Thursday, October 4, 2012

Life Is A Bag Full Of Shit


30042007

Dah sebulan setengah dah aku kerja, kan? Lama jugak tuh kan? Tak lah berapa lama sangat tapi kira lama lah jugak tuh. Tambah-tambah, aku kerja 13 jam setengah setiap hari. So memang lama sangat dah aku kerja tuh. Itu dah bersamaan dengan 3 bulan kerja,bagi orang-orang biasa yang kerjanya 8 jam sehari, 5 hari seminggu. 

So dengan lain perkataan, orang-orang gelap macam aku nih, kena mengdoublekan usaha dan tenaga, untuk hidup macam orang lain. Itu mana yang boleh didouble, ditriplekan. Yang tak boleh tuh? Terkulat-kulat gitu aje lah jawabnya. Fuck shit, tak fair nya hidup di Amerika nih kan? 

Ha, aku kalau dah bengang, hilang lah skema-skema aku tuh. 

So korang fikir lah sikit, gunakan lah otak yang bengap tuh, sedangkan Jaga/Pak Guard tak kerja selama itu kan? Dan kalau diaorang kerja pun, diaorang tidur aje, kan? Ini kan pulak aku, yang dah lah tak boleh kerja macam Jaga/Pak Guard, kena buat benda-benda lain pulak tuh. Selama 13 jam setengah! Gila apa? 

Perjalanan pergi balik kerja pun dah dekat 3 jam. So, berapa lama aku ada masa di rumah? Berapa saat jer aku dapat online? Berapa minit jer aku dapat tidur? Mula-mula dulu ok lah kan, tapi lama kelamaan, tenaga batin aku jadi lemah. Itu yang setiap hari macam terlentuk aje tuh.

Tak ramai orang tahu yang kadang tuh aku balik jalan kaki. Bukan lah jalan kaki sampai ke rumah, tapi jalan kaki dari kedai ke subway station. Seingat aku, dah 6 kali aku jalan kaki aje. Malam hujung minggu biasanya, sebab weekends, public transport tak lah sekerap weekdays. Aku, kalau keluar aje dari kedai tuh, aku nak terus ada bas yang tunggu aku. Itu yang kalau aku tengok tak ada bas, aku akan terus jalan kaki aje.Yang buat bengangnya tuh, selalu sangat, aku keluar aje dari kedai (sambil tutup roller shutter door tuh), bas lalu.

Dan daripada aku nak tunggu bas seterusnya (paling kurang 30 minit), lebih baik aku jalan kaki aje ke subway station tuh. At least aku berusaha, kan? Bagi aku, menunggu tuh bukanlah satu bentuk usaha (itu ciri-ciri orang tak sabar lah tuh). Ada pun,menurut definasi dan kefahaman aku yang tak seberapa ini, menunggu itu lebih kepada mengharapkan pertolongan dan usaha orang lain, pihak lain. Yang seolah-olah bererti yang aku ini tidak berdaya sehinggakan terpaksa menunggu orang dan pihak lain untuk membantu aku. Nampak sangat macam aku nih lemah,kan? 

Macamana pun, aku jalan kaki tuh sebab aku tahu yang aku akan lebih awal sampai ke station daripada bas seterusnya tiba. Lagipun, setakat 30 minit tuh memanglah masih boleh aku kuatkan diri aku untuk berjalan kaki.

Laju aku jalannya, mula-mula dulu tuh dalam setengah jam aku ambik masa untuk jalan dari kedai ke subway tuh tapi sekarang nih dalam 20 minit tuh aku boleh sampai. Tapi jalan laju lah, macam berlari-lari anak gitu tuh. Tak ada lah jalan sambil berlenggang-lenggok, Aku lebih suka kalau masa aku jalan tuh, tak ada bas yang tiba. Ataupun aku sampai lebih dahulu ke station, daripada bas seterusnya. Aku rasa aku macam menang gituh. Aku akan rasa yang memanglah tak sia-sia aku jalan kaki aje dari kedai ke subway station tuh. Aku akan rasa yang aku telah mengambil satu langkah (banyak langkah sebenarnya) yang bijak dengan tidak membuang masa menunggu ketibaan bas yang tak pasti bila tiba nya. 

Baru sekali aje, tak lama lepas aku jalan kaki tuh, bila aku toleh ke belakang, aku tengok ada bas yang lain. Tapi masa tuh aku dah berperasaan lain. Aku dah malu nak naik bas tuh. So, daripada aku menjaja kemaluan aku di dalam bas, might as well lah aku teruskan aje berjalan. Orang tak akan nampak kemaluan aku di dalam gelap, kan? 

Macamana pun, sekarang nih, aku dah tak kisah dah. Nak balik lambat ker, terpaksa jalan kaki ker, nak sampai rumah pukul 12 malam ker, lantak lah. Tak nak dah aku fikir lebih-lebih. Buat tensen aje nanti. Ikutlah, kalau ramai orang di kedai, akan lambatlah aku balik, akan lambat lah aku sampai ke rumah. Samada sebab aku terpaksa jalan kaki ke subway, atau sebab train atau bas lambat. Aku memang tak boleh nak buat apa-apa pun kan?

Aku selalu terfikir, especially masa nak pergi kerja, masa kat dalam subway, yang betapa susahnya hidup jadi orang gelap di Amerika nih. Betapa siksanya. Tuhan aje yang tahu. Dan berganda pulaklah siksanya bagi aku yang ego memang tinggi nih, yang macam tak boleh terima hakikat yang aku terpaksa buat semuanya nih sedangkan aku rasa aku deserve kehidupan yang jauh lebih baik. Atau, memang aku yang tak perasan yang aku dulu pernah hidup senang? Yang aku selama ini hanya membuang masa menunggu so-called hidup senang yang tak akan datang lagi dah sebab aku pernah Tuhan kasi merasa sekali tuh? Whatever lah kan, I'll keep on moving forward until I begin to see the links between the world I left behind and the new world that lies infront of me. 

Skema nya aku............