Thursday, October 4, 2012

Day Trip To New York City

17032007


Aku dah cakap, memang ada bezanya lepak di waktu tak tentu hala keadaannya dengan lepak bila dah tahu arahtuju. Banyak bezanya. Aku rasa bersemangat gila untuk ke New York, now that aku dah confirmed akan mula bekerja di tempat baru besok harinya. Kalaulah aku ke New York di minggu lepas tuh, perasaan tak sedap hati sure akan ada. Dan sure tak enjoy nya lah. Itu pasal minggu lepasnya tuh aku tak ke mana-mana. 

So Selasa aku ke New York, naik bas Cina pukul 8 pagi. Tercepat pulak sampainya, biasanya kalau weekdays, pepagi gitu, dekat 2 jam baru lah sampai. Macamana pun, aku tidur aje di sepanjang perjalanan. Sedar-sedar dah di Jersey City, nak masuk Hudson Tunnel dah.

Lepas breakfast kat satu bakery nih, aku terus ke pusat kecantikan tempat aku buat facial dulu tuh. See, punya bersemangatnya aku, sampai nak buat facial lagi tuh. Tak ada apa sangat pun, saja lah nak kasi buang minyak tar kat muka aku nih, dah lama tak buat facial kan? Don't remember bila last aku buat dulu tuh, dah setahun dah kot?

Aku nih memang loyal, sebab first time dulu aku buat kat salon tuh, so kali ini aku nak buat kat situ jugak. Memang kat Chinatown Philadelphia pun ada tapi aku belum pernah cuba buat yang di Phila tuh. Biarlah nampak kelas sikit kan, buat facial kat New York lah geng, walaupun takat di Chinatown aje.Aku tak lah heran kalau suatu masa nanti, aku akan turun ke New York just untuk buat facial. 

65 dollars for 2 hours, memang kira murahlah tuh. So dalam masa dua jam, muka aku dikerjakan dek amoi tuh. Tertidur aku sekejap masa dia steamkan muka aku, tambah-tambah badan aku dibalut dengan selimut (sedangkan yang nak dibersihkan cuma muka aje) cuma masa dia picit-picit pores, sakit Ya Rabbi. Nak terbersin aku, what with wap steam tuh yang buat ingus aku nak mengalir aje. Entah berapa belas kali muka aku disapu lotion itu ini, aku lose count. Sebab tak ada duit kecik, aku kasi 20 dollars tips kat amoi tuh, cadangnya nak kasi sepuluh dollars aje macam dulu tuh. Tapi tak apa lah, aku mood tengah baik. 

Lepas tuh terus aku ke Midtown, biasalah, ke Times Square. Pusing dua tiga rounds, or rather round dua tiga pusing. Cuaca pun nyaman, tak sejuk sangat, Spring dah rupanya. Lepas tuh singgah kejap kat Bryant Park, sajalah nak online dari situ sebab aku ada terbawak laptop. Lagipun, itu memang "trademark" aku lah kalau ke New York City, akan singgah kat Bryant Park untuk online. Then barulah aku pergi beli t-shirts murah, sebab ada orang kirim, aku ada janji kat orang nak hantar t-shirts. Dapatlah dua dozen. Penuh beg aku jadinya, itu yang termalas masuk tempat lain dah tuh. Semalamnya beria-ia lah janji nak belikan t-shirt Hard Rock Cafe sama Planet Hollywood. Tak apalah, nanti ada alasan aku nak ke New York lagi kan? Now that aku akan kerja di sebelah siang, senanglah kalau aku nak ke New York on my day off, kan? Ala, return ticket naik bas Cina, lima belas dollars aje. 

Sempat jugak aku ke Jackson Heights, ke Little India, pasal nak makan gulai kambing kat kedai halal orang Pakistan tuh. Memang sedap pun nasi briyani sama gulai tuh, cuma banyak sangat dia punya serving. Nak tapau bawak balik takut berbau kat dalam bas nanti tuh. 

Aku balik semula ke Chinatown, dan sementara menunggu bas untuk balik ke Philadelphia, aku pusing-pusing kat area tuh, pergi jugak cari-cari kalau ada orang jual lumbutan (rambutan) tapi tak ada. Mungkin ini bukan musim buah kot kat Asia. Musim buah kelapa aje sekarang ni agaknya. 

Termasuk ke kedai jam, terbeli jam PUMA sebijik. Murah ajelah, 60 dollars. Terus aku pakai, dah lama tak berjam sebenarnya aku nih. Jalan lagi, termasuk ke kedai lain, terbeli pulak cincin berangkai tiga tuh, 25 dollars. Cincin yang dijari aku tuh aku simpan ajelah, nak pakai kat jari lain malu pulak rasanya. Takat satu jari ada cincing sudahlah, tak payah sampai banyak-banyak, kan? Memang dah lama aku cari cincin gituh pasal yang aku punya dulu tuh aku kasik kat awek Colombia (ker Paraguay?) yang kerja kat mall masa aku di restoran Pak Tua dulu tuh. Masa aku dah nak berhenti kerja dulu tuh. 

So, senang aje nak habiskan duit kan? Jalan aje, masuk kedai, sembat apa-apa yang patut. Payah jugak jadi aku nih, tak boleh ada duit sikit. Sedangkan aku banyak nak pakai duit lagi nih, bill cellphone belum bayar, nanti nak sewa bilik lagih. Tapi tak apalah, I was in a good mood, lagipun apa salahnya treat diri aku sesikit, kan? Dengan siapa lagi aku nak bermanja kalau tak dengan diri sendiri, kan? 

Sesampai aje di Philadelphia, terus aku beli barang-barang untuk masak. Tak ada apa sangat, takat sotong, udang, benda-benda gituh. Aku nak masak tomyam, kena buat banyak sebab kalau boleh biarlah tahan untuk seseminggu. Pasal nanti aku dah kerja, dah tak ada masa nak masak. Iyalah, kerja dari 9 pagi, sebelum pukul lapan aku dah kena keluar. Balik pun sampai rumah sure dah dekat pukul 12, mana lah ada kedai yang masih bukak, kan? 

Aku online aje lah the rest of the night tuh, makanan untuk bekal esok semuanya aku siapkan, dan by 12 midnight aku dah tidur pasal esoknya aku akan mula kerja di tempat baru.