Wednesday, October 10, 2012

10012008 (ii)


Terus aku perhati, aku tenung muka budak tuh. Tak ada sangat muka Melayu nya. Lebih pada macam muka Cambodian, Vietnamese aje aku tengok. What with mata dia yang agak sepet tuh. Pakai subang besar pulak kat kedua-dua telinga, memang tak ada nampak macam muka Melayu pun.

"Are you Malay? You a Malaysian?", aku terus tanya gitu. Macam ketar-ketar aje. Ketar sebab terkejut. Tak sangka. Budak tuh lagi lah terkejutnya, berubah air muka dia. Macam tak percaya. 

"Yes?", dia mengiyakan, tapi macam pelik gitu. Pelik, macamana aku boleh tahu. 

"Shit! You really a Malaysian? I'm a Malaysian too!", aku kata gitu sambil pegang credit card dia. 

"You, Malaysian? Shit!", kata Zairin. Dua-dua nya terkejut. Kita orang terus gelak. Selama ini sikit pun aku tak sangka budak tuh Melayu, dan dia pun tak sangka yang aku nih Melayu. Dia kata dia ingatkan aku nih Spanish. Dua tiga kali aku tanya dia balik, yang dia betul-betul Melayu atau separuh Melayu, separuh American. Dia kata dia Melayu, parents dia Melayu, walaupun dia lahir di Amerika. Mak bapak dia bercerai, then mak dia kawin dengan Mat Salleh. Dia tak reti cakap Melayu tapi dia boleh faham apa yang orang cakap. 

"My parents have been here for more than 15 years", kata Zairin lagi. Dia pernah balik Malaysia, a few years ago. Diaorang duduk pun dekat Massachusets, sempadan dengan New Hampshire nih. Just a few miles dari sini. 

Lama jugaklah kitaorang sembang tapi dua-duanya asyik geleng-geleng kepala sebab memang tak sangka betul. Aku perasan yang Zairin nih selalu datang order chicken teriyaki, aku pernah masakkan teriyaki tuh untuk dia. Tapi itu lah, tak pernah sembang apa-apa pun. Kalau sembang pun sure aku tak boleh agak dia Melayu sebab dia nih sebijik macam budak Asians yang lain. Too Americanized. 

Tak ada lah aku tanya pasal mak bapak dia sangat tapi dia kata yang mak bapak dia sure nak jumpa aku sebab kat situ memang tak ada Melayu pun. Zairin punya happy nya sampaikan dia cerita kat a few other customers yang dia baru terjumpa orang senegara dan sebangsa dengan dia. 

Sebelum dia blah, aku beritahu dia suruh bawak parents dia datang ke restoran tuh. "I'll definitely bring them here to meet you", kata Zairin. 

Lepas tuh, baru lah aku terfikir, yang aku takut jugak nak jumpa parents dia tuh. Iyalah kan, entah-entah diaorang kaya, orang besar-besar. Macamana pandangan diaorang tentang aku nanti tuh. Iyalah, aku kerja restoran aje. Jangan lah diaorang yang jenis macam sesetengah Melayu tuh yang pandang rendah aje dengan orang yang kerja kuli nih. Mintak-mintak jangan lah. Harus menangis aku nanti kalau diaorang pandang aku lain macam aje. Aku nak tengok air muka diaorang nanti bila jumpa aku nanti tuh.