Wednesday, October 10, 2012

Light At The End Of The Tunnel


"You have a very high cholestrol, Joe", kata Doktor tuh bila aku bukak jacket, nak gantungkan kat coat hanger. Terus terdiam aku. Terus aku kepitkan aje jacket aku tuh. 

"Try to reduce the cholestrol, it's dangerous", kata Doktor tuh lagi. I was lost for words masa tuh. Bukan ker aku jarang makan daging? (aku cuma makan daging bila aku di New York aje sebab ada kedai daging halal), dan aku selalu makan salad, apa pasal cholestrol boleh jadi tinggi sangat tuh?

"Does that explain why my pulse is so high? My heart beat?", aku tanya Doktor tuh. 

"Have a seat, let me explain", dia kata gitu. 

"What's Angina? I've seen lots of that word lately", aku cuba-cuba tanya Doktor tuh. So dia explain kat aku apa Angina tuh, siap dia buat sketch lagi. Aku tak tengok pun sangat sebab aku dah tahu apa dia, aku dah tengok kat internet. 

"The medicine you've been taking, does that help?", Doktor tuh referring to ubat yang dia suruh aku makan sejak dua hari lepas tuh. 

"It's too early to tell, it's only 2 days, I'm still having chest pain", aku kata gitu. Then aku tanya dia, apa tandanya kalau aku ada chest pain gitu tuh. 

"If you are having persistent chest pain then I suggest you call the Emergency hotline, let them have a thorough check", kata Doktor tuh. 

"And then?.......", sebak dada aku bila tanya tuh. 

"What if I don't have money? What if I don't have insurance?", aku tanya gitu. 

"That's difficult... they might give you special insurance. No.....just tell them you have no money, no papers....", kata Doktor tuh. "Just go see them, what else can you do?", kata Doktor tuh sambil kedua-dua tangan dia taruk ke belakang kepala dia. 

"Now tell me, is it very dangerous?", aku kuatkan suara kat Doktor tuh. 

"It's dangerous", Doktor tuh circlekan digits cholestrol report tuh. 

"Don't worry, I 'll give you this prescription, and you come back in two or three months and we do blood test again", kata Doktor tuh.

Fuck! I thought I was going to die tomorrow! 

"No, I'll be back next month", aku kata gitu. Sedikit lega. 

So lepas tuh aku ke pharmacy di sebelah klinik tuh. Mamposlah mahal ubatnya, $85 untuk supply selama sebulan. Dah lah dua hari lepas aku beli ubat yang harga hampir sama macam tuh jugak. Itulah kalau tak ada insurance, memang mahal harganya. Doktor tuh ada cakap yang baik suruh orang kat Malaysia aje belikan ubat untuk aku, way cheaper. So, sejak aku buat appointment Doktor dua hari lepas tuh, dah 400 lebih duit aku terbang. Itu yang aku fikir, nasib baiklah aku ada duit. 

Lepas pada tuh aku terus balik aje ke rumah. Aku macam blank kali kedua jadinya, not knowing what to do next. So aku melepak kat katil, merenung siling. Banyak yang aku fikir. One by one. Semuanya. This is it lah kot? Tak daya dah aku. Aku ada terfikir yang aku nak cari jalan nak balik Malaysia aje untuk masa yang terdekat. Tapi itu tak mungkin, sebab aku tak ada duit. So aku terpaksa kerja, terpaksa cari duit. 

Lama jugak aku termenung tuh sampai dah tak ada apa yang nak aku fikirkan lagi dah. Weird tapi aku tak rasa macam sedih sangat pun. I did not even mengalirkan airmata pun. Biasanya kalau time-time gitu, aku mudah sangat mengeluarkan air mata kan? Sampai hanyut-hanyut contact lens aku biasanya. Tapi not this time. Mungkin jugak sebab aku dalam mode Nak Ku Tangis Tak Berair Mata? Mungkin jugak kot. 

Aku bingkas bangun. Tak boleh jadi nih, aku tak boleh melayan perasaan aku. Basically aku dah tahu yang aku tak berkeupayaan, tak boleh apa-apa pun. So daripada aku merintih dengan kekurangan dan nasib aku, baik aku teruskan apa yang ada di hadapan aku nih kan? Life has to go on, no matter how rotten it may seem kan? 

---------------------

Masa tuh jugak aku dapat email dari Susan, dia kata Rob tak nak ambik aku kerja sebab tak berbaloi bagi aku yang terpaksa spend like 2 hours dalam perjalanan. 

So dua benda penting yang aku kena fikirkan sekarang nih. Cari kerja. Dan pasal permakanan aku. Itu yang aku kena utamakan dulu. 

The whole time aku online, aku asyik cari info pasal angina, pasal cholestrol aje lah kerjanya. Apa yang aku patut makan, apa yang boleh mengurangkan cholestrol, apa yang aku patut buat. Dah bosan tuh aku keluar, nak beli barang-barang makanan lah kononnya now that aku kena jaga diet aku. Sabar jer lah kan. 

Aku ke CVS sebab nak cari benda-benda yang berfibre gitu. Aku belek satu-satu barang makanan yang ada, mana yang ada tulis perkataan "fibre" aje, aku masukkan dalam bakul. Baru aku tahu yang shopping barang makan bukanlah sesuatu yang mudah rupanya. Kalau dulu aku selalu pelik bila tengok orang yang nak beli barang makanan, diaorang akan belek satu persatu. Selalu aku ingatkan yang orang macam tuh cerewet, typical American, kata aku dalam hati. Rupanya diaorang lah orang yang menjaga permakanan. Sekarang aku pun kena buat begitu nampak gayanya. What a waste of time kan? Tapi nak buat macamana, terpaksalah. 

Sampaikan aku beli a few kotaks raisin bran sebab kat kotak tu tulis, good source of fibre. Agaknya kalau ada fibre optik atau fibre glass yang dijual di situ, harus aku ambik jugak. Aku tak beli juice pun sebab aku ada terbaca, lupakan minum juice sebab juice nih tak ada fibre langsung, meaning to say, fibre dibuang dulu untuk penyediaan juice. So there goes my carrot juice lah kan? 

Mamposlah tengahari tuh aku makan raisin bran aje kerjanya, taruk berry, taruk susu. Kali kedua aku makan, aku tercheck pulak kat label botol susu tuh, yang segelen tuh. 12% cholestrol! Pundek! Aku terlupa, aku tak tahu benarnya yang aku terbeli whole fat milk. I should have bought no-fat milk. Tak apa, next time aku beli susu, kena beli yang penutup botol dia kaler biru, bukan yang kaler merah. Nak tergelak aku jadinya. Itulah, I've been taking for granted pasal permakanan nih, benda-benda basic macam tu pun aku tak tahu. 

Ok, pasal my quest nak cari kerja pulak. Aku ada beritahu yang aku pernah taruk one small/simple ads online kan? Aku dah malu dah nak taruk iklan lain benarnya sebab aku rasa aku tak boleh nak compete dengan orang lain. Iyalah, aku tak ada reference, aku tak ada experience, aku tak legal pulak kan? 

Tapi, aku pun tak tahu, bila aku bukak email box, ada a few enquiries pasal ads aku tuh. One of the emails tuh mintak nombor talipun aku sebab dia nak call aku secepat mungkin. Dia nak cepat, aku lagi lah nak cepatnya kan? So kitaorang set kan time untuk interview, Sunday tuh, 10 am. 

Aku dah buat keputusan yang aku nak kasi myself just one more week untuk cari kerja melalui internet. Kalau tak nampak jalan, aku akan pergi jumpa MakCik Jenny. Aku tak nak buang masa sangat dah sebab dah sebulan aku tak kerja, about time lah aku bekerja semula. Dah puas dah aku ke sana-sini, macam dah tak ada yang aku ralat pun kan dah kalau aku terpaksa kerja di luar New York City. 

Petang tuh aku merayap kat Brooklyn punya Chinatown pulak, yang dekat area rumah aku tuh. Aku nak beli sayur. Wakakakakka, aku nak masaklah, nak makan sayur. I have to eat lots of greens, jugak fruits. Dekat 20 dollars sayur aku beli, sawi, kobis bunga, tomato, fruits. Balik rumah, sebab tak ada orang, aku terus aje lah buat sup sayur. Tu dia, penuh periuk. Nak taruk garam aku takut, nak taruk apa-apa sos pun aku takut. Last-last aku taruk kicapsikit, kasi biar ada rasa sikit. 

Malam tuh makan sup sayur jugak. Besoknya pun makan sup sayur jugak. Ha, tau pun takut, kata aku dalam hati. 

Aku kena buat exercise jugak untuk kasi cholestrol level tuh turun. Dulu, aku selalu fikir yang aku nih tak payah nak excercise sebab aku kerjanya berat. Kalau kerja kat Chinese reastaurant, sampai dekat 12 jam berdiri, apa yang nak diexcercisekan lagi kan? I was wrong rupanya, kerja yang berat-berat tuh bukannya excercise, itu keja yang menggunakan tenaga. It's totally different dari buat excercise. So aku kena buat excercise sikit nih. Orang malas punya excerciselah kan? Takat nak jogging pagi-pagi, aku tak ada hal. Dapat seseround dua dah kira oklah kot? 

Dan untuk sementara waktu, aku buat excercise cara aku lah. Aku pakai headset, aku bukak music kuat-kuat, aku terkinja-kinja menari. Sebijik macam zaman-zaman Kevin Bacon yang dalam Footloose dulu tuh, gitu lah aku. Sekejap aje aku dah berpeluh. 

Sunday tuh aku pun pergi interview. Nasib baik aku keluar 2 jam lebih awal, sebab banyak subway lines yang tutup for maintenance works. Aku sampai ke apartment David sama abang dia Hal, ngam-ngam pukul 9-30 pagi. Terus diaorang suruh aku masuk. Lawa, bersih dan teratur apartment tuh, memang kawasan orang kaya kat Queens tuh. Kat Forest Hills. 

Hal tuh cacat, adik dia David yang jaga dia. Tapi David nih kerja so itu yang dia nakkan ada orang yang jaga Hal nih masa dia tak ada di rumah. Diaorang dah ada satu Filipino nih yang kerja di sebelah pagi dan ada lagi satu Filipino yang jaga di sebelah petang. Tapi yang shift petang tuh nak berhenti kerja. Dan diaorang nak cari orang Asia jugak penggantinya sebab diaorang kata orang Asia nih lebih penyayang.

Lepas diaorang suruh aku ceritakan pasal diri aku, pengalaman aku, mulalah David ceritakan apa yang patut dibuat. Tak ada susah pun kerjanya, tolong kasi H*l makan, papah dia kalau dia nak ke jamban, pindahkan dia ke bilik tidur kalau dia nak tidur. Jugak kerja-kerja rumah yang lain, itupun kalau aku nak buat. Nak mop lantai ker, nak sikat hujung carpet ker. Thngs like that. Pembersih diaorang tuh, nak masuk apartment, kena bukak kasut, kena basuh tangan dulu. I was not surprised lah bila David kata yang diaorang sikat kat hujung carpet tuh, kat benang-benang tuh. Macam rumah bapok jer gayanya nih, kata aku dalam hati. Tapi tak kisah lah, aku akan buat aje kerja yang diaorang suruh, sebodoh mana sekali pun kan?

Ala, lagipun tak lama kerjanya, 4 jam sehari, dari pukul 4 petang sampai 8 malam, weekdays. Dan dari 10 pagi sampai 5 atau 6 petang, weekends. Weekends tuh lama sikit kerja sebab diaorang biasanya keluar sekali-sekala, pergi mall atau park. So aku dah terbayang yang aku akan ikut diaorang pergi mall, pergi park nanti. That's alright, that's fine with me.

Lama jugak kitaorang sembang, dalam dua jam gitu. Aku beritahu yang aku tak ada refrence gitu, semuanya based on trust. Diaorang kata diaorang tak nak reference sebab diaorang kata diaorang suka dengan aku, cara aku. Diaorang kata yang diaorang ada good feelings yang aku nih boleh dipercayai, boleh buat kerja. 

"I'm so glad to have found you", kata David. I shrugged him off. 

"Ok, now, when can you start? You want to start next Saturday? Or you want to start sooner?", Dav*d tanya aku. 

"It's up to you", aku jawab gitu. 

"No, it's up to you. We are offering you a job", kata David. 

Ish, aku dapat nih, kerja nih, kata aku dalam hati. Tapi aku tak berapa percaya jugak, mana lah tahu kalau-kalau diaorang nak interview orang lain jugak kan? So aku beritahu yang aku tak nak lah diaorang beria-ia janji nak ambik aku kerja di situ, only to tell me a few days later yang diaorang ada dapat orang lain. Aku tak nak macam tuh.

"No, this is our firm offer, we are offering this job to you. It's confirmed, and it's final", kata David. Syukur Alhamdulillah, at last dapat jugak aku kerja yang walaupun total hoursnya cuma 35 jam seminggu, tapi gajinya lebih besar dari kalau aku kerja full time di restoran Cina. 

So diaorang, dan aku, bersetuju yang aku akan mula kerja di situ, 8 March, hari Sabtu. David kata dia tak kisah kalau aku nak cari second job asalkan aku masuk kerja mengikut schedule yang dia tetapkan tuh. Aku tefikir-fikir untuk cari second job, especially during weekdays kan sebab aku kerja 4 jam aje sehari. Kalau ada second job, kencanglah aku nanti. Tapi, ada jugak aku terfikir yang lebih baik aku kerja 4 jam sehari tu aje, aku boleh spend banyak masa online kan? Boleh aku belajar Forex, kan? Tengoklah macamana nanti. 

"Can I see your ID? Do you have any IDs?", Davd tanya aku. Terus aku keluarkan fake ID yang aku ada tuh, aku hulurkan kat dia. 

"Oh my God, we share the same birthday, !", kata Hal. 

Aku buat-buat tak percaya, aku lopongkan mulut. Tak katup-katup pun, mata aku bulatkan, konon macam terkejut sangatlah kan? Rupanya kitaorang lahir pada hari dan bulan yang sama, cuma tahun aje yang berbeza. Selisih dalam belasan tahun gitu.

"That's a very good sign, don't you think so?", kata David. 

Aku tak jawab apa-apa. Kan ker aku terkejut sesangat? Kononnya lah kan?