Thursday, October 4, 2012

SEPET


09032007

Aku memang dari masa mula kerja di tempat Mr Yong tuh, aku dapat agak yang aku boleh serasi. Diaorang sekeluarga pun nampak gayanya suka dengan aku. Nak kata suka sangat-sangat tuh tak lah tapi aku yang jenis pandai baca hati orang nih, aku tahu lah.

His wife especially, memang suka dengan aku. Anak-anak dia yang 3 orang tuh, tambah-tambah yang kecik sekali tuh. Kalau aku datang kerja dan dia ada, siaplah main kejar-kejar dulu barulah aku boleh buat kerja. Nak kena dokong bagai dulu. Kadang-kadang tuh memang lah seronok melayan budak yang umur empat lima tahun nih, tapi lama-lama bosan jugak. Tambah-tambah kalau masa ramai orang dan aku nak cepat-cepat buat kerja so that aku boleh online. Itu yang kalau dah bosan tuh, kadang-kadang aku cubit-cubit jer budak tuh. Kadang sampai termenangis, then dia pergi report kat mak dia. Mana aku tahu, guna bahasa Cina. 

Aku sebenarnya pun tak tahu apa yang buat diaorang suka kat aku. (Rasa malas nak ulang apa yang pernah aku cakap dulu tapi, apa salahnya aku cakap, kan? Yang aku nih, ke mana-mana aku pergi, sure orang akan suka dengan aku. Sebab aku pandai bawak diri.) Mungkin sebab aku boleh bertahan lama kot? Sebab sebelum ini memang orang yang kerja di situ siih berganti. Paling lama pun Mamat Indon ituhari, 3 minggu aje. So aku yang dah dekat 4 bulan kerja di situ, boleh dikategorikan sebagai orang yang handal lah. Reason yang orang kasi sebab tak nak kerja di situ, semua reason yang sama. Tak cukup tidur. Sebab semua tuh, diaorang pun tinggal di kawasan orang Indo nih jugak, lebih kurang dekat-dekat tempat aku tinggal nih jugak. Iyalah, nak sewa bilik di tempat yang dekat degan tempat kerja, kitaorang manalah ada surat-surat kan? Lagipun, sewanya mahal. Kalau di tempat ramai orang Indo nih, kira murahlah sewanya. Kalau nak menyewa di tempat lain (kalaulah ada surat), sewa satu bilik tuh sama dengan sewa satu rumah kat sini. So itulah masalah utamanya. 

Sepanjang aku kerja pun, aku tak ada lah nak collect points sangat pun. Mungkin ada kot, indirectly. Tak adalah jenis kipas-kipas bontot gituh. Memang tak ada. Cuma apa yang aku agak yang buat diaorang suka kat aku kerja di situ, sebab aku nih tak banyak kerenah. Aku pendiam. Aku iya kan aje apa diaorang suruh. Diaorang tahu yang perjalanan pergi balik kerja tuh tiga jam lebih semuanya, diaorang tahu tuh. Tapi aku tak ada tunjukkan tanda-tanda letih, kurang tidur. Aku selamba aje. Dan kadang-kadang bila diaorang ada hal, diaorang suruh aku datang kerja tiga atau empat jam lebih awal, aku ok kan aje. Tak tahu lah kalau diaorang ada terfikir yang kalau aku disuruh masuk kerja pukul 7, berapa jam aje yang aku dapat tidur? Mungkin ada diaorang terfikir gitu. Kadang tuh aku rasa aku macam doktor pulak, tunggu diaorang call aje nak masuk kerja pukul berapa. Aku sikit pun tak merungut kalau diaorang suruh aku masuk kerja awal. Sebab aku tahu, aku datang kerja, aku boleh berinternet. Itu yang buat mahal nya tuh.

Dan mungkin jugak sebab aku yes kan aje cakap diaorang, itu yang buat diaorang naik lemak sikit tuh. Agaknya lah. Dan buat diaorang fikir yang aku akan kerja di situ lama. Iyalah, kalau aku dah serasi kerja di situ, sure aku akan kerja lama, kan? Diaorang tak tahu yang dengan aku nih, aku serasi atau tidak kat satu-satu tempat tuh, aku akan tetap buat back-up plan. Buat strategy. Iyalah, hidup Bangla macam aku nih kena banyak fikir "what if(s)" nya kan? 

Macamana pun, aku yang pandai membawak diri nih collect points secara senyap-senyap, aku rasa aku tahu apa pasal diaorang suka dengan aku. Iyalah, sampai saja tempat kerja, aku tegur-tegur customers yang aku kenal, borak-borak kejap. Macamlah aku tokay kedai. Mr Yong suka sangat aku buat gitu tuh. Then aku layan anak diaorang yang kecik tuh. Pernah aku ternampak bini Mr Yong juih-juihkan bibir kat Mr Yong, suruh dia tengok aku sama anak dia yang tengah bergurau senda tuh. Then diaorang berdua tengok aje aku. Itu makan dalam punya points tuh. Tembus kat hati diaorang. So tak hairanlah kalau diaorang nak balik tuh, kalau anak-anak diaorang tak wish me proper goodbye, dijentik-jentiknya sorang-sorang anak diaorang tuh. 

Aku tahu, the moment diaorang sampai rumah, diaorang akan on kan cctv diaorang so that diaorang akan dapat "menengok" aku. Aku tak kisah langsung sebab biasanya masa tuh lah aku betul-betul kerja. Aku kena siapkan semuanya dalam masa dua jam. Masa tu lah nak bersihkan washing machines, nak bersihkan dryers, nak sapu sampah. Memanglah kalau diaorang tengok aku kerja tuh nampak bersungguh-sungguh. Memang pun. Sebab aku nak siapkan kerja cepat-cepat, so that aku boleh online. Itu yang kerja kejap, tengok jam, kerja kejap tengok jam. Kalau by 1 am aku masih belum siap buat semuanya tuh, mulalah aku risau. Mulalah aku gelisah. Tambah-tambah kalau masa ramai orang, itu aku nak naik angin aje lah kerjanya. So, kat tv diaorang tuh memanglah orang akan nampak yang aku nih kerjanya betul-betul hebat, tak ada pandang mana-mana dah. Kadang-kadang tuh saja jer aku buat tunduk-tunduk, membongkok, menonggeng-nonggeng, masa menyapu sampah tuh. Iyalah, ada berapa belas kamera kat kedai tuh kan?.

Lepas tuh baru lah aku online. Break sekejap untuk mop lantai, then sambung balik online. Kalau ada customers, aku layan-layan gitu aje lah. Kadang-kadang, dalam setiap 15 minit, aku akan ke depan, ke luar, buatlah apa-apa yang patut, bersihkan mana-mana yang nampak macam perlu dibersihkan. Dan for the last few months, aku dah tak tidur dah waktu kerja. Nak online punya pasal lah tuh. So itu ajelah routine aku seharian. Dan diaorang suka dengan cara aku tuh. 

Lama dulu, dalam 3 bulan lepas, Mr Yong tanya aku pasal aku punya life. Aku ceritalah sesikit. Lama-lama banyak pulak dia tanya. Tanya samada aku dah ada anak ker belum. (Pelik aku, apa pasal diaorang tak tanya samada dah kawin ker belum. Terus aje tanya samada ada anak atau belum) Biasalah aku kan, aku akan kata, "Nobody wants me". Itu lah jawapan klasik aku. Pernah satu kali tuh, aku dah nak balik dah, dia ajak aku lepak dulu. Cerita-cerita. Jadi termalu aku dibuatnya sebab aku terfikir yang mungkin diaorang tuh ingatkan aku nih susah sangat hidupnya. Memanglah hidup aku susah tapi aku tak pernah tunjukkan susah aku kat diaorang. Lagipun, apalah susahnya hidup aku compared to kehidupan orang lain yang jauh lebih susah dari aku. Masa susah memanglah aku susah tapi masa aku kerja, tak lah dikategorikan susah. 

Aku sebenarnya tak nak tunjukkan yang aku macam susah aje kehidupannya, di mata diaorang. Tapi mungkin sebab aku jenis mendengar kata diaorang, ikut aje apa cakap diaorang, itu yang buat diaorang ingat aku nih betul-betul susah. Dan bila dia tahu aku tak ada papers, Mr Yong kata yang dia dulu pun tak ada papers. Lepas dia kawin, baru dia dapat uruskan legal papers. 

"You want (to) marry (a) Chinese girl?", dia tanya aku. Nak tergelak aku mendengarnya. 

"My wife like(s) you, she say(s) you are better", dia kata gitu. Tak faham aku. 

"You are very better", dia kata lagi. Lagi lah aku tak fahamnya. Dah lama tuh baru aku terfikir, yang maksud diaorang tuh, aku nih bagus (kot?). Mungkin kalau dibandingkan dengan orang-orang sebelum aku. 

"If you want (a) Chinese girl, my wife will find (one) for you", dia kata gitu. Aku senyap kan aje. Tak masuk akal, aku kata dalam hati. Tapi, almost every day dia tanya benda yang sama. Dan aku pun satu hal, sebab tak tahu apa nak jawab, aku pun buat lawak lah. Aku kata aku tak kisah, siapa ker, bangsa apa ker, anak dara ker. Or even janda. Aku kata, kalau kawin janda, aku ok aje. Dapat buat sekali sekala pun ok dah. Aku buat lah betul-betul nanti. Itu yang dia gelak tuh. Dan mungkin jugak itu yang buat dia fikir yang aku nih serious, yang aku nih memang nak cari bini. 

Aku tak ada lah ingat yang diaorang akan terus memeresure aku, tanya pasal kawin, tapi almost everyday diaorang akan bangkitkan pasal itu. "Don't worry, my wife will find someone for you", itu ajelah kata Mr Yang setiap malam. Dan setiap pagi sebelum aku balik. 

Minggu lepas, ada keluarga bini dia datang dari New York, ramailah, a few girls and guys. Tengah aku sibuk membersihkan washing machines, Mr Yang datang kat aku. "Which one you like?", dia tanya aku. Ha? Macam nak pilih lonteh kat Chinatown ker nih? Aku diam kan ajelah. Aku senyum. Then aku terus buat pura-pura sibuk. 

"They don't speak English, that's the problem", kata Mr Yong. "Don't worry, my wife will find you someone from the city", kata dia lagi. From the city tuh maksud dia Cina yang datang dari bandar-bandar besar kat China tu lah. Aku pelik sebenarnya, takkan diaorang tak tahu yang aku nih bukannya Cina. Ok, that's fine. Tapi.... diaorang tahu aku tak makan babi. Diaorang tak tahu aku tak makan daging tak sembelih, diaorang tak tahu yang aku, walaupun terdesak gini sekali pun, aku tak nak lah pakai tangkap muat gitu aje kan? 

[Ok lah, tak payah tulis panjang-panjang sebab entry nih dah tak relevan dah. Itu hints besar tuh.]