Wednesday, October 10, 2012

18012008


Satu hal lagi yang buat aku bengkek aje semalam tuh, ramai pulak orang yang kasi tips. Aku dah macam tak kisah sangat dah kalau orang masukkan duit ke dalam tabung tips, tak ada lah aku hiba sangat menengoknya. Tapi yang bengangnya yang memang kasi tips ke tangan aku, khas untuk aku. Macam yang aku cakap dulu, duit tips di ambil diaorang, duit yang sepatutnya dishare dengan aku tuh, diambil diaorang. Memang tak patut sangat tuh. 

Hari semalam tuh, ada 3 kali ada orang kasi tips kat aku, tapi aku tak terima pun sebab Sonny ada kat depan sama aku. Aku tahu, tak lah sebanyak mana pun duit nya tapi the thought that counts. Aku hargai ingatan diaorang nak kasi aku tips, cuma diaorang tak tahu yang duit tips tuh diambik dek Boss aku, Sonny. Sepatutnya, what's mine is mine lah kan? Ini tak, what's supposed to be mine is his. Apa-apa lah. 

Sekali tuh, ada this one Filipino lady, Nora nama dia, dia kasi 2 dollars. Aku cepat-cepat masukkan duit tuh ke dalam tabung tips tapi dia tetap kata, "that's for you, go buy ice cream". Dia tahu aku selalu beli ais krim kat store di sebelah restoran tuh, almost hari-hari. [ Nanti lah aku cerita pasal Nora dan segerombolan perempuan Pinoy yang kat mall nih]

Geram aje aku nak kata, aku tak boleh ambil tips nih sebab Sonny kebas. Geram nak cakap gitu aje, aku tak pandang pun Sonny tapi aku tahu yang dia tahu aku tahu dia ambil semua duit tips. 

Kali kedua tuh, masa aku tengah nak kasi change kat customers, tiba-tiba duit tuh terjatuh betul-betul kat dalam tabung tips tuh. Memang tabung tips tuh kedudukan dia strategik sangat, tangan aku kena menyeberang tabung tips tuh bila nak kasi change kat customers. Aku mintak maaf kat dia sambil gelak-gelak, sambil nak ambil baliklah duit tuh, nak kasi semula kat dia. Tapi dia kata, "that's ok, it's yours" Ada lah dalam 3 dollars lebih. 

"No, no, no" aku kata gitu, Customer tuh gelak jugaklah, Sonny pun yang kebetulan ada sebelah aku, gelak jugak. Aku gelak jugak. Tiga-tiganya gelak. Gelak sapa yang paling berharga? Gelak Sonny! Sebab duit tips tuh dapat kat dia.

Tapi yang paling aku bengangnya, waktu malam tuh. Ada this one guy, smartly-dressed, dia nak beli salad aje. So aku sendukkan salad tuh, dia nak brocolli, aku kasi brocolli. Dia nak cabbage, aku kasi cabbage. Dia nak carrot, aku kasi carrot. Aku ikut aje kata dia. Harganya dalam 3 dollars lebih tapi Mamat tuh kasi 10 dollars, sambil kata, "You keep the change". 

"But that's only three something Sir", aku kata gitu. Gila apa nak kasi tips sampai dekat tujuh dollars sedangkan harga cuma tiga dollars lebih aje. 

"You keep it", kata Mamat tuh. Aku macam teragak-agak gitu. ""You keep it", kata Sonny. Cibai lah, kata aku dalam hati. Dia kata gitu sebab Mamat tuh ada di situ. Terus aku masukkan balance duit tuh ke dalam tabung tips. Takkan aku nak masukkan ke dalam pocket aku pulak kan? 

So itu hal yang buat aku bengang hari ni nih. Hari lain tuh gitu jugak, memang aku sentiasa bengang kalau tengok tabung tips tuh. Macam hiba aje rasa di hati. Tapi tak apa, aku nih akal nya panjang jugak kan? Sonny bukannya tahu yang aku ada aku punya plan sendiri.......

Malam tu, ada this Indon family yang duduk kat New Hampshire nih jugak, datang makan. I've seen them before, tegur-tegur gitu ajelah sebab diaorang macam "ada gaya" sikit. Kat New Hampshire nih ramai jugak orang Indo, walaupun tak seramai macam di California, atau duduk ramai-ramai setempat, macam di Phila tuh. Di sini, diaorang bersepah-sepah, merata-rata. Tapi memang ramai. So far aku ada lah jumpa 3 families yang aku kebetulan kenal sebab aku dengar diaorang cakap Indo, kebetulan diaorang makan kat restoran nih. 

Bila diaorang tanya khabar, saja jer lah aku cakap, "Jenuuuuuh rasanya, bosennya setengah mati, gak ada temen mau ngobrol"

"Kamu mau kerja pabrik gak?", tanya one of them. "Anak saya lagi cari orang, kerja pabrik roti, enak kerjaannya", kata dia lagi. Mula dari situ, terus lah diaorang macam mengutuk orang yang kerja restoran nih. Diaorang kata, lebih baik kerja kilang, tak lah bosan sangat. Ada ramai kawan, ada kehidupan. Kalau kerja restoran, macam hidup di penjara aje gayanya. 

Aku iya kan aje apa yang diaorang cakap tuh sebeb ada jugak benarnya, lagipun aku dah pernah dan selalu kerja kilang masa di Boston, California dan Phila dulu tuh, memang jauh bezanya dari kerja di restoran. Tapi bila mengenangkan yang terpaksa bercampur semula dengan orang-orang Indo yang macam-macam perangainya tuh, aku jadi tawar hati. Baiklah kerja di sini, kata aku dalam hati. Tak nak dah aku bercampur gaul dengan orang Indo, aku dah serik.