Thursday, October 4, 2012

The Sky's Always Blue


24032007

Pukul 7-30 pagi aku dah keluar, jalan ke arah subway. Aku agak-agak aje timing tuh, macamana pun sebab itu hari pertama kerja di tempat baru, aku tak nak lah terlambat. Atau tercepat sangat sampainya. Sempat lagi aku berYM dengan member guna cellphone, masa sampai ke station yang terakhir tuh. Sebab nak terus naik bas ke tempat kerja tuh, awal sangat. Perjalanannya pun tak sampai 15 minit. Aku sampai dalam 8-45 pagi gituh, Daniel dah tunggu aku kat pintu laundry. Ada sorang berdua yang mencuci baju masa tuh. 

Dari pukul 9 sampai pukul 1 tuh, bersembang aje kitorang. Aku berdiri aje walaupun Daniel suruh duduk. Dia, letih berdiri, duduk mencangkung, letih tuh, duduk atas kotak minuman. Segala macam benda yang kitaorang sembangkan. Pasal kerja, pasal hidup aku sebagai illegal, pasal orang Indo, pasal gagak, pasal komputer, pasal business restoran. Banyaklah pasalnya. Tiap kali aku tanya dia apa kerja-kerja yang harus aku buat, dia suruh aku lepak-lepak dulu. Sambil minum kopi, sambil merokok. Dia selamba aje merokok kat dalam tuh (orang tak nampak) dan aku tengok, kuat merokok orangnya Daniel tuh. Jenis yang sehari dalam 2 packet rokok boleh habis gayanya tuh. Aku tak merokok pun, takat mengopi aje, aku kata lah yang jangan ajar aku hisap rokok di dalam kedai tuh, sebab aku nak cuba kurangkan merokok. Bila aku kata yang sehari aku hisap maksimum 4 batang rokok, dia gelak aje sebab nak kurangkan macamana lagi kan? Might as well berhenti terus. 

Aku selamba aje beritahu dia yang aku nih orang gelap, yang tak ada apanya. Dan bila dia tanya aku apa pasal tak buat macam apa yang Yanti (aku ada cerita pasal keluarga Yanti) dan ramai orang lain buat, aku katalah yang aku dah terlambat. Lagipun aku nak balik ke negara asal aku, aku nak keluar dari Amerika nih. 

"Why don't you just stay here in America? Just work and make lots of money", dia kata gitu. Aku kata yang aku dah letih, mental dan fizikal, aku tak nak berterus-terusan hidup macam ini. Bila dia tanya apa plan aku seterusnya, selama mana aku nak berada di Amerika, aku katalah yang untuk the next few years aku akan macam ini lah, buat kerja-kerja nih. Dan plan aku tuh nanti bergantung pada sebanyak mana duit yang aku dapat save kalaulah dapat save. Kalau tak tuh, ish, tak nak fikir lah. Ngilu. Aku nak buat business, apa-apa business lah, bila balik Malaysia nanti. Bela kambing ker, jual apam balik ker, apa-apa lah. Tak pun aku buat business kat Indo aje. Kat sana duit boleh bertahan lama sikit, dengan duit yang aku boleh kumpul, apalah yang aku boleh bisness kan, kalau aku buat di Malaysia, kan?

--------------------------
(Sempatlah aku terbayang yang aku beli tanah kat Lombok, then bukak guest house. Tiap-tiap hari lepak tepi pantai sambil main Options, sambil main Forex, over the internet. 

Then tsunami datang.........)

---------------------------

"You don't have to go home, just stay here, make a living. Life's easy here in America", kata Daniel. 

"Not for us illegals", aku jawab gitu.

So aku kasi lah dia a few contohs, dari masalah tak ada health insurance, tak boleh drive, tak boleh nak beli kereta, tak boleh nak beli itu ini, sampailah masalah tak boleh nak buka account, let alone nak buat loan etc. Sampailah contoh yang paling kecik (to him, not to me. Bagi aku, masalah kecik tuh lah yang paling besar. Masalah lain aku boleh handle) Aku kata lah yang aku nak beli (wireless) broadband card pun tak boleh sebab aku tak ada SS, tak ada ID. Masuk jugak akal dia agaknya, itu yang dia kata dia kesian dengan nasib orang-orang yang gelap nih. 

Aku ada tanya Daniel yang siapa kerja di laundry tuh sebelum aku masuk. Dia kata ramai orang yang keluar masuk kerja tapi tak ada yang bertahan lama. Orang Indo, orang Cina. Itu yang dia kata dia berharap sangat aku akan suka kerja di kedai dia tuh.

Dia tanya aku masa kerja di kedai Mr Yong dulu apa yang aku buat. Aku katalah yang sebab aku kerja malam, memang tak banyak kerja aku buat sebab tak ramai orang. More kepada jaga kedai tuh aje. Dan sebab itu jugaklah aku berhenti sebab aku tak dapat nak tidur di sebelah siangnya. Aku beritahu yang aku spent most of my time online. Sajalah nak pancing dia. Bila aku tanya yang boleh tak kalau aku on kan laptop aku di waktu kerja dia kata ok aje. 

"But there's no internet connection here" kata Daniel.

"That's ok I just want to listen to some music I downloaded from the internet" aku kata gitu. Sayu jer bila tahu tak ada connection. Memanglah aku tak expect akan ada connection sebab kawasan tuh kawasan gagak. Gagak di rimba lagih. 

"Don't worry too much, we will get on fine I'm sure" kata Daniel. Dia ingatkan aku nih macam cuak kerja kat situ sebab aku tengok customersnya ramai lagipun aku nanti akan disuruh jugak mencuci pakaian orang-orang yang hantar untuk drop-off service. Lagi satu, laundry tuh macam kedai runcit jugak, banyak jual benda-benda lain, jajan for example, phone cards etc. Kebetulan di sebelah laundry tuh ada sekolah rendah, itu yang ada jual jajan tuh. 

Dah agak petang ada orang hantar pakaian untuk dicuci, so Daniel tunjukkan aku cara-cara nak membersihkannya. Macamana nak pisahkan baju mengikut kaler, mesin mana yang patut diguna, sebanyak mana detergent, bleach, softener yang perlu ditaruk. Then macamana nak keringkan pakaian tuh. Jugak last sekali macamana nak lipat pakaian tuh. Tersengih malu aku bila terpaksa lipat pakaian orang dan masa nak lipat spenda-spenda, bra orang, aku rasa malu teramat sebab kat belakang aku tuh ada sorang PakCik nih yang gayanya memang selalu lepak di situ. Macamana pun aku buat selamba aje lah akhirnya. Tapi dalam hati aku tetap fikir yang aku terasa macam hina sangat kena cuci dan lipat pakaian dalam orang. Rasanya tak ada lagi dah kerja yang lebih hina dari itu. Tambah-tabah pulak aku tengok spenda-spenda, bra-bra pakaian dalam yang orang hantar tuh kotor-kotor belaka. Bertompok kuning, hitam, di sana sini, especially di bahagian depan. Aku terfikir yang tak malu ker diaorang nih hantar pakaian dalam suruh orang bersihkan? Kalau aku lah, potong kote lah aku nak hantar spenda aku suruh orang cuci. Kalau terdesak sangat pun aku tak akan hantar underwear yang terserlah sangat kekotorannya. Ataupun aku suruh orang lain yang pergi ambil pakaian aku yang dah dicuci tuh, sebab aku malu nak ambil sendiri. Itulah diaorang nih pengotor pun tapi ada hati nak pakai pakaian dalam yang warna putih, warna cerah. Cuba buat macam aku, pakai underwear hitam biar tak nampak kotornya. 

"How long have you been here?" tanya PakCik yang kat belakang aku tuh masa aku tengah melipat pakaian orang. 

"It's my first day, Sir" aku jawab gitu. 

"You like it here?" dia tanya aku. 

Manalah aku tahu kan? So aku angkat bahu ajelah sabil senyum. "It's all the same Sir" aku kata gitu. 

"The sky's always blue yeah?" dia kata gitu. 

"Exactly" aku jawab gitu, dan dalam kepala aku terus dapat idea nak kasi title untuk entry aku nih. Dalam pukul 5 lebih Daniel talipun bini dia suruh datang tolong sebab kitaorang nak buat ISO 900 audit nak kira semua barang yang ada dijual dan kat stock. Iyalah sebab aku dah masuk kerja so kena buat pengiraan yang baru. So untuk 3 jam seterusnya tuh aku sama Daniel sibuklah mengira semua benda-benda yang ada di kedai tuh. Dia tukang tulis, aku lah yang tukang kira satu persatu. Berpuluh ribu semuanya. Bayangkanlah, chewing gum, cokelat, candy benda-benda gitu pun kena dikira satu persatu. Nasib baik lah aku nih jenis yang otak ligat jugak pasal mendarab, menyampur, so cepatlah kerja kitaorang tuh. 

"You are too good to be an Indonesian" kata Diana, yang Englishnya memang sebijik macam American (dia bersekolah di New York. Daniel tuh English dia kurang ok sebab dia baru 15 tahun di Amerika nih) sebab dia tak sempat buat apa pun aku dah siap kira semuanya even duit syiling yang berkotak-kotak tuh. 

"I'm not Indonesian, I'm a Malaysian" aku kata gitu. 

"No wonder!" dia kata gitu. Tak lama tuh dia blah. "I'm not wanted here" dia kata sambil senyum. 

Berguni aku dapat collect points rupanya.

Aku habis kerja patutnya pukul 10 malam (13 jam kerja) tapi by 9 pm masih belum dapat aku bersihkan semua machines, lantai belum sapu, belum mop. Sampah kat mana nak buang pun tak tahu. Benda-benda lain pun banyak yang aku tak tahu lagi. Daniel selamba aje, aku yang dah mula resah. Iyalah dah lama sangat aku meninggalkan internet, sejak 7 pagi, itu yang nak pitam aku rasanya tuh. So aku nak balik pukul 10 tuh sedangkan banyak kerja yang belum dibuat. Itu yang aku terus aje buat apa-apa yang patut, sapu takat mana ada sampah aje dan mengemop. Masa tuh dah sepuluh lebih. 

Geram sangat, aku tinggalkan aje semuanya, then aku tanya Daniel. Aku kata lah yang kalau dia suruh aku mula bersihkan kedai tuh dalam pukul 9 itu memang tak masuk akal. Memang boleh aku buat tapi sure tak akan bersih. Dan aku kata aku nak balik dah sebab bas seterusnya pukul 10-30 malam, kalau aku balik lewat dari itu pukul berapa baru aku sampai rumah, kan? 

Mungkin aku kelihatannya serious banget sih, dia jadi kaget. Langsung dikasinya aku rokok. 

"Gapapa, kamu pulang sekarang. Besok jam 8 malam kamu udah bisa bersihin segala, jangan tunggu jam sembilan" kata Daniel, in English (yang dah aku translatekan to Indonesian). Aku nyampei rumah udah hampir jam 12 malem, lumayan capeknya sih. Gimana pun aku masih bisa internetan sampe jam satu. Besoknya jam setengah tujuh aku udah bangun. Lagi sejem internetan, langsung aku pergi.