Wednesday, October 10, 2012

21012008


Aku punya mood hari nih macamana? Lawak pulak rasanya semenjak dua menjak nih, aku asyik mengukur, menganalisa tahap mood aku aje kerjanya. Macam Dow Jones Index aje mood aku sekarang nih, kadang mencanak-canak naik nya, only to plunge the very next day. 

So, harini mood aku bercampur-campur. Ada naik, ada turun. Mixed gitu. Ada masam, ada manis. Masam-masam manis gitu.

Walaupun hari ini Public Holiday kat US (Martin Luther King's Birthday), tapi tak lah sibuk sangat. That surprised us sebenarnya, kitaorang jangkakan akan sibuk sepanjang hari but we were wrong. Mungkin sebab sejuk sangat hari nih kot itu yang tak ramai orang keluar. 

So awal pagi tuh aku melangut macam biasa lah. Aku tengok aje bini Sonny melayan anak dia. Diaorang bawak anak diaorang ke restoran harinih, di biarkan lepak kat tempat customers makan, dibelikan toys. Ralitlah budak tuh. Masa aku tengok bini Sonny kasi anak dia makan, terus aku macam tergelak. Aku terberfikir. Yang anak diaorang tuh makannya jauh lah lebih banyak dari aku. Bini Sonny pun sama, semua orang lah. 

Tapi, yang buat aku terfikir tuh, anak diaorang makan banyak dari aku. Aku? Pagi-pagi aku makan almond croissant sebijik, itu aje. Tengahari aku makan nasi sesikit, then malamnya aku makan soup. Itu aje lah. Tapi anak diaorang, penuh sepinggan nasi tuh disebatnya. Itu baru breakfast tuh. Terkejut aku menengoknya. Budak tuh baru 3 tahun lebih. Aku terfikir, kalaulah aku boleh makan sebanyak itu, sure dah gemuk aku jadinya. Selalu aku tengok diaorang makan, punyalah bersemangat, punyalah bernafsu. Kalau Alfonso tuh, sampai melimpah-limpah pinggan dia. Aku, belum makan lagi, tengok makanan aje, aku dah jadi kenyang. 

So tak heranlah aku dah semakin kurus sekarang nih. Semalam tuh, cincin di jari aku (jari manis (?), jari yang sebelah jari kecik tuh), terlucut. Longgar. So terpaksa aku sarungkan cincin tuh ke jari hantu, jari yang kat tengah tuh. Tapi tak apalah sebab kalau aku nak memiddle-fingerkan orang, sure orang tak terasa hati sangat kot? Sebab middle finger aku lawa, ada cincin.

Dari menengok anak Sonny tuh makan, fikiran aku terus melayang jauh. Sampai ke New York sana tuh. Aku fikir, yang kalaulah aku nih di New York, sure makan minum aku ok sikit. Banyak pilihan, banyak benda yang aku boleh makan. Banyak benda yang aku idamkan, aku boleh cari. Kat sini apa lah adanya, apalah yang aku boleh makan sangat pun. Rentetan dari itu, aku terfikir, apa pasal aku menyiksa diri aku duduk di sini kan? Dah lah aku banyak meniksa diri aku dengan banyak benda-benda yang lain kan? 

So, isu permakanan merupakan satu isu besar yang boleh aku ketengahkan untuk menguatkan hujah-hujah aku yang it's for my own good lah kalau aku pindah semula ke New York. Dan bertitik-tolak dari situ lah, aku semakin jauh berfikirnya. 

Berhenti kerja aje lah awal bulan depan, apa susahnya kan? Balik semula ke New York, cari kerja lain. Bukannya aku tak biasa buat gitu kan? Yang aku rasa macam berat hati jugak nak tinggalkan New Hampshire nih, pasal apanya? Pasal aku macam takut-takut untuk memulakan hidup baru di New York? Tau jugak takut aku nih kan? Macam tak percaya aje kan? 

[Tak rugged lah leading a mundane life macam sekarang nih Joe! Wakakakkaka  Tak rock lah hidup mundane gini nih. Tak challenging langsung kan? Cuba kau cerita sikit, keadaan kau sehari-hari sekarang nih, tak ada apa yang kau look forward to, kecuali tunggu gaji at the end of every month, yang serasa bagaikan bertahun lamanya. KAN? Sanggup ker kau terus hidup macam tu tuh? Tak, kan? 

So, apa kau fikir lagi? Kau takut orang kutuk kau, kan? Kau takut orang gelakkan kau kan? Sebab kau rasa kau macam hero, yang kena buat keputusan yang bagus-bagus aje, kan? Sebab kau takut, kalau kau buat keputusan yang ikut hati kau, peminat kau akan marah. Sampai kan nanti ada yang akan bakar panggung. Kan?

Man, it's not easy jadi hero nih kan?]

Actually, keputusannya di tangan aku, aku boleh buat keputusan tanpa agak-agak, tanpa berfikir panjang sangat pun. Berhenti kerja! Habis cerita, kan? Tak payah nak susah-susah tulis itu ini kat blog. Orang yang baca pun dah bosan, sure nya, dengar cerita aku macam bertarik tali nih. 

Aku suka sebenarnya kalau ada orang yang nasihatkan aku supaya berhenti kerja aje. Itu macam seberpendapatan dengan aku aje kan? Aku suka kalau orang kutuk-kutuk aku, lekeh-lekehkan aku, api-api kan aku. In other words, aku suka kalau orang mengchallenge aku. Aku tak suka sangat benarnya kalau orang kasi nasihat yang macam skema aje bunyinya, yang semuanya menjurus ke arah benda yang baik-baik. Tetap kerja di sini, for example. Nasihat-nasihat gitu. Aku tak berapa suka sangat benarnya. 

Aku suka memperjudikan nasib. Aku lebih suka kalau ramai orang bersorak-sorak sokong aku memperjudikan nasib aku tuh. Biar pun aku tahu yang aku nih akan jadi macam Pak Kaduk akhirnya, kalah sabung, kampung tergadai. Tak apa, aku dah merealisasikan ciri-ciri Mat Jenin aku kan, sekarang tiba lah masanya aku jadi Pak Kaduk pulak kan?

Apa-apa pun, kita tunggu dan lihat aje lah awal Februari nanti, apakah Pak Kaduk akan muncul di khalayak ramai?

Terbehenti lamunan aku tuh bila customers mula start datang. Tersengih-sengih aku sorang-sorang, sambil geleng-geleng kepala, bila mengenangkan apa yang aku fikir kan tuh. Bila memikirkan yang apa pasallah aku nih begini orangnya.

--------------------

"Whys is he not talking to me?", aku tanya Sonny, merefer kan Yopi yang masih tak bercakap dengan aku. "Just ignore him, he's always like that", kata Sonny. Mr Wong gelak aje bila dia dengar aku kata yang Yopi tuh tak nak bercakap dengan aku. Eloklah tuh, sekarang semua orang tahu. 

"Ah lantaklah, aku nak buat tak tahu aje lah, malas lah aku fikir-fikir sangat. Dia tak nak cakap dengan aku, apa susahnya? Pedulikan lah. Bukan salah aku kan? Bukannya aku jentik telor bapak dia kan? Pergi mamposlah dia nak berDQ-DQ gitu tuh, macam bapok jer. 

--------------------

I was all alone petang tuh bila ada this Arab couple datang nak order shrimp teriyaki. Terkejut diaorang bila aku kasi salam. Sesambil masak tuh, aku sembang-sembanglah dengan yang lelaki tuh, terkebetulan terbetul tekaan aku yang diaorang nih dari Palestine. Aku terperasan yang masa diaorang makan, diaorang selalu jeling-jeling arah restoran, jeling-jeling kat aku. Saspen gak aku, manalah tahu kot-kot teriyaki tuh tak sedap sebab teriyaki sos tuh macam terhangus aje tadinya tuh. 

Aku tengah lepak-lepak sambil mmebersihkan counter bila that Arab guy panggil aku. Dia nak bersalam dengan aku. Oklah tuh. Tapi, masa bersalam tuh, ada segumpal duit kat tangan aku. 

"No, no, no Brother...", aku kata gitu sambil pegang tangan dia, sambil pulangkan balik duit dua puluh dollars tuh.

Masa tuh jugak aku rasa airmata aku macam nak mengalir turun aje. Macam orang susah sangat ker aku nih di pandangan mata orang? Jangan risau pasal aku lah, aku nih Pak Kaduk!