Wednesday, October 10, 2012

Giving My All


Jauh jugak New Hyde Park, Long Island tuh, hampir dua jam baru sampai. Naik subway sampai ke hujung dunia, then naik bas. Masa tengah tunggu bas, Syed talipun. Dia ada talipun masa aku sakit ituhari but I did not answer his call. Nor did I return dia punya call pun. Dia kat White Plains, New York, ada kerja. He's doing some part time jobs, sebagai translator Bahasa Malaysia. Dia ajak aku datang ke hotel tempat dia duduk so aku kata aku aku akan ke sana besoknya pasal dia habis kerja dalam pukul 5 petang. 

"Joe, kau datang sini, aku tak ada duit siot. I only have 7 dollars in the bank, tapi aku dah suruh adik aku wire some money", dia kata gitu. 

Typical American family keluarga Susan tuh, budak-budak keluar masuk rumah, sikit pun tak kisah dengan Rob yang sakit lumpuh tuh. Susan pulak, very open, outspoken dan funny. Terus aku jadi comfortable bersembang dengan diaorang, Susan pun ada kata yang dia tersuka kat aku bila dapat my first email. Sebenarnya dia yang email aku dulu, offering me the job. Then aku balas. Dan masa dia lupa nak talipun aku tuh, ada dia email balik semula. Bila aku balas, aku pun melawaklah jugak. Lawak-lawak perli lah gitu. Aku kata yang first impressions lasts. Then bila dia suruh aku call Rob, aku katalah yang with me, I'll only call once, kalau tak ada answer, that's it. 

So itu yang dia dok gelakkan joke aku tuh, "yeah, right, you only call once", asyik itu ajelah yang dia gelakkan. Rob tuh lumpuh seluruh badan, tak boleh bergerak langsung, semuanya kena orang yang buatkan. Nak kencing pun, kena ada orang yang pegang kote dia. Susan tak kerja, dia jadi housewife aje, itu yang buat aku tak faham, apa pasal nak ada helper kalau dia tak kerja, kan? Rupanya dia kata dia dah letih, dia pun nak keluar jugak once in a while. Diaorang dah ada satu helper in the morning tapi he's lacking now so diaorang nak kan ada pengganti. 

Problemnya, sebab aku duduknya jauh di Brooklyn, diaorang nak kan aku kerja di sebelah petang aje. For 4 hours. Aku kasi suggestion yang aku boleh kerja dua shifts macam yang diaorang iklankan tuh, pagi from 10 until 2, then from 8 until 12 midnight. Susan setuju tapi Rob tak berapa berkenan pulak. Dia kata yang aku tak akan sanggup kerja macam tuh 7 days a week. Aku senyapkan ajelah, the whole time tak ada pun aku tunjukkan yang aku macam desperate nak kerja tuh. Mungkin sebab aku pun in two minds masa tuh, iyalah, Rob tuh badan dia besar, tak daya aku nak lift him up a few times a day kan? 

Ada Rob suruh aku try angkat dia dari wheel chair ke atas sofa, tu dia, punyalah beratnya. Aku buat slow-slow sebab aku takut dia rasa sakit sedangkan dia kata dia tak ada rasa apa pun. Aku boleh seret, hempaskan aje gitu. Berat nak mampos Rob tuh, 6 feet tall, 179 lbs berat dia. Kurus orangnya cuma perut dia buncit sangat, macam penuh dengan barang jer perut dia tuh. Itu yang buat aku rasa macam nak tebuk aje perut dia tuh, kasi ringan sikit. Wakakakakaka

"Think about it and let us know", kata Susan, dalam sejam lebih kitaorang sembang. "You are a very deep thinker", kata Susan, bila aku tak jawab apa-apa pun. Dia kata dia tahu apa yang aku fikir. 

"Yeah right, what was I thinking then?", aku gelak-gelak kat dia. So dia kata lah yang sure aku tengah fikir samada nak ambik kerja tuh atau tidak, lebih berat pada tak nak. 

"You are wrong there. Very wrong", aku gelak kat dia. 

"You must be thinking how difficult the job is", kata Susan lagi. 

"See, you are wrong again", aku gelakkan dia lagi. Sebenarnya aku fikir yang kalaulah aku dapat kerja tuh, both shifts, itu dah bagus sangat dah. Cuma aku tak nak kalau kerja satu shift aje, not worth it. Tapi itu lah, diaorang macam tak percaya yang aku boleh handle both shifts, sedangkan aku ada offer yang aku akan stay aje kat rumah diaorang instead of balik dulu dan datang semula for my second shift. Susan nak sangat aku kerja situ tapi Rob yang macam berat sikit nak setuju. 

"I'll call you before the week ends", kata Susan. Rupanya diaorang ada nak interview a few other helpers. So aku beritahu Susan, biar Rob yang decide since he's the Boss. Aku tak ada lah menaruh harapan sangat, semuanya tuh new experience to me, dapat atau tidak itu bergantung pada rezeki lah kan? Tapi, kalau dapat kerja full time di situ, memang best lah. Walaupun tempatnya jauh. 

Besoknya aku kena pergi ke tempat PakCik John Walls pulak, terasa malas aku tapi sebab dah janji, terpaksalah aku pergi jugak. Aku macam dah terlupa direction nak ke apartment dia tuh, nak berhenti kat station mana. Iyalah, for the last few weeks aku banyak turun naik turun naik subway, aku tak fikir pun yang dia akan call aku semula. Iyalah kan, orang yang selalu pasang iklan kan? Tak kan tak dapat orang yang lebih bagus dari aku kan? Tak kan nak harap kan aku yang Bangla nih jugak kan? 

Tapi, since aku nak pergi jumpa Syed later on that evening, itu yang aku fikir, baik jugak aku pergi jaga PakCik tuh. At least aku boleh kasi duit upah tuh kat Syed nanti, tak payah aku nak guna duit aku sendiri kan? So with that in mind, aku berangkatlah ke tempat PakCik tuh, sekali bawak beg (laptop) sebab Syed kata baik aku stay overnight kat hotel tempat dia lepak tuh, ada bilik kosong. Free pulak tuh. 

"I have problem sleeping again, you have to take care of that", kata PakCik Walls bila aku sampai ke apartment dia. "Can you stay a bit longer today?", dia tanya lagi. Terus aku kata yang aku kena ada di White Plains dalam pukul 5, maknanya aku boleh kerja sampai pukul 3 aje. 

Sepanjang aku jaga PakCik tuh, fikiran aku tak tenang aje, asyik teringat pasal blood test result yang akan keluar hari tuh. Sampaikan PakCik tuh terperasan yang aku macam not in the mood memicit kepala dan tengkok dia. Bila dia tanya, aku tak cerita pun. Mood aku jadi hilang tiba-tiba, so after about an hour kat situ, aku mintak diri. Aku kata yang aku nak ke White Plains. Itu aje lah alasan aku. Then aku ceritalah sikit pasal Syed, aku kata yang dia tak ada duit and since I'm his friend, aku nak pergi jumpa dia, nak kasi lah apa yang patut. Not that aku ada banyak duit kan? Takat sesekeping dua tuh bolehlah.

"So he's your boyfriend then?", cabul mulut PakCik tuh. "Fuck you American!", laju aje aku tengking PakCik tuh. Dengan aku, aku tak kira sapa, aku carutkan aje. 

"Oh I'm sorry.....", terkejut beruk PakCik Wa*ls kena carutkan dek aku. Then aku ceritakan lagi, yang it's my responsibility, after all Syed tu my fellow countryman kan? 

"You American, you just don't get it, we are different", aku mulalah membebel. Tapi masa tuh aku dah tak marah dah. Aku selamba aje. Aku ke bilik air, cuci tangan, then terus beritahu bini PakCik tuh yang aku nak blah. Aku tak ambik pun duit yang PakCik Walls tuh hulur kat aku, sebab aku rasa I didn't give my all *mamposlah macam Mariah Carey punya My All* wakakakaka. So aku rasa macam tak fair gitu kalau aku ambik duit yang dia hulur tuh. Ala, sejam lebih sikit aje kan? 

"You are a very nice person, Joe. I'll give you double next time", kata PakCik Walls masa aku nak bersalam dengan dia. Nak jer aku jawab, "there won't be next time", tapi takut pulak dia terasa hati. 

Since aku ada banyak masa, aku merayau-rayau lah kat Lexington Avenue, nak cari makan sikit. Sejuk gila, so aku terus masuk ke subway station, aku ke Time Square. Aku nih kan, dalam banyak-banyak cafe, kedai, deli, kalau aku lapar, aku akan ke Times Square jugak, ke satu cafe nih, Cafe'O Two kalau tak salah aku nama nya. Since tak ada seat, aku tapau ajelah, terus ke Bryant Park. Tak lawa jadinya park tuh sebab pokok-pokok semuanya bogel, daun luruh masa winter nih. So tak lah ramai orang pun kat park tuh. Sejuk pun satu hal. Aku tak sempat lama pun kat situ, try jugak online sekejap tapi jari aku jadi kaku sebab sejuk. So aku bersiap nak ke Grand Central Station. 

On the way ke subway station tuh aku terfikir, lebih baik aku batalkan aje niat nak jumpa Syed, lain kali boleh jumpa dia. Lagipun, adik dia dah hantar dia duit kan? Lebih baik aku balik, pergi klinik tuh, ambik blood test punya result kan? Itu lebih penting. So aku terus aje lah naik subway hala ke rumah, tak akan aman fikiran aku selagi tak dapat result tuh. 

"You have to pay $40 to see the Doctor", kata misi tuh. [Misi ker yang kerja kat klinik?]

"I'm not here to see her, I'm here for the result", aku kata gitu, rasa macam tak lojik aje kena bayar lagi semata-mata sebab nak ambik result, kan?

Tak lama lepas tuh baru lah aku dipanggil masuk ke bilik Doktor......