Wednesday, October 10, 2012

19012008


Agaknya mood semalam tak habis lagi, terbawak-bawak sampai hari ni. The whole morning tuh aku dok fikir. Pasal itu lah, pasal Yopi. Masa aku minum kopi, aku duduk kat dapur, dia tengah kerja. Dilantun-lantun, dibalun-balun aje periuk belanga tuh. Aku macam terasa aje yang dia sengaja buat gitu nak kasi aku bengang. Macam dia boleh baca apa yang ada kat kepala aku nih aje, yang semua tuh akan buat aku sakit hati. 

Tak boleh jadi gayanya nih, aku mula fikir gitu, sesambil makan almond croissant tuh. Yopi nih tak suka aku nih, dia nak buat aku sakit hati nih, mula lah aku fikir bukan-bukan. 

Pukul 12, Theresa masuk kerja, kebetulan bini Sonny tak kerja weekends, so dengan Theresa aje lah tempat aku mengadu. Oh, by the way, Theresa dah pulangkan duit yang dia pinjam dari aku tuh. Bagus lah dia pulangkan cepat-cepat, aku akan percaya dengan dia kalau lain kali dia nak pinjam lagi kan? 

"He's still not talking to me, Yopi. I don't like this Tess (aku panggil Theresa tuh Tess), I think I want to quit at the end of the month", aku tercakap gitu kat Tess. Theresa gelak kat aku, dia kata jangan ambik hati tapi aku terangkan yang aku tak sanggup tak bertegur sapa dengan member sekerja, sebab kitaorang ada berapa orang aje di restoran tuh kan? 

Puas lah Theresa menasihat aku, suruh aku buat donno aje, buat selamba aje tapi kepala aku ligat fikir benda lain. Dengan aku nih gitu lah kan, kalau ada masalah, aku nak cari jalan keluar, aku tak nak hadapi masalah. Aku fikir, kalau aku nak berhenti kerja, timing dah ok dah, bulan January tinggal beberapa hari aje lagi kan? Kalau aku nak berhenti kerja, kena tunggu awal bulan, bila dah dapat gaji. 

Tapi, cukup ker duit aku? Cukup, walaupun tak bolehlah aku berpoya-poya sangat. Tapi, mana janji-janji aku untuk terus bekerja di sini at least sampai June? Ish, mana pulak aku janji nak kerja sampai June, kan? Aku bercadang aje, aku plan aje semuanya tuh. Tapi, kerja kat sini ok dah, aku boleh kumpul duit nih sesikit. Apa lagi yang aku nak? Kalau aku ke New York, aku macam kena start all over again, takut nanti aku tak cukup duit when June comes kan? 

So itu lah, sepanjang hari aku macam plan bila masa yang sesuai untuk berhenti kerja. Aku fikir, berani ker tidak  aku berhenti kerja secepat mungkin dan balik semula ke New York? Waras ker pemikiran aku nih sebab berfikir gini? Aku macam dah tak kisah dah apa yang orang nak fikir, nak kata. Lantak lah apa orang nak kata, diaorang tuh bukan tahu apa-apa, they don't really care pun kan? 

Tapi kan, yang buat aku tak tahannya tuh Dear Diary kan, sepanjang masa aku fikir tuh, sepanjang masa aku beritahu Tess tuh, aku dok gelak-gelak aje. Tersenyum simpul aku. Kau tahu apa maksudnya Dear Diary? Kalau kau ingat dan kau perhatikan style aku, kalau aku dah cakap sambil senyum-senyum tuh, maknanya aku dah tak fikir lain lah dah tuh Dear Diary. Maknanya macam aku dah terbesetuju dan akur dengan keputusan yang aku nak buat tuh. Maknanya aku dah tak fikir lain dah tuh. Maknanya aku dah gelakkan diri aku sendiri yang akhirnya aku buat jugak keputusan yang aku tak berapa suka tuh. Aku takut tuh Dear Diary, kalau aku dah cakap sambil senyum-senyum gitu tuh. Aku geleng-geleng kepala pulak tadi tuh. 

Dear Diary, 
holy fuck sesangat lah aku nih kan? Bila ada duit sesikit, bila gaya macam nak ada duit sesikit, mula lah aku macam tak senang duduk aje kan? Mula lah aku nak plan itu ini.

Tapi tak apa Dear Diary, itu semua apa yang aku fikir hari ini. Mungkin esok aku fikir lain pulak kan? Mungkin esok-esok aku akan fikir, teruskan aje kerja, come what may. Sebab ini aje jalannya sekarang, dan aku pun macam dah half way thru kan? Might as well teruskan aje.

So, masih ada harapan ker nih, Dear Diary?