Thursday, October 4, 2012

My Beautiful Laundrette


12042007

Diam tak diam dah sebulan aku kerja di kedai laundry Daniel nih. Dah terbosan dah rasanya. Ha, mula lah tuh. Tak ada lah banyak apa yang aku nak ceritakan pasal kerja aku, sebab aku pun dah ada ceritakan sesikit kan? 

Masa mula-mula kerja dulu selalu jugak aku tension sengsorang pasal ada aje masalahnya. Sekarang nih aku masih jugak tension sengsorang tapi tahap ketensionan tuh tak adalah tinggi sangat. Aku rasa aku dah boleh handle dah semuanya, dari masalah washing machines rosak, dryers yang tak panas-panas, sampailah pada masalah customers yang banyak kerenah tuh. 

Aku sekarang nih lebih friendly dengan customers kot compared to masa mula-mula dulu. Sekarang, sebab aku dah kenal ramai repeat customers, aku selau tegur diaorang. Selalu sembang-sembang, kadang-kadang aku tolong diaorang. Kalau aku tak sibuk, kadang tuh aku offer untuk tolong diaorang masukkan pakaian diaorang ke dalam dryers, so diaorang tak payah nak tunggu pakaian selesai dicuci. Diaorang boleh lah balik ke rumah dulu, atau pergi ke mana-mana. Biasanya diaorang akan kasik aku tips, at least diaorang akan hulur duit kat aku. Tapi, so far, semuanya aku tolak. Saja jer lah nak ambik hati diaorang, biar diaorang suka kat aku. Murahnya aku nih kan? 

Tips yang aku ambik pun hanyalah tips dari orang yang hantar buat drop-off service. Ada lah satu dua orang yang kasi tips biasanya. Ha, yang itu aku ambik. Kalau lah aku nih jenis berkira, aku rasa mewah jugak hidup aku kerja di laundry Daniel nih. Gaji ok, dapat tips 10% upah cuci dan lipat spenda, dapat tips tolong orang keringkan pakaian, dapat tips lain jugak. Tapi itu lah, aku bukannya mata duitan sangat, as long as aku happy, aku tak kisah kalau I have to go extra miles untuk buat orang lain happy jugak. 

Tapi,mungkin jugak nature aku gini kot, aku ni kan ker peramah? Itu yang kalau customers baik dengan aku, aku jadi semakin baik, aku layan elok-eok, aku tolong mana yang patut. Mana customers yang berlagak, yang cakap kasar dengan aku, yang itu memang cari nahas lah kan? Aku nih celupar,lancang jugak mulut nya tuh. Sarcastik jugak. 

Aku perasan yang ada a few repeat customers yang hantar buat drop-off service setiap minggu. Macam routine gitu. Dan yang buat aku macam berbesar hati sikit tuh bia diaorang talipun dulu, then tanya samada aku ada atau tidak masa diaorang nak hantar pakaian tuh. Diaorang nak aku yang cuci dan lipatkan pakaian diaorang lah, sebab itu tanya gitu tuh.

Entahlah, mungkin diaorang rasa close dengan aku kot, sebab aku yang cuci, sebab aku yang lipat spenda-spenda diaorang kan? Penangan tangan aku kan? Itulah, the hands that wash the spenda. 

Aku perhatikan, cara aku dengan cara gagak, or even Mat Saleh melipat pakaian tuh, agak berbeza. Walaupun ada meja, tapi diaorang lipat pakaian bukan taruk pakaian tuh atas meja. Diaorang lipat pakaian guna tangan, dan dagu, atau siku, dan dada. Aku lipat pakaian, macam orang Malaysia yang lain jugak rasanya, pakaian tuh aku taruk di atas meja then senang untuk diipat. Nampak lah rapi kan? Tak sia-sia lah masa kecik-kecik dulu kitaorang adik beradik selalu tolong mak kitaorang melipat kain. Rupanya ada gunanya jugak.

Itu yang hasil ipatan aku semuanya nampak rapi, nampak lawa jer, compared to hasil lipatan dan susunan pakaian orang lain, Daniel's for example. Walaupun macam lambat aje aku buat kerja, tapi aku tekun, lagipun hasil lipatannya kemas. Sampai kadang tuh aku rasa macam malu sendiri aje, sebab hasil lipatan aku tuh mengalahkan kerja orang perempuan. Aku susun pakaian ikut jenis, ikut kaler, ikut saiz. Even bra pun aku susun ikut saiz cups dia. Berderet jer busut-busut tuh aku susun. Itupun aku buat kerja sambil berdiri.

[Mek vangga u ols. Cuba kalau mek buat kerja sambil berkemban, sambil duduk bersimpuh kat tikar mengkuang, sure lah lagi lawanya, lagi kemasnya hasil lipatan mek. Sure mek dah lama hilang daranya sebab pastinya mek dah lama dipinang orang]

Tapi biasalah dengan aku nih kan, dalam nampak macam bagus aje tuh, ada jugak aku menyimpan ciri-ciri kedajalan. Dalam proses mencuci, mengering dan melipat pakaian tuh, ada lah kadang-kadangnya, pakaian tuh kotor (tak berapa bersih), dan adalah yang hilang gu/ghodong. Stokins for example. Selalu sangat stokin tak cukup pasangan dia. It's either stokin tuh terjatuh, atau tertinggal kat machine/dryer, atau memang masa dihantar, stokin tuh memang dah sedia tak ada pasangan dia. Biasanya kalau stokin yang tak ada pasangannya, kalau banyak yang hilang gu nya, aku akan buang aje stokin-stokin tuh. 

Tengok keadaan lah kan? Takut jugak tuan punya perasan nantinya kalau banyak sangat yang aku buang. Macam minggu lepas tuh, ada this one guy yang hantar 9 guni pakaian yang nak dicuci dan disiapkan hari tuh jugak. Adalah dua carts of stokin putih, sama jenis, sama saiz. Mulanya aku buat baik lah dengan mamat tuh, aku even kurangkan harga, aku timbang aje semua pakaian yang nak dicuci tuh sedangkan aku patutnya kasi harga yang lain sebab ada 4 bijik comforters, ada bantal dan a few bed sheets yang memang harga nya lebih mahal. So adalah dalam 50 dollars yang aku save kan.

Kalau Boss aku yang buat tuh, sure dia charge harga yang tinggi. Tapi sebab masa tuh masih awal pagi dan Boss aku tak ada, dan aku tahu yang aku akan mencuci dan melipat semua pakaian tuh, so aku berani lah kasi dia special price. Lagipun aku kesian kat mamat tuh yang terpaksa habiskan hampir 200 dollars untuk cuci pakaian. So aku cuma charge dia 160 dollars aje (sambil berkira yang 16 dollars, 10 %, aku yang punya), aku siap kasi dia hints yang kalau nak aku yang bersihkan pakaian, datang hantar waktu pagi,so that pakaian tuh akan ready that very evening. So bekerja lah aku mencuci pakaian yang teramatah kotornya tuh, terpaksa guna 10 bijik washing machines serentak. Dan masa tuh jugaklah orang lain pun datang hantar pakaian untuk dibersihkan. 

Kelam kabut aku jadinya sebab terpaksa siapkan pakaian orang lain dulu (yang tak lah sebanyak pakaian mamat tuh). And by the time aku selesai melipat pakaian yang besar-besar, dah hampir malam dah pun. So aku kerjakan cart yang penuh dengan pakaian budak kecik lah pulak. Ala, cenonetnya pakaian, entah-entah pakaian anak patung yang mamat tuh hantar suruh bersih agaknya. Sebab kecik sangat. Stokin tuh for example, kecik dari condom lagih, masukkan dua jari pun tak muat. Entahlah, gayanya stokin, tak tahu lah pulak entah-entah sarung kontol kot? 

So bila sampai masa nak matchkan stokin-stokin yang dua carts tuh, aku jadi gelabah. Aku buat jugaklah mulanya, tapi time consuming sungguh. Aku nak buat kerja lain jugak, nak bersihkan machines, nak buang sampah, nak sapu lantai, nak mengemop. So aku tak ada jalan lain daripada buat dajal lah sikit. Mana stokin yang aku tak jumpa pair dia tuh, aku buang. Aku kumpul semuanya then aku masukkan dalam plastik, then aku taruk bawah meja, sama dengan sampah-sampah yang aku nak buang. Banyak, adalah empat lima dozen yang aku buang rasanya. Sebelum nih memang aku pernah buat gitu jugak tapi tak lah banyak, takat satu dua aje. Tapi kali tuh memang banyak, sebab aku dah tak ada jalan lain dah. Memanglah aku rasa mamat tuh tak akan terperasan punya lah sebab stokin tuh banyak sungguh, beratus-ratus pasang. 

Ala, lagipun pagi tuh aku dah selamatkan duit dia dalam 50 dollars kan? Kat dunia nih mana ada free lunch kan?