Thursday, October 4, 2012

On A Day Like Today


09052007

Semalam, aku letih dan mengantuk sesangat sebenarnya. Malam sebelumnya kan ker aku balik kerja agak lewat dari biasa? Sebenarnya aku dah kelentong Bos aku, aku ada talipun beritahu dia yang aku akan keluar dari kedai tuh pukul 11 malam, dan dia suruh aku masuk kerja besok nya sejam lewat dari biasa. Nak compensate yang sejam tu lah. Tapi sebenarnya aku balik pukul 10-45 pm dan memang niat aku untuk masuk kerja lebih lewat. 

Tapi bila aku bangun pagi semalam, aku fikir pulak, daripada aku tak buat apa kat rumah, might as well aku terus pergi kerja aje. Nak sambung tidur, takut tersambung terus, lagi pun aku dah mandi, dah bersiap. 

Lagipun, kalau aku masuk lambat, nanti dibuatnya ramai orang yang hantar pakaian untuk aku cuci, lagi lah parahnya kan? Itu pun dah ada 4 guni pakaian yang kecik-kecik yang harus aku cuci, yang ada orang hantar lewat malam hari Isnin tuh. 

So kaedahnya, aku masuk kerja seperti biasa lah hari semalam. Daniel selamba aje, aku ingatkan sure dia akan cakap terima kasih ker apa ker. Mungkin dia lupa kot. The whole morning sampai tengahari, aku pulun buat kerja. Di sebelah petang aje ada masa free, tapi masa tuh laptop aku buat hal pulak. Puas aku fikir, apa sebabnya laptop aku jadi gitu. Ada virus ker laptop aku? Atau sebab salah install usb modem tu ker? Itu aje lah dua kemungkinan besar. 

Di sebelah malam, sibuk jugak aku dibuatnya sebab ada satu awek nih hantar 6 guni pakaian untuk disiapkan dalam masa 4 jam. Nasib baik banyak cucian yang besar-besar, macam bed-sheets, selimut dan jeans. So semalam tuh adalah dalam $22 kommisyen yang aku akan dapat nanti, di akhir bulan. Kira banyaklah tuh sebab the last few days, memang tak ada sangat orang hantar pakaian untuk dicuci. Pernah satu hari tuh, hari pertama aku dapat online kat tempat kerja, tak ada seorang pun yang hantar pakaian untuk dicuci. Sampai aku dah terasa hati, entah-entah pakaian yang aku cuci selama ini tuh tak bersih kot? Entah-entah diaorang tak suka cara aku lipat pakaian diaorang agaknya, cara aku susun pakaian diaorang. Entah-entah ada yang terperasan stokin dia hilang. Macam-macam lah benda yang buat aku terfikir, dan terasa hati. Dan aku pun biasalah kan, aku menyalahkan diri aku sendiri. Itu memang dah style aku dah, kalau ada apa-apa hal yang berkaitan dengan aku dan orang lain, aku akan sentiasa fikir yang semuanya itu berpunca dari aku. (Memang ada betulnya jugak kan? Kan ker aku selalu buang aje stokin orang yang tak ada pair nya tuh? Haruslah aku terasa bersalah, terasa guilty, kan?) 

So aku memang letih dan teramat mengantuk malam tuh, tak hairan lah aku terus aje tidur bila sampai di rumah malam tuh. Paling lewat aku sampai rumah sebenarnya, pukul 12-30 tengah malam. Sebab ada satu awek nih, dia tahu aku tutup kedai pukul 10 tapi dia buat baik dengan aku, ajak sembang-sembang. So aku terkata kat dia yang dia boleh stay sampai selesai melipat kain baju. Aku nih gitu, kalau ada orang yang cakap bebaik, buat bebaik dengan aku, aku akan mudah terkesian, aku akan akhirnya menyusahkan diri aku sendiri. Tak apa lah, esoknya aku off, itu yang aku fikir. 

Bangun pagi, mak Nila dah sound aku, tanya kalau-kalau aku nak pergi beli Ayam Goreng Pemuda yang dia idam-idam kan sangat tuh. Selamba aje aku kata aku tak nak pergi, aku tak ada masa. Dia bengang agaknya, terus dia kata yang hari tuh aku punya turn bersihkan bilik air dan dapur. So sesambil mandi, aku tenyeh-tenyeh lah bath tub, aku gosok-gosok mana yang patut. 

Aku tak ada plan sangat sebenarnya sebab aku tahu yang kalau hari off aku, masa cepat sangat berlalu. Cuma aku nak pergi gunting rambut, nak beli anti-virus punya software, dan nak pergi satu kedai nih yang agak "secret", ada orang kat Malaysia mintak tolong aku beli kan sesuatu.

Other than that, tak ada apa lah, biasa-biasa aje, nak pergi makan, nak beli makanan untuk bekalan seminggu, etc. 

Macam minggu lepas-lepasnya jugak, aku jalan kaki aje ke city center. Cuaca baik, panas, tempreture pun dalam low 80's gitu. Tapi sebab aku jalan tuh sambil bercakap kat talipun, tak ada lah terasa jauh, tak terasa penat. Even masa aku sampai ke bakery kat Chinatown untuk breakfast itu pun aku masih on the phone. 

Lepas tuh aku terus aje lah ke kedai yang tersangat lah secret nya itu. Kat The Mall @ Liberty, kalau tak salah aku. Memang dah bertahun aku tak masuk situ sebab situ kawasan kelas. Dari luar kedai lagi dah, sebelum masuk ke kedai yang secret tuh, aku dah pegang kertas yang ada aku catatkan code benda yang nak dibeli. Saja lah untuk menutup kemaluan kononnya. Dulu aku dah datang dah tapi ke kedai secret cawangan lain. 

Then Minah tu kata yang code yang kat catalog sama code yang di kedai tuh berbeza, so dia tanya aku apa barang sebenarnya yang aku nak cari. Sebenarnya aku pun tak tahu sangat apa yang nak dibeli sebab masa aku check the website, aku takat ambik code numbernya aje, aku tak tengok sangat pun detailnya. Samada benda tuh yang menutup anu itu atau yang menutup anu ini. Atau yang menutup kedua-dua anus. Oooppsssss. 

So Minah tuh suruh aku check balik website, sebab dia tengok aku macam terconfused aje. La, mana tak confusednya kan, dah lah aku sorang jer sebatang balak kat situ, pulak tuh aku dikelilingi benda pelik-pelik yang. Aku jeling-jeling jugak, mana lah tahu kot-kot ada spenda Spiderman cap Victoria Secret, macam yang ada aku cuci ituhari. Tak ada pun. Hampir aku teron kan laptop aku nak check website tuh tapi bila aku fikir balik yang memandangkan minggu depan aku masih ada satu hari off (off terakhir sebelum aku kerja setiap hari for a few weeks kan?), aku decided untuk datang minggu depan ajelah. 

Walaupun aku sebenarnya dah bawak satu shopping bag (bag kertas) yang besar yang aku nak taruk beg kedai tuh nanti nya. Iyalah, kalau takat masuk kedai tuh dan beli barang, aku tak ada lah malu sangat. Tapi kalau nak jinjing shopping bag yang kaler pink tuh, yang pastinya besar, aku mintak ampun lah. Belum ada kesanggupan. So, itu yang aku dah siap-siap bawak beg yang spare, khas untuk masukkan beg kaler pink tuh. Kalau aku berdua, bertiga, aku tak akan rasa malu, tapi sebab aku ber"satu", itu yang aku akan tak sanggup dan terasa berat untuk membawa kemaluan aku yang semakin membesar tuh. 

Keluar dari VS, aku jalan ke Staples, nak cari anti-virus punya software tuh. Beli McAfee yang murah tu jer, $49 harganya. Saspen jugak rasanya takut jadi apa-apa dengan laptop aku sebab aku bayar harga software tuh guna duit yang aku jumpa dalam washing wachine semalamnya tuh. Oooppsss. Adalah siapa entah yang murah hati, dia tinggalkan tips $80 kat dalam washer tuh. 

Aku tetap rasa tak senang hati selagi laptop aku tak sihat, so itu yang aku, walaupun sejak pagi lagi aku dah rasa pening kepala (masuk angin lah tuh sebab semalamnya tak makan apa pun), aku terus aje pergi ke Love Park. Sebab aku nak lepak kat situ, nak install cd software tuh. Sambil tengok-tengok orang yang semuanya happy tak ingat dunia. Tapi orang ramai sangat pulak kat park tuh so aku jalan ke arah Central Library. Kat depan library tuh ada park jugak, luas kawasannya, cuma kat situ yang homeless aje lepak-lepak. Macamana pun aku rasa selamat jugak melepak kat bawah pokok di situ sesambil on kan laptop. Ala, homeless nih, diaorang tuh ok jugak sebenarnya, kalau diaorang datang kacau pun, hulurkan sebatang rokok atau kasi 25 cents pun diaorang dah puas hati sangat dah. 

Termengantuk aku dibuatnya sebab angin sepoi-sepoi bahasa tuh, so daripada aku tertidur bawah pokok tuh, lebih baik aku ke library. Aku spent almost 2 hours kot menginstall, mengdownload sotware tuh. Ingatkan dah install, program tuh akan run gitu aje lah, rupanya tidak. Aku kena pergi websitenya, then download dari sana. Baru lah diinstall lepas tuh. Nasib baik aku tak cepat give up. Yang buat sadisnya, dah nak siap aje install, laptop aku padam. So hilanglah semuanya. Aku cuba lagi. Dua kali jadi macam tuh. At the end aku terus kemas-kemas barang aku, nak balik lah. Buang masa aje kat library tuh. Lagipun aku belum makan, dan aku nak potong rambut. 

Aku tak ada halatuju sebenarnya, nak makan kat mana, so aku jalan aje lah ke arah Chinatown. Terfikir jugak nak makan kat Restoran Indo di kawasan dekat tempat apartment aku tuh tapi aku malas pulak rasanya nak naik subway, tambah-tambah masa tuh dah petang dah, sure ramai orang. Aku rasa nak jalan kaki aje lah balik ke rumah tapi, instead of jalan arah ke apartment, aku jalan ke arah Banana Leaf Restaurant. Nak makan Assam Laksa macam minggu lepas lah, itu apa yang aku fikir. 

Jauh jugak sebenarnya aku berjalan tuh, dan dalam sepanjang perjalanan, bermacam-macam pulak aku fikir. Entah, aku jadi macam sayu aje gitu. Aku tengok orang lain macam happy aje semuanya. Tapi aku? Ke hulu ke hilir sorang-sorang. Rasa kosong sangat hidup aku. Dah lah di tempat kerja, aku kerja sorang-sorang. On my day off pun aku sorang-sorang. Dan selama ini, aku mengharapkan orang-orang kat internet untuk aku menumpang happy. Memanglah aku rasa happy dapat kenal ramai orang online, tapi offline? Aku tetap sorang-sorang jugak. Dulu masa aku kerja di restoran, aku tak ada sangat rasa sunyi sebab ada a few Indons yang boleh dijadikan kawan bersembang. Tapi, sejak aku kerja sorang-sorang nih, aku rasa kosong betul hidup aku. Dah puas aku cuba buat something ( a lot of things really) untuk menghappykan aku, untuk membuat aku bersemangat, tapi at the end of the day, aku tetap macam gitu jugak. Aku rasa macam tak nampak jalan aje macamana nak kasi aku happy, nak kasi aku rasa tak sunyi. The only friends I have, semuanya online. 

And I'm not their only friend, kan? Ada masa nya jugak, diaorang tak nak sembang dengan aku, menginvisiblekan diri dari aku, tak kasi aku ganggu. Ala, aku pun selalu jugak buat gitu, I need my own space jugak kekadang tuh. 

So, bila aku dah tahu punca yang buat aku jadi macam kosong jer tuh, aku pun decide yang aku tak nak sangat rely kat orang-orang online untuk buat aku happy. Aku nak cuba kurangkan berpeleseran kat internet. Biar lah offline aku tak ada kawan, online pun aku tak nak sangat jadi macam terlalu rapat dengan kawan-kawan yang aku ada. Sebab kita nih jauh. Kalau dekat, boleh kita selalu keluar pergi makan, kan? Sembang-sembang. 

Bila dah letih fikir yang benda-benda negatif gitu, dan bila aku rasa yang memang tak ada penyelesaiannya, dan aku harus bersyukur dengan apa yang aku ada, dengan keadaan hidup aku sekarang, aku jadi macam lega sikit. That's life, kan? Tak nak lah aku fikir yang bukan-bukan, macam yang aku kata tuh, tak ada penyelesaiannya. Walaupun aku tahu, yang dengan diri aku nih, aku lebih suka fikir benda-benda negatif daripada berfikir benda-benda positif. Sebab? Aku rasa, dengan berfikir benda-benda negatif, otak aku akan lebih laju berkerja, aku akan lebih berusaha untuk cari penyelesaian. Itu semua akan buat aku lebih banyak mencari jalan keluar. Dan mungkin jugak berusaha. Apa perlunya fikir benda-benda positif kan? Bagi aku, orang malas aje yang lebih suka fikir benda-benda positif. Itu pendapat aku lah. Jenis yang tunggu aje hujan turun dari langit. Walaupun panas terik. Sebab dia berfikir positif, yang ada term hujan panas. 

Ish apa aku nih. Melarat jauh-jauh pulak nih. Ada aku fikir itu semua ker sepanjang jalan ke restoran tuh? 

To cut it short, aku patut bersyukur ajelah dengan apa yang aku ada, dengan keadaan hidup aku sekarang nih. Bukannya aku tak cuba menghappykan diri aku sendiri, kan? Apa lagi yang aku nak, kan? Tak cukup ker dengan apa yang aku ada, kan? Tak sedar ker aku nih yang "the worst is yet to come"? So, bergembiralah dengan apa yang ada sekarang! 

Tak ada orang sangat pun kat restoran tuh masa aku sampai. Iyalah, dalam pukul 4 petang, mana ada orang kan? Adalah sorang awek tuh, muka Cina, tengah tunggu orang atau tengah tunggu makanan yang dia pesan untuk dibawak balik aje gayanya. Sebab dia duduk pun sambil menyandar kat dinding. 

"Satu orang? Ini hari, off ka?", tokay tuh tanya aku. Aku tak tahu pun nama dia apa tapi dia nih ingat aku sebab dulu-dulu tuh kan ker aku ada sembang dengan dia, so basically dia tahu yang aku nih illegal, dan dia pun macam faham yang aku nih tak nak campur dengan Malaysians lain. 

"Kasi Assam Laksa tokay, ituhari punya ini macam", kata aku kat tokay kedai tuh sambil kasi one thumb up. Panas, sedap dan pedas. So berpelulah aku makan Assam Laksa tuh. 

Tengah sedap-sedap makan tuh aku nampak kat depan restoran tuh ada awek pakai tudung, tengah bercakap kat cellphone. Macam orang Melayu aje gayanya, cara dia pakai tudung tuh. 

"I dah kat dalam", aku terdengar suara perempuan yang kat dalam restoran tuh kata, on the phone jugak. Terus aku pandang kat Minah tuh. 

"Melayu??????? Oh shit!", kata aku dalam hati. 

Aku biarkan Minah berdua tuh bertegur-teguran dulu for a few seconds. Then aku selamba aje bangun dan pergi ke meja diaorang.

"You guys, Malaysians?", aku tanya gitu.

"Yes we are. Are you Malaysian too?", macam terperanjat jer one of them tanya aku. Bukan terperanjat apa, macam terkejut gitu. 

"Ha ah", aku jawab sambil senyum. "Malaysia kat mana?", aku tanya lagi awek yang tunggu kawan dia tadi tuh. Sebab dia yang jawab dan tanya aku, awek bertudung yang baru datang tuh macam senyap jer gayanya. 

"Kelang, Jalan Kapar. Merata-rata actually. You kat mana?", awek tuh jawab dan tanya. 

"KL.", aku jawab. "Student ker, atau kerja kat sini?", aku tanya lagi. 

"She is", kata awek tuh sambil tunjuk kat awek bertudung tuh. "You?", dia tanya aku balik. Itu malas nya nih, kata aku dalam hati. 

"Kerja", aku jawab macam nak tak nak aje. About time aku balik semula ke meja aku lah gayanya nih, nanti tanya banyak-banyak kang, aku jugak yang susah, aku fikir gitu. So aku balik ke meja aku, aku sambung makan. Sekali sekala aku terdengar awek dua orang tuh sembang, gelak-gelak. Seronoknya, kata aku dalam hati. Kalau lah aku ada kawan macam gitu, akan seronok jugak hidup aku nih. Tak ada lah kosong sangat. Tapi nak buat macamana kan? Walaupun gitu, tak ada lah aku sampai melebarkan telinga aku nak dengar apa yang diaorang sembangkan. Sembang-sembang biasa aje rasanya.

Cuma aku terfikir, yang nasib baik lah aku tak jadi beli barang kat Victoria Secret tadi nya tuh, sebab kalau pun aku taruk dalam shopping bag aku sendiri, akan masih kelihatan jugak isinya. Tak akan aku tegur nya lah diaorang kalau aku bawak beg Victoria Secret tuh. Akan aku jaga maruah aku seorang lelaki. Lelaki Melayu pulak tuh.

Jugak, aku fikir, diaorang tak rasa excited, tak rasa tertanya-tanya ker? Aku, walaupun aku tahu yang one of them is a student, tapi aku tertanya-tanya jugak. Iyalah, kerja apa, kerja kat mana, dah berapa lama kat Philly. Things like that. Dan, kenapa selama ini tak pernah terserempak pun? Sedangkan aku selalu jugak lepak kat Banana Leaf Restaurant tuh kan? Memang lah selama ini aku tak ambil pusing langsung pasal Melayu kat sini, tapi apa pasal tak pernah terjumpa diaorang? Philly, walaupun the 5th largest city kat US, tapi, tak lah besar mana pun. 

Aku rasa macam nak cepat-cepat aje makan, nak balik rumah. Nak pergi gunting rambut dulu. Diaorang tuh pun, aku tengok, tak ada macam nak tanya-tanya aku, tak ada gaya macam nak sembang-sembang ker. Sedangkan aku biasa aje, tak ada lah pakai lawa-lawa sampai takut orang nak tegur aku kan? Ker sebab aku selekeh sangat sampai diaorang malu nak tegur aku? Ker nak jadi macam Melayu kat London ker? Ooppsssss.

Aku mula rasa macam termenyesal jugak memperkenalkan diri aku kat diaorang tadi tuh. Tapi tak apa lah, at least diaorang tahu keujudan aku, itu pun dah mencukupi. So aku terus aje lah suruh tokay tuh tapaukan makanan aku yang tak habis. 

"Oklah, I nak balik dah", aku kata gitu kat awek berdua tuh sambil menyelepangkan beg laptop aku. 

"Macamana nak contact you? You ada contact number ker?", tanya awek tuh. 

"Ada.....", aku kata gitu. Patutnya aku terus aje lah kasi aku punya contact number, kan? Tapi tak. Aku terdiam sekejap. Bukan lah aku terkejut sebab ada awek yang mintak number aku. Bukan. Aku terdiam sebab aku fikir, kalau lah kitaorang exchange numbers sekalipun, tapi setakat itu ajelah. Aku for sure, tak akan talipun diaorang dah. Aku fikir, aku kena tahu pasal diaorang dan diaorang perlu tahu sedikit sebanyak pasal aku, baru lah ada good reason kalau nak contact mengontact nanti kan? Takat tukar-tukar numbers, untuk buat syarat, tak nak lah aku. Aku tak suka kalau tak ada ciri-ciri pembaloian. 

"Eh, boleh I join you all tak? Boleh I duduk sini?" aku tanya gitu sambil tunjuk arah meja di sebelah meja diaorang yang disambung dua tuh. 

Korang jangan lah kata aku nih dasar muka tak malu. Aku ada sebab lain, macamana aku boleh tercakap gitu tuh. Aku fikir, tak macho lah kalau aku membiarkan dua orang wanita Melayu bersendirian. Di tempat asing, di negara asing, yang serba serbinya asing. Apa gunanya aku jadi lelaki Melayu kan, kalau itu pun aku tak boleh diharap? Untuk menemankan dua orang warga senegara, dari ancaman-ancaman luar yang tak kenal masa, waktu dan ketika, kan?. Biarlah nanti orang akan mentertawakan aku, biarkan lah mereka-mereka akan menuduh aku tak tahu malu, bermuka tebal, pantang nampak awek terus lupa dunia, dan segala tohmahan-tohmahan liar yang tak berasas. Biar lah. Dunia ini memang dipenuhi mereka-mereka yang tak berhati perut. Aku tahu itu. 

"Boleh, boleh, boleh", kata diaorang, serentak, sambil mengelearkan meja tuh (perempuan, biasalah kan? Penuh meja dengan segala macam beg, jajan etc) The moment aku duduk kat kerusi tuh, baru aku terfikir,"Oh shit! What am I doing here? Yang aku mintak nak join diaorang tuh apa pasal nya? Muka tak malu!". 

"Dah lama ker kat sini?", saja aku tanya awek bertudung tuh.

"I baru aje, tak lama pun kat sini, 6 bulan aje . She's been here for 10 years", kata Sharifah sambil tunjuk ke arah Ruby. 

"I dah lama tak jumpa Melayu, jarang jumpa Melayu. I yang tak nak jumpa pun", aku kata gitu. "Last I jumpa, I jumpa KL (that Malay lady yang aku contact pasal Adik Syazwan dulu tuh). You kenal KL tak?", aku tanya lagi. 

"Oooo, KL yang kerja kat situ tuh. I kenal lah KL tuh", kata Ruby sambil tunjuk ke arah belakang. Memanglah, di belakang tuh, arah ke Penang Restaurant, KL kerja kat situ. Selepas KL, perempuan Melayu lain yang aku kenal, bini Don, kan? 

"You buat apa kat sini?", that dreaded question was asked by Sharifah. 

"Kerja. Kerja kuli jer", aku jawab sambil buat muka serious. Macam nak tak nak jer jawabnya. 

"Ala, kitaorang pun kuli jugak", kata Ruby, kalau tak salah aku. 

"Seriously, I kuli yang betul-betul kuli" aku jawab, tak pandang pun muka diaorang. Lupa pulak aku apa jawapan Ruby tapi aku gelak, sambil kata, "Eh,you macam Melayu lah". 

"La, memang lah I Melayu, you ingat apa?" kata Ruby. 

"Tak, cara you macam Melayu lah, Melayu cakap memang macam gini. Sorry lah, I memang dah lama tak sembang dengan Melayu, cara you cakap memang sebijik macam cara Melayu", aku tak reti nak sampaikan maksud aku.

"Dah I Melayu, memanglah cakap macam Melayu", kata Ruby. 

"Bukan, cara you cakap tuh, macam Melayu yang masa I sembang dulu-dulu. Macam tu lah", aku kata lagi. Takut jugak diaorang tertakut dengan aku yang aku sendiri rasa macam weird aje, aku pun kata lah yang aku memang dah lama sangat tak jumpa dan sembang dengan Melayu. 

"Apa pasal?", Sharifah pulak tanya aku. 

"Entah lah", aku tak ada jawapan.

"I yang tak ada setitik pun darah Melayu nih terpaksa mengaku Melayu", kata Sharifah, then dia cerita yang dia keturunan/campuran Arab, entah apa-apa lagi lah. Bugis pun ada rasanya.

"Ceritalah, you buat apa kat sini?", Sharifah aje yang beria-ia tanya aku. Aku tengok, Ruby macam tak berani sangat tanya, sebab aku rasa, masa dia tanya contact number aku tadi nya pun, aku terdiam lama. So dia macam faham yang aku tak nak cerita apa-apa. 

"It's a long story. Very long story......", aku jawab gitu. 

"I have a blog, I've written everything, all that kat my blog", aku kata gitu. Saja nak test diaorang samada diaorang tahu atau tidak pasal blog. 

"I have a blog too, tapi mine is just too skema. Semuanya pasal I punya study, stuff like that", kata Sharifah. Skema? Macam selalu dengar jer word skema tu rasanya. Ok, so Sharifah tahu pasal blog memblog. Now, macamana dengan Ruby pulak? 

"I've been keeping a blog for almost 3 years now, ada dekat 600,000 visits", aku kata gitu. Saja nak umpan dia. Aku fikir, at least ada lah something about me, kot-kot, yang boleh menarik minat orang. Nak harapkan penampilan aku? Kuku pun panjang, hitam, penuh dengan taik pulak tuh. Nak harapkan the way aku berpakaian? Aku tak expect pun akan jumpa orang tadinya tuh, so aku pakai lekeh aje lah. Kalau aku tahu aku akan berjumpa dengan fellow Malaysians, sure aku akan berdandan habis-habisan. Siap pakai celak lagih. Ini tak, aku pakai simple sesimplenya. 

So, basically, tak ada apa yang menariknya pasal aku, di mata kasar orang lain, yang orang boleh nampak, yang orang boleh tahu. I have to make an effort to let people know yang di sebalik ke-tidak-ada-apa-apa-an aku nih, lies something yang aku rasa worth mentioning about - my blog. Aku rasa lah. Walaupun aku sekarang tak lah too attached to my blog, tapi bagi aku, my blog will always be part of me. Interesting part of me, I must add. Itu aje lah interestingnya, yang lain tuh tak ada apa pun. Yang, hopefully, kalau orang baca blog aku, dan diaorang suka dengan apa yang diaorang baca, at least aku tahu yang I'm not that kodi after all. That will only lift my spirit up, to say the least. 

Aku rasa aku berjaya menarik attention Ruby sebab dia ada beritahu Sharifah (she was on the phone masa aku cerita kat Ruby tuh) pasal blog aku. 

"I ada bawak laptop, kalau nak tengok, boleh I on kan. Tapi laptop I nih ada problem, selalu off gitu aje. Ada virus kot", memang ada tokoh penjual ubat aku ni kan? 

"Nak tengok! Nak tengok!", kata diaorang sambil melompat-lompat. 

Tak lah.

Itu aku tambah-tambah aje, saja jer lah nak kasi tahu yang lepas diaorang kata nak tengok blog aku, aku dengan bangganya menge-on-kan laptop aku, then bukak blog. 


"This is interesting, I will definitely be back", kata Sharifah, after a few minutes tengok blog aku. Kan aku dah kata?.... Terbersemangat aku jadinya. Terexplain pasal Projek Tabung Ayam jugak. Terbercerita pasal GEGAR RIA ("peminat" aku nak buat gathering kat Hotel di Ampang) jugak aku jadinya. 

"I'm gonna be there, I ada kat Malaysia masa tu nanti. It's my birthday", kata Sharifah. Makin terexcited aku jadinya. 

"Ceritalah, what brought you here, kata one of them.

Laptop aku padam then aku kena reboot. 

"Told ya, it's a long, sad story", aku malas nak bukak cerita sebenarnya.

"Ala, cerita jer lah, you ni kan.......", ish, berani dah Sharifah nih, tadi nampak macam pendiam aje. 

"Malas lah, semuanya ada kat dalam blog lah", aku kata gitu but at the same time aku fikir, apa salahnya aku ceritakan sesikit pasal aku. Takkan diaorang nak baca blog aku kan? Lagipun, aku tak nak dianggap macam menakutkan diaorang, weirdo gitu. Lagipun, selagi aku tak cerita, selagi itu lah diaorang akan tanya dan selagi aku tak cerita, selagi itu lah diaorang akan fikir yang aku nih memboringkan. Mana boleh kan? Jatuh lah martabat aku kalau ada perempuan yang kata aku nih memboringkan. 

"Dulu, masa mula-mula I ceritakan kisah I kat KL, you tau tak? I menangis. I mean, I betul-betul menangis. Tapi lepas tu kan, kali kedua I jumpa dia, kitaorang gelak-gelak aje", aku macam kasi warning yang aku mungkin akan teremosional nantinya. 

"I can understand", kata Ruby. 

Semakin aku rasa comfortable untuk bercerita kat diaorang berdua. 

Then aku cerita. 

Masa aku sampai Los Angeles. 

Masa aku sampai Chicago. 

Masa aku sampai New York City. 

........"and I just slammed the phone down", aku kata gitu. Dan aku ternenangis lagi. 

Shit!!!!!!!!!

Aku pun macam terkejut, macam termenyesal jugak, apa pasal aku boleh termenangis gitu tuh. Bukan ker dulu aku dah janji yang aku nak jadi macam D J Dave jugak, Ku Tak Ingin Menangis Lagi? Ke mana perginya janji-janji manis aku? Whatever lah kan, tapi masa tuh aku dah tak fikir apa dah. Hanyut sudah kemachoan aku dibawa arus air mata, itu pun aku dah tak peduli. Lantak lah. Itu apa yang aku fikir. Aku tak tahu apa yang diaorang fikir pasal aku tapi aku nak buat macamana kan? 

Sharifah bangun dari kerusi, pergi ke arah belakang. Aku terus pandang siling, aku kelip-kelipkan mata, kasi airmata aku masuk balik. Then aku geleng-geleng kepala, aku gelak. Gelak menutup kemaluan lah tu kan? Rupanya Sharifah ke meja belakang nak ambil napkin. 

Dah lah. Malas lah aku cerita bab-bab nangis tuh. Buat malu aje. 

Aku tak tahu tapi, lepas dari itu, aku rasa macam comfortable aje bercerita dengan diaorang. Aku dah banyak gelak-gelak aje, diaorang pun sama. Aku ingat yang aku ada a few times berterima kasih dengan diaorang pasal sudi melayan dan mengaccompany aku. Jugak, beberapa kali aku aku mintak maaf sebab cara aku sembang mungkin agak kasar. Aku nih very cynical, very sarcastic. Keadaan hidup aku, keadaan sekeliling aku yang selama ini rough sangat, itu yang buat aku jadi gitu tuh. 

Dulu, many years ago, aku skema jugak orangnya. Berbudi bahasa dan bepekerti mulia. Zaman masa-masa word skema tuh belum ujud pun lagi. 

Dan yang buat seronoknya dengan Sharifah dan Ruby tuh, diaorang selamba aje, berani jugak kutuk-kutuk aku, kasi nasihat, pendapat. Yang kalau aku tak setuju, aku kutuk balik. Yang kalau aku setuju, aku diam kan aje, aku angguk-anggukkan kepala. So basically, aku memang happy habis, memang rasa comfortable habis, bersembang dengan diaorang berdua. Rasa macam dah kenal lama aje. Rasa macam dah bertahun kenal nya. 

Ada aku terfikir yang aku patut bersyukur sebab a few hours sebelum tuh aku sorang-sorang, aku rasa down sangat pasal tak ada kawan. Dalam sekelip mata aje Tuhan kasi aku kawan, kan? Walaupun bini orang, walaupun anak dara orang, tak kisah lah tuh. Aku pun lupa (malas sebenarnya nak tulis, nak ingatkan ) apa yang kitaorang sembangkan tapi basically aku tahu serba sikit pasal Sharifah dan Ruby. Salah tekaan aku pasal Sharifah rupanya. Mulanya aku ingatkan dia undergrad student tapi sebenarnya dia buat internship kat Drexel Uni. 6 bulan aje kat Philly, bulan June nanti dah nak balik Malaysia. Orang pandai, dapat Fullbright scholarship lagi tuh. Not only that, walaupun dah ada anak 4 orang, tapi...... (tak payah lah aku tulis, takut kena pelangkung dengan husband dia pulak kang). Jokes aside, memang bertuah lah suami Sharifah tuh. 

Ruby pulak, dah 10 tahun kat US, kerja sebagai Software Engineer kalau tak salah aku. Aku tak banyak sangat tahu pasal Ruby nih, sebab tak banyak pun tanya dia pasal dia punya life. Dia pun tak ada cerita apa sangat pun. Mungkin sebab aku malu nak tanya dia kot. Iyalah kan, anak dara orang? 

Ok lah, tak payah aku tulis panjang-panjang lah, sebab ini pun cerita dah lama. Cukup sekadar aku beritahu yang I had a good time dengan Sharifah dan Ruby hari tuh. We spent more than 2 hours kat restoran tuh, sembang dan gelak sakan. Sampai tak ingat dunia. Aku lah, diaorang masih ingat dunia, kot. Masih berpijak di bumi nyata. Kitaorang janji untuk jumpa lagi di lain kesempatan, minggu depannya. 

p.s

- Macam potong stim jer entry nih kan? Tunggu entry akan datang, lagi potong stim 

.....sebab dia ada kata, "Jangan you tulis kat blog pulak. There are things to be secretive about, between 2 good friends....." 

Alamak, macamana nih?