Thursday, October 4, 2012

I'm Illegal. So What?


02052007

Ok, berhenti kejap cerita/whine pasal kerja. Nanti aku sambung balik. Nih nak cerita pasal lain pulak. Pasal apa yang aku buat on my day off aku hari ni nih, May 2nd. 

Semalam aku dapat gaji. Jugak dapat kommisyen hasil titik peluh mencuci pakaian, spenda orang. Sebulan punya kerja. Kommisyen semua tuh ada dalam $250 (10 %) aku dapat.Yang bererti sejumlah $2500 worth of pakaian yang aku bersihkan dalam masa sebulan lepas. Lebih kurang 3500 lbs berat semuanya, yang aku rasa, secara agak-agak, lebih kurang 1800 kg berat semuanya. 

1800 kg, banyak kan? Kalau aku susun semua bra-bra yang aku cuci tuh, ada setinggi Gunung Tahan agaknya. Dan spenda-spenda yang aku cuci tuh, kalau aku jadikan orang-orang untuk menghalau burung kat sawah padi, tak cukup bendang kat Malaysia tuh agaknya. 

Dan dalam congakan aku tuh jugak, gaji dan kommisyen yang dibayar kat aku tuh, semuanya hasil dari duit cuci pakaian. Yang setiap kali orang bayar, aku taruk dalam kotak biskut. Daniel bayar gaji aku, dia ambil dari duit itu. Ngam-ngam nak bayar gaji aku, jugak ngam-ngam untuk bayar kommisyen aku. So korang boleh agak lah berapa pendapatan aku sebulan, kan? 

Happy lah aku sekejap, dapat duit segumpal. Duit dua puluh dollars, sepuluh dollars dan lima dollars punya notes. Sabar jer lah kan? Dan kebetulan pulak aku off besoknya. Tadi/hari ini. Aku tanya Daniel, bila dia balik ke China? Dia kata dia berangkat 21 haribulan nanti, balik semula pada 9 June. La, aku ingatkan dalam masa minggu ini yang dia akan blah. Macamana pun, happy lah jugak aku sebab for the next 3 weeks, aku akan masih dapat cuti seminggu sekali tuh. Aku tanya jugak Daniel, apa pasal lama sangat baru nak dikebumikan nenek dia tuh? Dah sebulan dah meninggalnya. Takkan nak dijadikan mummy kot? Ker kerabat-kerabat King Tut diaorang nih? 

Daniel blah aje, terus aku tengok kalendar. Dia balik China 21 haribulan, bererti, hari Rabu 16 haribulan Mei tuh off aku yang terakhir. Dan aku akan dapat off balik semula selepas Daniel balik dari China, most probably minggu 11 June itu. Ya ampun, lamanya. Dekat 30 hari aku tidak akan ada off. Terus tertension aku dibuatnya. Sedangkan nak tunggu off yang sehari seminggu ni pun aku tersiksa jiwa dan raga, ini kan pulak tak ada off dalam masa sebulan? Mampos ler. Itu yang aku jadi tak seronok aje bila memikir kan tuh, walaupun aku off, dan walaupun aku baru dapat gaji. 

"Seharusnya dua tujuh lima sih. Itu kamar depan tuh dua tujuh lima", kata Mak Nila. Memanglah nak kena hampuk aje dengan aku kan? Dendam aku pasal dia tipu aku harga shawl dulu tuh masih belum reda, ini dia nak buat hal lain pulak. 

"Yaaa, Nila bilang dua ratus lima puluh, saya bayar dua ratus lima puluh", kasar jer aku cakap. 

"Gapapa. Gapapa. Cuma mahu bilang aja yang sewa kamar seharusnya dua ratus tujuh lima", kata mak Nila lagi. Aku geleng kepala, terus blah. Aku fikir, kalau nanti dia naikkan sewa jadi $275, aku akan blah. Dan tak payah lah aku bayar shawls yang dia nak buatkan untuk aku tuh, kan? Ada lah alasan aku kan? 

Biar lah, cepat lah naik kan sewa bilik, atau pun selalu sangat kan sebut-sebut pasal sewa tuh biar sampai aku jadi bengang dan aku buat keputusan nak cari bilik sewa lain. Tengoklah nanti. Nak kena ajar sikit orang tua mata duitan nih.

Aku keluar pakai t-shirt aje, pakai track bottom. Macam orang nak pergi jogging. Tapi aku bukan nak jogging, sekadar aku nak orang tahu yang aku macam nak berjogging. Apa pasal aku berpakaian gitu?

Hehe...ini aku nak cerita nih. 

Semua orang tahu yang masalah aku yang paling besar, nak dapatkan internet connection, kan? Aku nak dapat kan broadband card so that aku boleh access laptop aku di mana aje aku berada, bila-bila aku nak, kan? Nampak macam simple aje kan? Tak sebenarnya. Tak sesimple itu. Sebab aku orang gelap. Illegal. Nak subscribe to that service, aku kena ada segala macam documents, pendek kata, orang legal aje yang boleh dapatkan tuh. Orang illegal macam aku nih, cakap banyak pun tak guna. Ada duit pun tak guna. Lebih berguna lah cakap banyak orang legal yang tak berduit tuh. 

Dan, korang tahu yang aku kerja 13 jam setengah setiap hari, 6 hari seminggu, kan? Punyalah bosannya kalau tak ada internet connection, kan? Nak tunggu balik rumah baru nak online, tak ada masa pulak, kan? Sebab perjalanan pergi balik kerja dah berapa jam? Dah sebulan setengah aku ditensenkan dengan benda-benda tu lah.

Dan, tokay aku, Daniel, dia akan balik ke China nanti dan aku akan bekerja setiap hari dalam masa hampir sebulan, so bayangkan aje lah kan? Aku tak dapat membayangkannya macamana keadaan aku nanti kalau terus-terusan begini. So aku kena cari jalan penyelesaiannya. 

Ingat, yang aku nih orang gelap. Yang bagai melukut di tepi gantang. Jugak, yang bagaikan tak ujud di bumi Amerika ini. Fuck!

Pardon moi, aku akan banyak mencarut nanti nih. You have been warned!

Dua tiga hari lepas aku ada talipun Customer Service, Sprints PCS, nak tanya pasal broadband wireless card. Dah berapa kali aku pergi SprintsPCS tapi diaorang tetap kata yang aku kena sign new contract kalau aku nak subscribe to that internet service. "Just go to any Sprint store, and you don't have to bring anything", kata Indian nih yang bila aku tanya, apa yang aku perlu bawak, kalau aku nak subscribe. Lega jugaklah aku mendengarnya, walaupun aku tak berapa percaya sangat.

Ok, korang tahu yang masa aku register cellphone dulu, aku guna nama Mus, kawan aku yang dah balik Indo tuh, kan?

Apa? Tak tahu? Pundek! Letih aje aku buat entries banyak-banyak. Yang suruh aku update lekas-lekas tuh, konon-kononnya tak sabar nak baca entries aku tuh, apa nya? 

Ok, cellphone aku atas nama Mus, dan selama ini pun, aku guna nama Mus aje untuk bayar bill etc. Sebelum Mus balik Indo dulu, dia ada kasi password untuk account dia/kitaorang. 

So aku pergi lah SprintPCS punya office. Sebagai Mus

Ada dua sebab. Satu tuh sebab aku nak tukar, nak upgrade kan cellphone aku. Cellphone aku dah lama dah, dah dua tahun lebih dah rasanya. Yang tebal tuh. Antena pun patah, dipatahkan oleh anak-anak Michael masa aku kerja kat kedai dia tuh, tahun lepas. Itu pasal kot signal cellphone aku lembab jer, dan batteri pun cepat habis, cepat weak nya. Memang dah lama aku patut tukar cellphone tuh tapi sebab aku, dulu-dulu, jarang sangat guna cellphone, aku buat tak kisah aje lah. 

Macamana pun, nak tukar cellphone baru tuh, sebenarnya alasan aku aje actually. Ada udang di sebalik batu. Aku nak upgrade talipun, lepas tuh, sambil-sambil tuh, aku nak cuba-cuba tanya Sprints kalau-kalau aku boleh beli wireless broadband card tuh. 

"Habis, apa kaitannya ko pergi SprintsPCS tuh pakai t-shirt dengan track bottom aje?", bertanya lah dia yang kepoh itu.

Sabar lah. Ini aku tengah dok cerita nih. 

Lepas bayar bill, aku terus ke kaunter yang baru aje dibuka tuh, sebab masa tuh pun baru pukul 8 pagi. "I want to upgrade my phone and if possible I want to subscribe to Sprint Mobile Broadband Service. My problem is that, I don't have any IDs with me", aku kata gitu sambil keluarkan duit segumpal dari pocket track bottom aku. Aku rasa Minah tuh faham yang aku baru balik jogging, so alasan yang aku tak ada IDs tuh memang valid lah. 

Mulanya kan,aku cadang nak melompat-lompat sikit, nak buat excercise sesikit kat situ,untuk menampakkan kereallannya kan? Tapi aku rasa itu dah macam over acting pulak. 

"Ok, that's not a problem", kata Minah tuh. 

Aku rasa macam tak percaya aje dengar cakap dia tuh. Takkan semudah itu, tanya aku dalam hati. Memang pun. Memanglah tak semudah itu.

Bila Minah tuh suruh aku sign agreement for a new contract, panik jugak aku sekejap bila dia tanya aku punya (Mus punya) SS Number, tarikh lahir etc. 

"They are still processing my asylum", aku kata gitu. "That's why I don't have SS Number yet", aku tambah lagi. 

"That long?", tanya Minah tuh. Dia terperasan agaknya yang dah dua tahun lebih sejak Mus daftar cellphone tuh, takkan masih tak ada SS Number. 

"Is that a problem Ma'am", aku buat-buat tanya tanya lagi. 

"Well, don't worry, I used to be illegal too", kata Minah tuh. Aku tak berapa faham sangat maksud dia tapi aku happy aje mendengarnya. Dia tahu yang aku tipu jer sebenarnya. Nasib baiklah dia tuh Latina, dia faham. So dia suruh aku datang dalam masa 4 jam lagi untuk pilih phone yang aku nak, dan dalam masa yang sama, dia suruh aku set kan wireless program tuh kat laptop aku. 

Aku singgah sekejap kat Dunkin' Donuts, rasa excited gila, rasa macam tak percaya yang aku mungkin akan dapat online anytime aku suka. Di mana-mana. Sesambil minum kopi, makan muffin tuh, aku bukak-bukak manual, cuba-cuba baca. Cara-cara nak install program tuh, camana nak activate kan account etc. 

Kat page pertama tuh ada tulis: 

Have these things ready before you call to activate: 

1. Your device 
2. Your Social Security number (Fuck!)
3. Your driver's license number (Fuck!) 
4. Your Electronic Serial Number (ESN) 
5. The city and state where your device will primarily be used 
5. A pen (Pundek! Itu pun nak beritahu) 

Tersedih aku membacanya sebab aku dah boleh agak yang akhirnya aku tak akan dapat nak activate kan service tuh pasal aku tak ada SS Number, tak ada lesen, tak ada IDs. Macamana pun, aku nak try jugak lah. 

Aku balik ke rumah. Rasa tak seronok semakin menjadi-jadi, bila aku tahu yang dvd compartment aku kat laptop tuh tak ada covernya. Hilang, tah ke mana perginya. Dah lama dah aku perasan tapi sebab aku tak guna pun untuk tengok dvd ker apa ker, so aku tak pedilkan sangat lah. Ala, lagipun, laptop murah, kan? Itu yang aku macam buat tak kisah aje kat laptop aku. Cepat lah sikit rosaknya, boleh aku beli yang baru, yang lebih mahal dan canggih. Ish, takbur aku nih. 

Memang, tak boleh dibukak cd compartment tuh. Tak berfikir panjang, terus aku bawak laptop aku ke kedai computer orang Vietnam, tempat aku beli laptop aku dulu tuh. Tak jauh dari apartment aku duduk tuh, dalam 5 minit lari kaki. 

Dicungkilnya aje dengan besi, terkeluarlah cd slot tuh. Bodohnya aku sebab tak terfikir pun nak jolok betul-betul slot tuh. Tokay tuh geleng kepala tengok keadaan laptop aku yang macam dah bertahun diguna tuh sedangkan aku beli dalam bulan 10 tahun lepas. Dia kata, kena tukar cd slot yang baru sebab tak ada jual covernya aje. 75 dollars harganya. Tak nak lah aku sebab aku rasa aku will just make do dengan keadaan cd slot yang kalau nak guna, kena jolok dengan pin tu aje. 

Terus aku balik ke rumah. Aku try nak install cd manager untuk buat activation tuh. Tak dapat. Ada script yang missing, says pop up window tuh. Aku cuba pasang cd lain. Boleh pulak tuh. Tak ada apa-apa yang rosak nya. Give up, aku ke kedai komputer tuh lagi. 

"Kamu pernah coba Ayam Goreng Pemuda?", mak Nila tanya aku bila dia nampak aku nak keluar. 

"Belun", aku jawab macam nak tak nak aje. 

"Kalo kamu mahu coba, Ibu mahu titip. Mereka bilang enak banget ayam nya sih", kata mak Nila lagi. 

"Saya lagi gesa-gesa ini Bu", aku kata gitu. Terus aje aku blah ke kedai komputer tuh. 

Sesambil tokey tuh pasang cd slot yang baru, aku tengok-tengok lah laptops yang ada on display. Sesambil bercakap kat phone. Ada satu laptop Toshiba, harganya tujuh ratus lebih aje, Centrino lagih. Hampir aku terbeli laptop tuh. Kalau lah salesperson tuh pandai, memang sah aku dah terambik laptop tuh. Tapi itulah, dia tuh lembab sikit. Dia ingat aku tak ada duit kot? Atau dia fikir, sure aku tak nak beli sebab aku dah ada laptop, kan? Salah tuh! 

Dah lah aku bengang pasal kad talipun yang aku guna untuk menalipun tuh macam tipu aje, tiba-tiba aje minit dia habis, ada satu mamat gagak nih datang dan tokey tuh terus tinggalkan laptop aku dan dia terus repair laptop mamat tuh, berasap lah aku yang dah memang hangat hati sejak pagi lagi kan? 

Apalagi, aku hampuk lah tokay tuh. Tak ada lah hampuk macamana, aku tanya aje lah, tapi guna ayat yang tersangatlah sarcastiknya.Terus dia balik semula merepair/menginstall dvd program kat laptop aku. 

So, hilanglah 75 dollars harga cd slot tuh. 

Aku balik ke rumah. Pundek! CD yang aku nak install tuh tertinggal kat kedai tuh kot, puas aku cari tapi tak jumpa. Bila aku ingatkan balik, memang sah yang cd tuh ada kat dalam cd slot laptop yang aku bawak ke kedai tuh. So berlari semula aku ke kedai tuh. Mati-mati tokey tuh kata yang dia dah kasi kat aku cd tuh, sampaikan aku jadi bingung sebab aku tak tahu kat mana cd tuh. So aku diam aje lah sambil memikir kat mana cd tuh berada. Aku suruh jugak tokey tuh cek mana-mana yang patut, rupanya ada cd tuh kat cd slot yang lama. Punya geramnya aku sampai tak terkeluar apa yang nak dicarutkan kat tokey tuh. Dia mintak maaf. 

Sampai kat rumah, mak Nila ada kat dapur. Tengah lepak-lepak. 

"Kapan mahu beli Ayam Goreng Pemuda?", dia tanya gitu. Sabar jer lah. 

"Nggak nggak, saya gak punya waktu", aku kata gitu sambil terus masuk bilik. Aku lupa apa yang aku mengomel tapi ada lah aku tercakap, "Ya, sabar jer lah orang tua nih........" Degil mak Nila tuh, dia bukak pintu bilik aku, kononnya nak sembang dengan aku. Aku tak layan jer, aku cakap-cakap sambil mata kat laptop. Memang kurang asam pun. Tapi, mak Nila tuh pun kurang asam jugak. Atau, terlebih asam? 

Elok aje aku nak pasang cd program tuh, ada pop-up window yang suruh aku masukkan product keys program tuh. Fuck! Apa pasal tokey tuh tak masukkan number tuh? Aku angkut semua barang aku, laptop, alat-alat yang aku beli tuh, untuk ke kedai komputer tuh semula. Lepas tuh,nak terus ke SprintPCS store tuh, nak pulangkan balik wireless card modem tuh, kalau betul-betul aku tak boleh install atau aku tak layak nak activate. 

Nasib baik tokay kedai tuh tak ada kat situ masa aku sampai tuh, kalau tidak aku hampuk lagi. Lepas product keys tuh dimasukkan, baru lah boleh aku guna cd slot tuh, baru lah boleh run kan cd. Ada script yang missing lagi. Fuck! 

Lemah longlai aku ke SprintsPCS store. Berkuburlah hajat aku untuk ada internet access sendiri. Sia-sia aje aku mencuba. Tak apa lah, aku pasrah, aku kena terima hakikat yang aku nih orang gelap. Jangan nak mengada-ngada nak hidup macam orang legal. 

Minah yang layan aku pagi tadi nya tuh was on the phone, masa aku sampai. Terpaksa tunggu dia dalam setengah jam gituh, sesambil tuh aku on kan laptop aku. Datang this one Technician, dia godek-godek sikit laptop aku then dia kata yang ada program yang hilang. 

"Well, I haven't installed anything yet", aku kata gitu sambil gelak-gelak. Gelak sindir lah tuh. Awat lah bodoh sangat? Bodohnya macam aku. Tengah dia cuba-cuba lagi, datang Manager dia, Mat Salleh. Mat Salleh tuh kata yang Gateway, computer aku tuh, memang tak boleh pakai wireless card tuh, kalau aku nak, aku kena guna usb modem card. 

"Thank You", aku kata kat Manager tuh sambil kenyit mata. Sambil senyum lagih. Bengang agaknya Technician gagak tuh sebab dia sedar yang dia bodoh. So, terpaksalah aku bayar lagi 60 dollars untuk tambahkan harga yang aku dah bayar wireless card pagi tadi nya tuh. 110 harganya, dan aku kena bayar 60 dollars setiap bulan, flat rate. 

"And do you want to upgrade your cellphone still?", tanya Minah tuh. Aku angggukkan aje lah walaupun aku masih tak sure samada aku dapat guna/activate atau tidak usb modem tuh. Aku ambik Sanyo-Katana, harganya USD 249 tapi sebab line Mus yang aku guna tuh dah 2 tahun lebih, dapat max rebate of USD 150. So aku bayar USD 50 aje lah. Tersenyum aje aku sebab dapat talipun paling mahal kat display, tapi cuma bayar USD 50 aje. Ada lagi yang lebih mahal, tapi itu semuanya Blackberry. 

Sementara tunggu cellphone aku diactivate, aku ke bahagian technical sebab diaorang nak installkan program airtime wireless aku tuh. 

"Do I need anything? IDs for example?", aku tanya Minah tuh. 

"Don't worry", dia kata gitu kat aku. Lega yang teramat aku mendengarnya. 

Technician yang cuba installkan program tuh punyalah lembabnya, dia buat kerja sambil menalipun, sambil tegur awek yang lalu lalang. Manager yang Mat Salleh tadi tuh adalah dua tiga kali ajar gagak tuh macamana nak buat. Senang aje sebenarnya, tapi gagak tuh nak mengdisablekan wireless connection kat laptop aku pun terkial-kial. Dalam sejam dia ambik masa nak install. Bila dia kata yang laptop aku dah siap dan aku dah boleh access the internet dari mana-mana, aku rasa macam nak terbang aje. Rasa tak percaya yang akhirnya dapat jugak aku akan benda yang aku idam-idam kan dari dulu. Masalah aku yang paling besar tu tuh untuk dapatkan service tuh. Tak sia-sia lah aku berlakun macam orang baru lepas jogging, yang tertinggal wallet. Tak sia-sia lah aku tunggu sampai pukul 3 lebih. Tak sia-sia lah aku banyak mencarut. Tak sia-sia lah aku banyak marah kat ramai orang. Memang aku tension habis tadinya tuh. 

Aku lupakan niat untuk pergi beli kasut, aku lupakan niat nak pergi tengok wayang. Aku nak balik ke rumah, aku nak cuba online guna Sprint Mobile Broadband USB Modem by Novatel Wireless, Ovation U720 tuh. 

Singgah kedai Indo sekejap on the way balik ke rumah tuh, beli sayur, bubur pulut hitam. Dan Lontong Sayur. Sama Es Teler.