Thursday, October 11, 2012

13032008


"Joe, aku dah sampai Chinatown ni, aku tunggu kau kat McDonalds", kata Syed. Masa tu dalam pukul 1 lebih. Aku belum mandi. 

"Ok, I'll be there dalam masa sejam. McDonalds yang mana satu?", aku tanya dia.

"Entah, aku pun tak tahu, yang ada banyak tulisan Cina tuh", kata Syed. Ayoo, kat Chinatown tuh ada at least 2 McDonalds, semuanya ada tulisan Cina. Patutnya dia beritahu aku nama jalan lah kan, senang sikit. 

"Aku dah kat dalam ni, kau kat mana?", tak nampak pulak muka dia masa aku sampai kat McDonalds yang kat Canal Street tuh. 

"Aku kat McDonalds yang ada tulisan Cina banyak tu Joe", kata Syed. Aku agak sure yang di Bowery Street, so aku jalan kaki ke arah yang itu. Sambil kata dalam hati, apa ker bangang punya budak si Syed nih. Patutnya dia siap-siap hafal nama jalan. 

"Kau keluar lah, aku tak nampak pun kau nih. Where are you at?", bila aku masuk kat McDonalds yang lagi satu tuh, tapi tak nampak jugak muka dia. Aku ingatkan dia sure kat tingkat atas. 

"Aku dah keluar ni, aku kat McDonalds kat Canal Street", kata Syed. 

Fuck! Terpaksa aku pergi balik semula ke tempat mula-mula tadi. "Ini bukan KL, ini New York City lah, patutnya kau siap-siap beritahu aku at what cross junctions, Canal Street sama Lafayette, senang sikit tak adalah aku buang masa ke sana sini cari kau", terus aje aku membebel bila nampak Syed tengah tunggu aku di depan McDonalds tuh.

"Sorry, sorry", itu aje lah yang dia mampu cakap. Knowing him, aku memang dah expect yang from now on aku akan selalu panas baran, sebab bodoh dan tak bertanggung jawab dia tu lah. 

"So, where are we going now? Aku lapar nih, jom pergi makan kat Malaysian restaurant", aku kasi suggestion. Tapi sebab dia dah makan, terus aje lah aku ajak dia ke tempat MakCik Jenny, saja-saja nak pergi tengok kalau-kalau ada kerja.

"Apa pasal you mau kerja restoran? Rugi la, you citizen maa?", tanya MakCik Jenny kat Syed."You cari kerja yang ada benefits, itu lagi bagus", kata MakCik Jenny lagi. MakCik nih masih ingat kat Syed sebab dulu masa Syed dapat kerja restoran Cina di Keene, New Hampshire tuh, thru' MakCik Jenny tu lah. 

Kitaorang tinggalkan nombor talipun dan alamat aku kat MakCik Jenny, suruh dia contact kitaorang kalau ada kerja yang sesuai. Tapi aku tak ada lah menaruh harapan sangat sebab kebanyakan kerja yang MakCik Jenny ada, semuanya kerja restoran atau kedai Cina. Then kitaorang ke tempat Mei-Mei, kat sebelah office MakCik tuh aje. 

"Kau tengok, yang kat sebelah kiri tuh, semua kerja live-out. Yang kat kanan, kerja live-in, semuanya outside of New York City. Cuba kau try kerja Number 23 tuh", aku kata gitu kat Syed, bila aku tengok ada a few kerja yang rasanya sesuai untuk dia. Sebagai salesperson, kat New Jersey.

"Kau ni, aku baru aje sampai, kau dah nak halau aku", kata dia. 

"Laaa, bukan aku nak halau kau. Kan ker kau nak cari kerja, I'm just suggesting", terbengang kejap aku mendengarnya. 

Then aku terfikir, baik dia cari kerja thru internet aje, after all dia kan ker American citizen? So kitaorang terus aje lah ke subway station, nak balik ke rumah. Banyak beg yang dibawak, 3 bijik, tapi beg kecik-kecik ajelah. So aku bawak satu beg, dia galas dua beg lain. 

"Nanti kalau aku dah kerja, aku belanja kau makan, kita boleh pergi tengok The Phantom Of The Opera", kata Syed, masa dalam train tuh.

Aku senyum aje. 

"Kalau aku pergi rumah awek, tak apa kan Joe", dia tanya aku, sebab ituhari aku dah sound dia awal-awal yang jangan bawak awek ke bilik aku. 

"Cari kerja dulu", aku jawab gitu. "Belum apa-apa dah cakap pasal awek, what a bag full of craps", aku sambung lagi.

"So apa plan kau yang sebenarnya sekarang ni?", aku tanya dia , on the way jalan ke rumah. 

"Aku nak cari kerja lah, apa-apa kerja, I'm good at marketing", kata dia. 

"Kau ada degree ker?", aku lama dah nak tanya dia apa dia punya qualification, tapi aku tak pernah ada kesempatan. 

"Aku ada MBA in Economic", kata dia. Aku senyap aje lah. "Aku grad dari City U, Seattle. Degree buat kat Seattle jugak, tapi U lain", kata Syed lagi.

Lepas aje taruk barang-barang dia kat rumah, terus kitaorang keluar. Nak makan. Since Redang Island tutup, kitaorang ke Nyonya Restaurant. Aku sebenarnya tak suka makan kat situ sebab waitressesnya, staff situ, semuanya macam sombong, tak friendly gitu. 

"Aku tak ada duit ni Joe, mahal makanan kau order ni", kata Syed. 

"Kalau ko ada duit pun, aku jugak yang bayar, kan?", aku perli dia sambil senyum-senyum. Dapat sebijik bola tanggung. 

"Eh, habis aku nak tidur kat mana nanti?", Syed tanya aku. Kat bilik aku ada satu aje katil (of course lah kan), ada satu tilam aje. Tapi ituhari aku ada beli duvet yang queen size, so aku punya plan, either one of us tidur kat lantai, kalaulah rasa tak comfortable tidur sekatil dua orang. 

"Kau nak tidur sekatil dengan aku, aku tak kisah. Aku tidur kat lantai pun tak kisah. Aku tak fikir sangat benda kecik-kecik macam tuh", aku kata gitu. 

Masa aku check my messages, ada satu email nih yang nak suruh aku kerja part-time, dalam 4 atau 5 jam sehari, Monday to Friday. Best sesangatlah tuh sebab itu kira my second job lah kan? Habis kerja kat situ, aku ke apartment David sama Hal pulak kan?

"Look at this, aku dapat offer kerja", aku tunjukkan email tuh kat Syed. Bukan lah offer apa pun, still aku kena pergi interview dulu tapi basically the job's mine. Masa Syed baca email tuh, baru lah aku terfikir, aku tersedar, yang mungkin ini satu "ujian". Supaya aku bersyukur, supaya aku sedar. Iyalah kan, aku nih macam senang aje nak dapat kerja. Kerja yang aku dapat pun semuanya kerja yang aku hendak, yang aku idamkan. Bukan satu tapi dua, timing pulak ngam. So, aku kena bersyukur.

Macamana cara aku nak menunjukkan kesyukuran aku tuh? There, sitting not far from me, Syed. Aku kena tolong dia. Itu tanda kesyukuran. 

"Tu dalam bag plastik tu, your towel, toilletries, semuanya", aku tunjuk kat Syed. 

"Kau beli ni semua untuk aku Joe?", dia pandang aku. Aku tak pandang pun dia. "Cayalah Joe", kata dia lagi. Terfikir pulak aku, dia nih macam selama ini tak ada orang yang ambik berat pasal dia ker? Mungkin kakak dia, family dia, yang jenis, "ok, kau nak duduk sini, kau buat pandai-pandai sendirilah". Yang jenis gitu agaknya. 

"Esok lah kita pergi cari kerja, ko tidur dulu", aku suruh Syed rihat-rihat. Sebab aku nak online. Tak aman aku nak online sebenarnya sebab dia asyik duduk kat katil, aku membelakangkan dia. Puas aku hadang (dengan badan aku) screen laptop nih, takut-takut dia ternampak websites mana aku bukak. Biasanya kalau online, aku bukak tag, Yahoo email. Dan jugak Statcounter page. So mula dari malam tuh, aku bukaklah jugak CNN, BBC. Aku maximise kan sekali sekala, masa aku nak sembang dengan dia. Yang websites tuh, memang aku kena kasi dia nampak. Wakakakaka. Aku pun akhirnya jadi risau, what if dia tau aku ada blog? Nampak gayanya, aku kena erase segala cookies, history, kat cache, everytime aku nak log off. 

Tak sampai hati pulak aku nak tidur atas lantai begitu aje. Takut nanti Syed terasa hati. So aku suruh dia ketepi sikit, aku nak tidur di sebelah dia.