Thursday, October 4, 2012

Aku Kena Tumbuk


20022007

Masa nak pergi kerja, aku singgah sekejap kat kedai take-out sebab nak beli nasi putih. Kat rumah, sebab aku bangun agak awal, aku decided nak masak, so aku masak rendang ayam. Masak nasi. Sebab guna periuk biasa, bukan rice-cooker, aku slowkan api bila nasi tu dah nak kering. Terralit pulak online, sedar-sedar nasi aku hangit, sikit jer yang dapat diselamatkan. Rendang tuh pulak, tak gaya rendang pun, rasanya pun jauh sekali. Macam kari ayam jadinya. I swear, aku masak rendang. 

On the way keluar dari kedai tuh, ada this group of budak-budak hitam yang dalam lingkungan 17 atau 18 tahun, mungkin jugak in their early 20's, jalan bertentangan dengan aku. Aku biasa ajelah, jalan tunduk aje. Bila berselisih dengan diaorang, tiba-tiba one of the guys tumbuk aku, kena kat dagu. Kuat tumbukannya, terkejut beruk aku. Glasses aku terjatuh so aku cepat-cepat ambil, sambil pandang-pandang diaorang. Terkaku berdiri kat situ aku dibuatnya. Then aku terasa muka aku berair, bila aku raba-raba dagu, aku tengok jari aku ada darah. Dan aku boleh rasa ada darah mengalir di dagu. "Shit!", aku kata gitu, yang by that time diaorang dah blah. Kecuali sorang.

Yang ramai-ramai tuh gelak kat aku dari kejauhan, then yang sorang nih, terus dia hayun penumbuk dia dan tumbuk dahi aku. Dekat bahagian kening. Berdengung rasanya. Lagilah terkejut aku jadinya, it was not expected. Tak ada masa lah nak fikir benda lain, macam nak lawan atau nak kejar diaorang ker apa ker. Kalau lawan pun, sure habis aku dikerjakan dek diaorang. Diaorang tuh kalau dah ramai-ramai kat mana-mana pun diaorang bantai aje, then diaorang akan lari. Buatnya diaorang belasah aku, then curi duit aku? Laptop aku? Kat pocket aku masa tuh ada dalam 1300, some of the money aku nak beli Money Orders esok, lepas balik kerja. 

So aku terus aje jalan, sambil tuh fikir, kalau aku balik semula ke rumah, sure di pertengahan jalan nanti akan jumpa diaorang lagi. Aku cadang tak nak pergi kerja aje sebab bahagian kiri muka aku basah dengan darah. Aku dapat rasa darah tus dari kening aku. Aku raba-raba lagi, penuh telapak tangan aku dengan darah. Aku pekupkan luka yang di bahagian kening tuh dengan napkin yang aku ambil dari kedai tuh tadi, sambil terus aje jalan. Kalau aku berhenti, karang terjumpa orang hitam yang lain pulak kang. 

Aku cuba-cuba tengok melalui cellphone screen aku, banyak darah yang keluar. Serba salah, tak tahu apa aku nak buat, kat jacket, kat baju, kat seluar pun aku nampak ada kesan darah. Dah lama tuh baru aku dapat terima hakikat yang aku kena tumbuk dek budak-budak hitam haramjadah tuh. Dan baru aku teringat, yang lepas aku ditumbuk kali pertama tuh, aku macam tergamam gitu sebab memang kuat tumbukannya. Sampai berdarah.

Dulu-dulu, kalau tengok tinju kat tv, aku selalu terfikir yang kalaulah aku kena tumbuk gitu, even sekali, sure goal punya lah. Tapi aku, bila ditumbuk tuh, aku tak jatuh pun, tak terduduk pun. Tapi aku terpana gitu. Kira kuat jugaklah aku nih rupanya. Yang tumbukan kali kedua tuh, itu baru betul-betul aku percaya dengan term "seeing stars". Berpinar-pinar aku dibuatnya, pun begitu aku tegak aje. Niggers nih diaorang kan ker semuanya pakai cincin yang besar-besar, itu yang cincin tuh kena ke dahi aku tuh.

Sambil jalan ke arah subway station, sebab aku takut kalau jadi apa-apa, kalaulah aku pengsan ker, apa ker (biasanya, kalau kepala kita kena hentakan, a few minutes later, kita akan collapse), aku talipun Alangz (my blog reader/kawan kat Malaysia). Aku talipun Alangz sebab minutes before tuh aku ada nampak dia online, sekadar nak beritahu dia, lagipun aku rasa member-member yang tengah rancak chatting kat tagboard masa tuh perlu tahu. Sebab aku rasa diaorang dah macam sedara aku, jugak tempat aku menumpang happy. Last weekend aku ada talipun Alangz, so it's only fair lah kan aku talipun dia, sebab aku masih rasa baru lepas cakap dengan dia aje. Entahlah, I could be wrong tapi bila aku cerita tuh, aku dengar suara Alangz dah lain macam kelam kabut gitu, aku pun apa lagilah kan? Takut terdrama swasta on the phone, aku matikan aje phone tuh. 

Bila dah sampai subway station, di kawasan terang, aku tarik kan ke bawah sikit cap aku, so that orang tak perasan sangat luka aku yang aku rasa masih keluar darah sebab muka aku lembab aje rasanya. Dan masa tu lah airmata aku start keluar, tah pasal apa tah. Bukan pasal sakit, bukan pasal apa, keluar begitu saja. Airmata, bercampur pulak darah yang menitik, so jadi macam muka pelakun opera Cina lah jadinya. Aku kesat, makin menjadi-jadi darah keluar. Airmata pun sama. Masa tuh aku dah tak peduli apa dah, nasib baik tak ramai orang. Rasanya airmata aku keluar tuh pasal aku mengenangkan nasib aku yang tak habis-habis ditimpa masalah. 

Di 69th Street Terminal, aku ke kedai beli mini first-aid kit, tokey tuh tanya aku kalau-kalau aku nak dia panggilkan ambulance. "It's too close to your left eye, that's pretty dangerous", kata tokey tuh. 

Masa dalam trolley ke tempat kerja, sebab seatsnya bertentangan, adalah dua tiga orang yang tanya aku pasal apa dahi aku berdarah. Masa tuh aku kesat dahi dan sapu muka dengan tissue pelembab dalam kotak first-aid kit tuh. Ya, banyak darah rupanya, makin aku sapu, makin keluar darah, so aku pekapkan aje lah kertas tuh ke dahi aku. 

Sampai kat tempat kerja, almost 2 hours later, terserempak dengan Mr Yong kat main entrance. "Wha happen, wha happen?", dia tanya aku. Aku ceritakanlah kat dia. Then aku ke bilik air, kat dalam tuh baru aku dapat tengok keadaan luka aku. yang atas kening tuh yang rabak sikit sebab kena cincin. Gagak-gagak sini memang suka pakai cincing yang besar-besar. Cuma aku tak faham, apa pasal luka tuh agak besar, macam kena toreh dengan pisau? Aku cuci luka dan tampal tiga 3 plasters. 

Mr Yong tanya aku kalau-kalau aku ok, aku selamba ajelah kata ok. Memang aku tak rasa sakit sangat pun, takat perit luka, sakit dagu aje. Aku tak lah terasa hati sebab Mr Yong macam buat biasa aje (sebab aku yang buat macam tak ada apa sangat), dia tak ada pun suruh aku balik berihat ker apa ker. Sebab dia tahu, mana ada train dah malam-malam gitu.

Aku buat kerja macam biasa sampailah Mr Yong balik, then terus aku ke bilik air semula, cuci glasses aku yang darah dah kering. Then aku, sambil buat kerja, asyik fikir ajelah, kalaulah aku dapat balik Malaysia nanti, aku akan membawa parut di hati dan parut di dahi. Entahlah, itupun kalau dapat balik.