata gitu. Laaa... ke situ pulak dia. 

"Apa yang kau buat semuanya legal sebab kau kan ker American citizen?", aku tak berapa faham apa maksud dia. "Unless kau buat benda-benda jahat. Then again, aku tak kisah apa kau nak buat, I've nothing to do with you anymore, kau buat apa yang kau rasa kau nak buat. Asalkan kau dapat hidup, asalkan kau ada benda nak dimakan, that's it", aku kata gitu. 

Lepas dari tuh aku terus jadi give up, aku rasa letih dah nak cuba tolong Syed tuh. Nak menyesal memang tak berbaloi penyesalan aku. Cuma aku terkilan yang aku tak berdaya dah nak tolong dia. What a waste lah dia tuh. Dan dia sikit pun tak sedar yang dia tuh menyusahkan aku yang cuba nak tolong dia. 

"Kau tulis apa tu Joe? Diary ker?", Syed tanya aku bila aku tak layan pun dia ajak sembang. Instead aku sibuk menaip kat notepad. 

"Kau tak publish ker? Aku ada MySpace, blog, tapi aku malas nak tulis", kata dia lagi. Kecut jugak perut aku mendengarnya. Terbayang aje apa akibatnya kalau Syed terjumpa blog aku nanti, especially bila part aku tulis pasal dia nanti. 

Pagi besoknya Syed keluar awal pagi, sikit pun aku tanya ke mana dia nak pergi. Cuma pagi tuh aku macam terkilan sebab masa dia nak ambik coins dalam satu container nih, aku macam perli dia. 

"Aku ambik duit ni Joe, ok?", kata Syed sambil dia ambik a few dollar coins.

"Kau kata kau ada dalam 50 dollars gitu", aku tanya dia. 

"Dah habis, aku makan, beli itu ini", kata Syed. Terus dia berhenti ambil coins tuh. Aku tak perasan samada dia ada ambik atau tidak coin-coin tuh tapi lepas pada tuh aku rasa macam kesian sangat kat dia. Tapi itulah aku nih, masa sindir orang tuh, ikut sedap mulut aje kan? 

Malam tuh aku balik kerja, Syed tak ada di rumah. Ke mana pulak perginya, tanya aku dalam hati. Pagi tuh memang dia ada beritahu yang nak pergi jumpa this one Malay girl yang dia terjumpa satu hari tuh. Awek nih kerja jaga kedai, kat 41st Street kalau tak salah aku. So aku agak dia pergi jumpa awek tu lah, silap-silap dia melepak kat rumah awek tuh. Orang macam Syed tuh bukan ada kemaluan kan? 

Tapi, sampai pagi besoknya Syed masih belum balik.......