Thursday, October 4, 2012

Room At The Top Of The Stairs


First thing I did bila sampai ke apartment baru, aku mandi. Mandi yang betul-betul mandi. Bukan berkubang. Tapi mandi yang betu-betul mandi. Pun bukan mandi wajib. Aku sental sana sini. Aku gentel sana sini. Rasa fresh dan lega teramat sangat sebab dah lama aku tak mandi. Ada dalam 3 minggu lebih kot. 

Tapi sebelum aku mandi tuh, tak payah aku ceritalah kan, yang aku check internet connection dulu. Walaupun connectionnya slow tapi aku puas hati jugaklah sebab at least aku ada line. Then aku online barang sesetengah jam. 

Mak Nila (emak kepada awek bernama Nila) belum tidur masa aku siap mandi tuh, memang agaknya dia tunggu aku aje sebab dia tahu aku nak bayar balance duit sewa. So aku kasi balance yang $150 lagi tuh. 

"Koq seratus aja? Wang komputernya?", dia tanya aku.

Berasaplah aku kan? 

"Yaaaaa, koq ini wang lima puluh dolaran sih. Selebihnya dua puluh dolaran, lima lembar", aku kata gitu sambil macam tonyoh-tonyoh kat duit tuh. 

"Oh iya. Kiranya semua uang dua puluh dolaran", kata Mak Nila. "Koq uang komputernya gimana sih? Itu anak kosan yang di kamar depan, dia bayar 60 dolar untuk komputer", kata Mak Nila. Maksud dia duit internet lah tuh. 

Aku dah hangat hati dah sebab janjinya $250 sewa bilik tuh, dah termasuk bil internet. Dan aku nih bukanlah bodoh sangat. Tak kan bill internet pun sebanyak itu setiap bulan, kan? Lagipun, kalau ramai orang yang guna, patutnya sikit ajelah bayarnya. Aku agak-agak, dalam 10 dollars sebulan, setiap orang. Macamana pun, aku senyapkan ajelah bila Mak Nila kata dia akan tanya Nila, bila Nila balik kerja nantinya. 

Aku pun rasa macam tak sedap hati aje sepanjang malam tuh. Then aku terdengar Nila sembang sama Mak dia. Aku pun keluar. Aku tengok, kasar caranya Nila bercakap dengan Mak dia tuh. Gayanya, Mak dia tuh cerewet, itu yang Nila macam tengking-tengking jer Mak dia tuh. So aku tak heran lah kalau dia berkasar gitu dengan Mak dia, sebab aku tahu yang Mak dia nih kepoh orangnya. 

Bila Nila kata semuanya ok, tak ada tambahan bayaran yang lain, dan internet connection akan hanya ada esoknya, baru lah aku masuk semula ke bilik. So sebenarnya, connection yang aku dapat tuh, bukanlah dari cabel modem diaorang, connection dari jiran agaknya. Tak kisahlah siapa punya connection, yang pentingnya aku dapat online. 

Kebetulan pulak minggu tuh sejuk, dan heater pulak tak ada. Tak guna central heating sebab di apatment building, so diaorang guna heater masing-asing. Manalah aku ada heater, kan? 

"Koq kamu udah lama di Amerika, masa nggak punya heater, rice cooker segala", Mak Nila tanya aku bila dia datang ketuk biik aku nak tahu samada aku sejuk atau tidak. 

"Iya, masalahnya kerna saya sering pindah-pindah sih. Dulu saya punya heater, punya tv segala tapi gara-gara sering pindah, kagak tahu di mana barang-barang saya yang lainnya", aku jawab gitu. 

Memanglah, dulu aku ada banyak barang, kan ker aku pernah ada tv sampai 3 bijik (mana member aku yang balik Indo, tv diaorang dipaksa aku bayar), tapi barang tuh semuanya "hilang" masa pindah dari bilik Mus dulu tuh. Masa aku di Maryland. 

So malam tuh berkerekot aje lah aku tidur sebab sejuk, nasib baik cadar tilam aku bawak, aku jadikan selimut. Kejap-kejap terbangun, lapar dan sejuk. Dan jugak bunyi bising. Macam bunyi orang aje kat dapur. So aku keluar ke dapur, aku jenguk-jenguk. Tak ada orang pun. Rupanya bising bunyi tikus tengah race kat kompor. Ha, elok lah tuh. 

------------------------------------------

Aku dapat save masa jugak sejak duduk di apartment baru sebab subway station tak berapa jauh dari apartment tuh. Pukul 8 baru aku bertolak dari rumah, sampai tempat kerja pun belum pukul 9. Sampai rumah aku terus aje masuk bilik, sebab duduk apartment, memang tak ada ruang untuk landing. Ruang tamu gitu. Nasib baiklah bilik tuh agak besar, cerah pulak sebab lantai nya pvc tile. Kalau kat rumah Yanti dulu tuh, gelap aje, itu yang aku jadi macam malas aje tuh. Mendung. Kelam. Hitam.

Mungkin hangat-hangat taik ayam aje agaknya tapi aku bersemangat nak kemas bilik aku. Nampak macam tak banyak barang tapi bila aku keluarkan semuanya dari beg-beg aku, kira ok jugaklah banyaknya. Tak lah nampak macam hidup merempat sangat. Kat biik tuh, almari ada, meja ada, cabinet ada. Cuma kerusi aje yang tak ada. Itu yang buat lecehnya tuh. Kalau aku tahu tak ada kerusi, harus aku bawak kersui yang di rumah Yanti ituhari. 

Wednesday aku off so aku penuhkan masa aku untuk membeli apa-apa yang patut untuk bilik aku. Aku dapat gaji yang dua minggu aku kerja, so macam sedap aje lah aku berbelanja. Aku masuk Dollar Store, aku beli lah apa-apa yang patut. Pinggan, mangkuk, gelas. Aku tengok ada tray silver yang ada awan larat kat tepinya. Lawa. Aku ambik dua. Satu yang bulat, satu lagi empat segi. Aku dah terbayang dah yang aku nak taruk buah-buahan kat dalam tray tuh. Biar bergantungan jer anggur, taruk strawberry, pisang, segala jenis buahlah. Macam Raja, Sultan dulu-dulu kan? Tak yah taruk dalam fridge lah kan buah-buah tuh? Ala, Raja-Raja, Sultan dulu-dulu mana ada peti ais kan? Iyalah, aku pun Sultan jugak kan? Sooltan Bangla Shah. 

Then aku masuk ValuPlus, lagi satu tempat jual barang-barang rumah yang murah. Aku tak tahu nak kata apa lah, entah-entah ada penyakit kot, tapi, buat pertama kalinya, aku beli rug. Nasib baik aku tak ada masa sangat, kalau tidak sure aku terbeli langsir. Itupun aku terlupa nak beli comforter, selimut tebal, sedangkan itu lah benda yang paling pentingnya.

Rasa malu jugak nak balik ke rumah tuh sambil jalan kaki bawak a few beg plastik besar yang terpampang Dollar Store sama ValuPlus punya logo tuh. Aku rasa macam semua orang tahu yang aku nih murahan punya orang. Tak apa lah, memang aku murah pun. 

Petang tuh aku talipun Don sebab nak ambik barang aku yang ada sikit lagi kat rumah dia. Tapi Don tak ada di rumah, dia pergi interview kat Boeing Philadephia, Aku pergi jugakah ke rumah dia, dan walaupun aku masih ada kunci tapi aku ketuk-ketuk pintu, aku bunyikan loceng. Bila macam tak ada orang aje, aku masuk aje lah rumah tuh. Rupanya bini Don tengah sembahyang kot, sebab masa aku nak masuk ke bilik aku tuh, aku beri salam, dan tak lama lepas tuh dia keluar, pakai telekung. Sempat lah sembang-sembang gitu dengan dia, aku rasa macam sedih aje.

"Abang nak balik Malaysia ka?", dia tanya aku lagi.

"Nak balik. Tapi kalau bulih saya nak guna passport Indo, nak cari passport Indo lah", aku kata gitu.Aku ada lah beritahu dia ituhari yang passport aku dah mati. 

"Baguih tuh, nanti entah-entah dah tak bulih buat passport lain. Kena blacklist ka. Baik guna passport Indo aja", kata dia. 

"Memang pun, itu yang saya takut tu. Sebab saya kalau bulih, saya nak lah ada passport. Mana tau saya nak pi Mekah ka, nak buat Haji ka", aku jawab gitu. 

"Suami saya tahu macamana nak buat passport Indo. Nak buat kad pengenalan Indo (KTP=Kartu Tanda Penduduk) pun bulih", kata bini Don lagi. 

"Betui ka? Saya cadangnya, tahun 2009 nanti, nak suruh kawan saya cari passport Indo. Mintak-mintak dapat lah. Kena bayaq tu, berapa ribu pun tak tahu. Itu yang dok kerja kumpui duit sikit-sikit nih", aku kata gitu. 

"Nanti saya tanya suami saya. Depa orang Aceh ni ada kumpulan depa sendiri, saya mulanya tak tau apa tapi sejak bercampuq dengan depa nih, itu yang tau sikit-sikit tu. Tak apa lah, Abang kerja lah dulu, kumpui duit, balik Malaysia nanti buat bisness. Kami pun cadangnya nak buat gitu jugak", panjang lebar jawapan bini Don. 

Memangah kalau boleh aku nak sembang lama dengan dia tapi rasa tak manis puak sembang dengan bini orang, suami dia tak ada di rumah pulak tuh. Kalau diaorang tuh bukan yang alim sangat, harus aku terlama di situ, tapi sebab dia pun masih dalam bertelekung, itu yang aku rasa macam tak sedap hati jer tuh nak sembang lama-lama, waaupun aku rasa dia pun nak sembang lama jugak dengan aku. 

"Oklah, apa-apa hai, talipun lah saya, saya masih ada di Phila", aku kata gitu. 

"Abang pun sama, kalau tak dak duit ka apa ka, talipun lah. Sikit-sikit tu bulih lah kitaorang tolong", kata dia. Laaa, ke situ pulak ceritanya. 

"Satu ja yang saya nak hangpa ingat, hangpa jangan dok caya apa yang Bu Yanti cerita pasai saya", aku kata gitu. "Dia tu pandai bawak mulut, hangpa tengok sendiri nanti kalo hangpa tak caya", aku kata lagi.

Tak jadi aku nak ambik barang-barang aku kat dapur bila aku tengok semuanya dah tersusun rapi. Ala, adalah a few canned food, santan dalam tin, kopi, teh, gula, bumbu-bumbu Indo. Benda-benda gitu lah. Sedekahkan kat diaorang aje lah. Then aku serahkan kunci kat bini Don, sambil kata, "Tak dak dah barang-barang saya kat rumah nih, apa yang saya tinggaikan tuh, ambiklah". 

Besoknya aku terdemam sepanjang hari, nasib baik lah kerja tak sibuk hari tu tuh. Kepala aku pening sepanjang hari. Mungkin sebab sejuk tuh kot. Nasib baik lah Mak Nila tuh jenis yang prihatin jugak, dia kasi aku guna portable heater anak dia untuk aku guna malam tuh.