Wednesday, October 10, 2012

14012008


Masa pergi kerja tadi, snow tengah turun lebat. Kat tanah dah ada dalam 6 inci snow yang turun sejak semalam. Kitaorang buat kerja pun selamba aje sebab memang kitaorang tak expect akan ada ramai orang kat mall. Sonny terpaksa ke Boston jugak hari nih sebab ada appointment dengan Doktor, anak dia masih sakit. So aku sorang aje lah kerja di bahagian depan. Di dapur, Mr Wong sama Alfonso berdua, bapak Sonny harinih off. 

Nak menyampai ke pukul 1 tengahari tuh punyalah siksanya sebab langsung tak ada orang, takat seseorang berdua aje. Punyalah bosan aku dibuatnya. Aku pun pelik tengok ada jugak orang yang mundar-mandir kat kawasan food court tuh. Geram aje aku dibuatnya. Iyalah kan, tak ada hari lain dah ker nak keluar pergi mall? Tak tahu ker kat luar snow lebat? Patutnya duduk rumah aje lah kan? 

Ini memang jenis yang degil tuh, yang tak dengar nasihat dan amaran pihak berwajib. Kalau jadi apa-apa kat diaorang masa drive pergi balik mall, siapa yang akan susah nanti? Diaorang jugak kan? Tapi, diaorang tak fikir pun pasal tuh, nak merayap jugak kat mall.

--------------------------------- 

So kaedahnya, melangut aje lah aku sepanjang hari tadi tuh. Punyalah mengantuknya kalau masa tak sibuk, sebab berdiri setempat, fikiran melayang jauh. Nasib baik lah Soledad selalu datang ke tempat aku. Aku suka Soledad nih, aku panggil dia Aunt Sol. So bergossip aje lah kitaorang berdua tadi tuh, siap berbisik-bisik, sedangkan orang lain tak ada pun kat situ. Memang dasar sangat kan? Kitaorang gossip pasal apa? Ayoo, aku belum pun tulis pasal Aunt Sol nih kan? Nanti lah aku cerita pasal dia, esok-esok ker. Tapi, aku memang suka kat dia, kat dia lah tempat aku mengadu hal. Dia pun selalu cerita pasal life dia. Dan aku suka dia sebab dia selalu kata "God bless you, son", tiap kali dia beli makanan, aku kasi gila-gila punya diskaun. Kalau harga makanan USD 8, aku charge dia dua dollars jer. Aku pandai lah sorok tuh semua dari pengetahuan Sonny. Sonny pun ada kasi dia nih diskaun, tapi tak lah banyak sangat pun.

-------------------------

Dinner tadi syok makan ikan goreng. Sonny singgah Chinatown Boston, so dia beli ikan sebab dia tahu aku boleh makan ikan. So Mr Wong gorenglah ikan tuh, ikan apa tah, macam ikan kembung aje, tapi kurus. Ikan kembung yang kurus. Nice oxymoron kan, kembung yang kurus.

So aku makan dengan nasi putih yang tengah panas-panas tuh, taruk kicap sikit, fuhhh, teringat macam kat Malaysia masa kecik-kecik dulu. Last-last aku makan pakai tangan aje sebab lagi best makan pakai tangan. Pelik diaorang tengok aku, diaorang kata aku pengotor. Aku gelakkan aje. 

Tengah makan tuh, Alfonso yang sebelum tuh was on the phone, tanya aku kalau-kalau aku ada duit. Mulanya aku buat tak dengar aje tapi bila dua tiga kali dia tanya aku, aku tanyalah berapa? Nak buat apa. Dia kata dia punya brother yang kat Texas nak duit secepat mungkin, seratus dollars. 

Entah pasal apa, aku terkesian kat dia, aku teroffer pinjamkan duit seratus dollars tuh. Ala, tak banyak mana pun seratus tuh, itu kata hati aku. Lagipun, ini masa dia mintak tolong, mana tahu suatu hari nanti aku pulak nak mintak tolong dengan dia, kan? Lagipun, aku tak sampai hati nak tipu dia bila dia tanya aku ada duit ker tidak. Dan aku nih pun bukanlah jenis orang yang suka berdolak-dalih gitu, kata tak ada duitlah, nak guna duit lah, excuses like that kan? Aku nih orang yang telus dan tulus, yang kebetulan berfulus. 

Memang aku tengah ada duit. Dan bila dah confirm yang dia akan dapat duit dari aku, terus lah Alfonso talipun brother dia tuh, nak ambil details pasal dia nak hantar duit guna Moneygram. Tapi aku pelik jugak, dia suruh the guy on the other end tuh eja nama, then dia tulis kat kertas. Tak kan dia tak tahu nama abang sendiri kot? Macamana pun aku berfikiran positif aje lah, entah-entah itu abang dia yang lain. Ataupun sedara dia ker. Apa-apa lah.