Wednesday, October 10, 2012

03022008 (ii)


Friday morning, belum apa-apa lagi, kitaorang dibayar gaji. Tak ada lah aku excited pun, aku jadi macam stress pulak sebab nak tunggu lagi sebulan punya lah lama nya. Aku tengok, Alfonso sama Yopi, happy sesangat, sesambil kira duit yang semuanya notes dua puluh dollar tuh. Terus Alfonso bayar hutang aku. Aku, aku tak pernah pun kira duit gaji aku. Memang dari dulu style aku gitu, bila Boss kasi duit, terus aku masukkan dalam pocket. 

Tak lama lepas tuh Sonny blah, gaya-gaya nya dia dah nak bertolak ke Missouri. Yang aku peliknya, apa pasal bapak dia tak pergi sama? Bukan ker Sonny nak ke Missouri tuh sebab nak sambut Chinese New Year? Sebab mak dia ada di sana? Ker parents dia nih dah bercerai? Yang aku tak fahamnya, Sonny sama bapak dia langsung tak bertegur sapa, tak bertentang mata pun. Sedangkan duduk serumah, kerja serestoran. Agaknya bapak dia nih hidup terbuang, menumpang. Sebab, kalau lah aku yang jadi bapak Sonny tuh, dah lama aku membawak diri ke tempat lain. Kalau begitu lah gayanya Sonny buat kat aku kan? Agaknya dia dah tak ada tempat lain dah nak tinggal kot? Apa-apa lah, itu hal keluarga diaorang. Aku tak nak ambik tahu. Walaupun aku selalu tertanya-tanya. 

Friday tuh snow turun, tak lebat tapi cukup membuatkan mall tuh tak sibuk. Tak ramai orang. So aku sorang-sorang lah lepak kat depan tuh. Jen sama Jay entah apa sibuknya, ke sana sini, bukak bank account lah, beli itu ini lah. Macam tokay baru aje gayanya. 

"You look like a statue", kata Mary, tokay ice cream parlor yang kat sebelah restoran tuh, bila dia tengok aku berdiri tegak aje. 

"Yeah, Statue Of Liberty!", aku jawab gitu. Sentapz aku tau! Mary tuh selalu gitu, dia ingatkan aku berdiri tercegat tuh tak buat kerja. That's part of the job sebenarnya, berdiri tunggu customers. Mat Salleh punya style, diaorang kalau tak ada customers, diaorang lepak-lepak. Itu yang bila dia tengok aku berdiri tak buat apa-apa, dia ingat aku memang tak buat apa-apa. Memanglah dari zahirnya macam tak buat apa-apa, kan?

Aku belum fikir banyak-banyak pun bila tiba-tiba aku terbuat keputusan nak berhenti kerja aje lah. Eh biar betul? Aku tertanya diri aku sendiri. Ha ah, lantak lah, aku berhenti kerja aje lah kalau gini gayanya. Kalau hari-hari aku asyik dok fikir benda yang sama kan? Senang cerita, berhenti kerja. So aku tak payah nak fikir-fikir dah kan? Puas jugaklah aku cuba tak nak layan sangat apa yang aku fikir tuh tapi the more aku tak nak layan, the more aku rasa tensen. 

Tak nak cakap banyaklah tapi aku decide yang aku nak berhenti jugak. That's final. Aku akan berhenti kerja. Selasa nanti, on my day off. 

Tersengih aku sorang-sorang bila lepas aje aku buat decision nak berhenti kerja tuh, aku rasa macam lega aje kepala aku. Aku rasa macam rileks, selamba gitu. Macam tak ada masalah, tak ada apa nak difikirkan. Bodoh jer selama ini aku dok fikir-fikir sangat, kan? 

Ada kawan aku cakap, "Just act, don't think!" Masa member aku cakap gitu tuh dulu tuh, aku gelak kan aje kat dia. Berangan nak jadi Oprah ker member aku nih, tanya aku dalam hati. 

Tapi betul jugak, tak payah nak fikir lebih-lebih, buat pening kepala aje kan? Aku pelik, apa pasal kali ini banyak sangat lah pulak aku fikir. Itu yang buat aku decide nak berhenti tuh kot? Sebab pelik banyak sangat fikir, so tak nak kasi fikir apa-apa dah, baik berhenti kerja. Habis cerita! Kalau dulu tuh, selamba aje aku berhenti kerja. Tak fikir apa-apa pun kan? Apa susahnya kan? Balik aje New York, cari kerja kat sana. Apa masalahnya, kan? Tak kisahlah Pak Kaduk kena sorak, asalkan dia happy dapat balik ke New York semula, kan? 

Terus ligat kepala otak aku fikir pasal nak berhenti kerja. Bila nak berhenti, macamana cara nak berhenti, macamana nak balik New York, berapa lama nak rileks dulu sebelum cari kerja lain. Itu semuanya aku fikir. Tak adalah fikir sangat pun, sekadar buat plan, atur strategy. 

Dan dalam atur-atur strategy tuh, ada jer benda-benda best yang cuba menyelinap kat plan aku. "Ish, boleh gi Broadway nih tengok the Phantom Of The Opera gayanya nih" "Wayang apa aku nak tengok dulu nih?" "Dapat agaknya aku pergi Traders Expo kat Marriott Hotel, Times Square 16-19 Feb nanti nih gayanya" "Lama dah aku tak merayau-rayau nih, best gak kalau dapat pergi Baltimore, Washington DC, Atlantic City, lama dah tak ke sana" Itu semua buat aku rasa excited semacam aje. 

Itulah aku nih, kadang-kadang tuh aku nih macam Britney Spears kan? Suka buat things on impulse gitu.