Thursday, October 4, 2012

Tak Melayu Hilang Di Dunia (2)


Aku rasa macam tak sedap hati jugak sebab aku masih ada hak tinggal di rumah tuh sampai at least 1 haribulan, tiba-tiba dia kata 'tak apa' pulak. Bunyi macam aku yang menumpang kat situ aje kan?. Macamana pun aku senyapkan aje lah, aku mintak diri untuk ke bilik aku. 

Biasalah dengan aku nih kan, bila rasa tak sedap hati aje tuh, benda tuh lah yang aku selalu fikirkan. Aku kena cakap betul-betul dengan diaorang, dengan suami dia especially. Tak apa lah aku terpaksa tipu-tipu diaorang sikit nampak gayanya, aku kena beritahu yang memang aku dah janji dengan Yanti yang aku akan hanya pindah on April 4th. Aku kena beritahu yang aku dah bayar sewa kat Yanti sampai 4 hb tuh. 

"Janji nya sama Bu Yanti gimana sih?", aku tanya Don, sesampai aje aku kat rumah, malam besoknya. 

"Cakap pun dah cakap Indonesia", kata Don sambil gelak-gelak. 

"Lah, ko orang Maaysia ker? Aku ingatkan orang Aceh", terkejut jugak aku sebenarnya. 

"Orang Malaysia, mak bapak memang orang Aceh tapi aku lahir di Malaysia. Memang orang Malaysia", kata Don. 

"Mati-mati aku ingatkan ko orang Aceh", aku tanya dia. 

"So aku pindah 4 hb nanti, hari Rabu. Sementara tuh aku duduk sini lagi, Bu Yanti yang suruh", aku cakap gitu. 

'Tak apa. Tak apa. Duduk lah, bilik tu pun kosong", kata Don. 

"Malas lah aku pindah sekarang sebab dah tengah malam nih, barang aku ada lagi sikit nih kat bilik", aku kata gitu. 

Then bini dia keluar, bertelekung. Sebijik macam Melayu Malaysia, cakap sambil telek-telek gitu, sambil pegang daun pintu. Then Don ceritalah pasal dia sekeluarga. Sebenarnya dia tuh pelarian Aceh, lahir dan dibesarkan di Malaysia. Dia, macam kebanyakan orang Aceh yang lain, tak ada surat beranak, kad pengenalan semuanya. Pelik tapi benar, dia dibesarkan, bersekolah pondok di Perak, tapi selama itu dia memang tak ada apa-apa kad identiti sebagai seorang Malaysian. 

Tak ada lah aku tanya pulak, macamana dia boleh dapat biasiswa untuk belajar sampai ke Amerika. Dia grad dari San Antonio Uni, Texas, di bidang Aviation. Dah berada di Amerika sejak 1999 lagi, dan dia pun dah jadi warganegara America pun, under refugee status. Dua tahun lepas dia kawin sama dengan awek Bayan Lepas tuh, dah ada anak sorang dah. So, isteri dia kira macam baru lah jugak di Amerika nih. 

Bila aku tanya dia, apa pasal kerja "biasa-biasa" aje sedangkan dia ada Degree, lagipun dia American citizen, dia beritahu lah yang dia memang ada fikir untuk cari kerja yang setaraf dengan kelulusan dia, cuma sementara ini dia terpaksa kerja kilang dulu lah. Lagipun, kata dia, gaji dia sekarang lebih besar kalau dibandingkan dengan gaji yang dia akan dapat, sebab dia tuh baru jugak grad. Umur pun 29, isteri dia baru 27. 

"Tak kisah, kerja kilang pun kerja kilang lah, asalkan dapat lebih sikit", kata Don. 

Bila aku tanya samada dia nak menetap terus di Amerika atau nak balik Malaysia, dia kata lah yang dia memang nak balik tapi bila mengingatkan yang dia tak ada apa-apa dokumen yang mengatakan dia Malaysian, itu yang buat dia terpaksa berfikir banyak kali. Cuma kat US passport dia aje ada tercatat yang kewarganegaraan dia tuh Malaysian. Dan anak dia yang baru lahir tu pun kalau boleh dia nak dapatkan surat beranak Malaysia, walaupun dia rasa benda tuh tak mungkin dapat, considering the fact dia tak ada bukti warganegara Malaysia. 

Then diaorang pulak tanya aku macam-macam. Sebab aku jugak yang kata yang aku macam tak percaya boleh jumpa Melayu yang ada sipi-sipi persamaan dengan aku. Tak ada lah aku cerita apa-apa sangat, cuma aku beritahu yang aku tak ada apa-apa documents, aku kerja secara haram, duduk Amerika pun secara haram. Dan aku nak balik, suatu masa nanti. 

"Dah lama dah tu, tak rindu keluarga ka?", bini Don tanya aku. 

'Rindu. Rindu sangat. Nak balik lah nanti",aku kata gitu. Nasib baik cahaya lampu di kawasan tangga tuh tak berapa terang. Aku dah kelip-kelip kan mata aje tak nak kasi airmata keluar. Walaupun aku gelak-gelak. 

"Awat bulih ada di Amerika? Dulu belajaq sini ka?", dia tanya lagi. 

"Dak aih, dulu belajaq kat UK tapi tak dan habih", aku kelentong sesikit. Bila dia tanya apa pasal aku datang Amerika, dan apa pasal aku sanggup kerja kuli aje, aku katalah yang aku nih suka merantau. Lagipun aku nak buat macam orang-orang Indo, jugak macam Cina-Cina Malaysia yang sanggup bergolak bergadai untuk datang Amerika dan kerja kat restoran Cina. 

"Baguih jugak no? Orang kita tak tahu sebenaqnya. Saya dulu, masa mula datang pun tak tahu apa-apa. Bila dah bercampuq sama orang Aceh, sama orang Indo, baru tahu sikit-sikit", kata bini Don lagi. 

"Sebenar nya boleh kalau kita nak buat gitu, tengok kat Malaysia tuh, yang baru grad pun berapa sangat gajinya? Adik-adik, sedara-sedara orang rumah aku, ramai yang menganggur", kata Don. 

Then beralih ke cerita pasal keluarga Yanti pulak lah. Diaorang tanya aku macamana aku kenal Yanti sama Will. Aku ceritalah kisah dari awal, kisah macamana Yanti kenal Will, kisah aku jadi interpreter masa Yanti memujuk rayu Will (masa tuh Yanti punya Engish very limited), kisah Will peluk Islam, kisah diaorang kawin, dan kisah-kisah sampai lah diaorang banyak berhutang dengan aku. Selalu jugak aku mintak maaf dengan Don, aku kata "sorry lah, bukan niat aku nak mengutuk orang Indo tapi diaorang nih, kisah-kisah diaorang tuh, semuanya mengerikan'. 

"Tak apa Bang, saya orang Malaysia, saya faham", kata Don. 

"Jadi, Abang memang rapat lah dengan diaorang?", tanya isteri Don. 

"Rapat tuh tak rapatlah tapi saya memang dah lama dengan diaorang. Keluarga, sedara-mara dia memang ramai di sini tapi tak ada siapa pun yang boleh tahan dengan Bu Yanti tuh", aku kata gitu. 

"Apa yang Bu Yanti cakap pasal saya?", aku cuba-cuba tanya, nak tahu. 

Don pandang bini dia. Bini dia pandang Don. 

"Ha, ini nak tanya Abang sendiri lah. Betui ka Abang ni suka berjudi?", tanya bini Don.

"Berjudi?", terkejut aku dibuatnya. 

'Ha tu lah. Bu Yanti kata Abang ni fanatik, tapi suka berjudi. Dia kata, baru ni Abang kalah judi dua belaih ribu lebih. Itu yang Abang termenung aja", bini Don tanya aku. Tapi dia tak pandang pun aku. 

Aku rasa malu sangat. Aku rasa sedih sangat. Aku tunduk aje lah. Airmata aku pun laju aje keluar.