Thursday, October 4, 2012

One Of A Kind


Ingat dak this Indon guy by the name of Fran? Yang aku kenal masa aku kerja di Pittsburgh dulu? Tak ingat? Fran, the guy yang berhenti a few days lepas aku mula kerja di Pittsburgh tuh. Dia sekarang nih kerja di Philadelphia, aku selalu terserempak dengan dia di 69th Street Terminal. Masa tuh dia biasanya on the way balik ke rumah, dia kerja dia restoran Cina di Chinatown. Baru kerja, dulu dia di Scranton, kerja jadi Sushi Helper. Itu term yang digunakan untuk pembantu pembuat sushi. 

Fran nih, lebih kurang macam aku jugak orangnya. Cuma dia nih lebih gila sikit dari aku. Atau aku yang lebih gila banyak dari dia. So bila terserempak dengan dia, selalulah kitaorang sembang-sembang. Dah merata tempat dah dia kerja, sejak berhenti dari kerja di Pittsburgh tu dulu. Dia nih dah berumur dah orangnya, tapi jenis yang banyak cekadak. Cepat bosan aku suka dia cepat bosan sebab aku pun macam tuh jugak. Banyak cekadak tuh sebab benda kecik-kecik, bagi dia besar sangat dah. Nak kata manja, tak sesuai pulak perkataan tuh sebab dia nih dah berumur, kan? Mana ada orang tua manja. Orang tua banyak cekadak tuh ada lah. 

Walaupun aku tak suka sangat sembang dengan dia tapi sebab tak ada orang lain nak sembang, itu yang kalau aku ternampak dia tengah tunggu train, aku akan pergi dekat dia. Tegur dia. Lagipun, seronok jugak dengar orang yang banyak komplen nih, itu tak betul, ini menyetresskan, itu menensionkan, semuanya lah. At least pengomplengan dia tuh akan sedikit sebanyak memberikan aku semangat. At least aku akan rasa bersyukur yang aku tak ada nak komplen apa-apa, pasal kerja aku, pasal kehidupan aku seharian. At least aku akan rasa yang aku patut rasa bernasib baik sebab ada orang yang lebih tak bernasib baik dari aku. 

Cuma aku tak berapa suka dengan dia nih sebab dah lah dia akan cuba cakap Bahasa Malaysia yang tah apa-apa, dia nih selalu melalut. Tanya aku benda yang aku rasa lekeh sangat, yang aku malas jawab sebab aku rasa soalan-soalan bodoh. Senang cakap, aku nak kan intelligent conversations. Dah lama dah aku rasa aku tak ada pun bercerita atau bercakap pasal benda-benda yang boleh menyerlahkan kepandaian, keknowledgeablean aku. Seingat aku, last aku rasa happy bila selalu engage dengan orang yang conversationnya bernas, masa aku dengan Richard dan Hector dulu tuh. Ha, masa tuh kitaorang memang kelas banget, cakap apa pun under the sun, semuanya kitaorang tahu. I miss all that sebenarnya. 

Aku nih pendiam orangnya. Very the pendiam gitu. Ala-ala patung cendana gitu. Aku akan hanya bercakap bila aku rasa perlu. Sekarang nih, sebab aku ke sana ke sini sorang-sorang, tak ada kawan, lagilah senyapnya aku nih. Dalam sehari, ada a few patah perkataan jer yang keluar dari mulut aku. Itupun masa kerja. Selebihnya memang tak bercakap. Sebab tak ada rodong, macam kata orang Pahang tuh. Kawan tak aderk rodong. Aku lebih banyak bercakap kat internet, kat tagboard, kat YM. 

So, berbalik pada mamat ni tadih. Korang tengok contoh-contoh soalan dia, mana tak buat aku selalu bosan. 

"Awak kerjer pukul beraper? Awak suker kerjer di saner? Awak bawer bekalan aper? Awak kerjer beraper hari?Hari aper awak libur?Kalo libur awak ke maner?" 

Tiap kali jumpa aku dia akan tanya benda yang sama. The same bloody questions. Itu yang buat aku malas menjawabnya. 

Macamana pun, aku, walaupun tak suka sembang dengan dia, tapi kalau ternampak dia, aku akan tegur. Dan aku akan tanya, "Gimana kerjaan?". Then dia akan mulalah merebek-rebek, sambil menjuihkan bibir. Dia tak suka kerja dia sekarang nih. Dan aku rasa macam lega, dan at the sama time rasa bertuah pulak yang aku tak jadi macam dia. Kerja aku simple, mudah dan tak menensionkan. Mamat tuh pun akan terus meneruslah ceritakan pasal kerja dia, pasal how stressful he is, segala macam masalah dia. Macam aku cakap tadi, aku ada dua tiga perasaan. Satu rasa kesian sebab dia tak suka dengan kerja dan Boss dia. Satu lagi aku rasa macam bersyukur dengan keadaan aku sekarang. Satu lagi, aku rasa macam puas hati sebab ada lagi orang yang susah daripada aku, ada jugak orang yang hidupnya penuh dengan kestressan daripada aku.