Wednesday, October 10, 2012

03022008


Terkial-kial jugak aku kerja sebab Sonny tak ada. Budak berdua tuh, iyalah kan, orang baru, lembab lah sikit kerjanya. Kepoh jugak kadang tuh aku tengok. Apa yang aku perasan, banyak kali diaorang tersilap masa nak key-in harga makanan, aku boleh agak yang sure tak balance nanti tuh jumlah yang dalam cash register.

Itu yang buat aku terus tak sentuh cash register tuh, aku suruh diaorang yang handle, aku takat tunjuk gitu-gitu aje. So aku terpaksa terlari sana sini, mana nak serve orang, mana nak masak teriyaki, mana nak itu ini. Terletih aku jadinya. 

Malam tuh, ramai pulak saudara mara diaorang yang datang, diaorang macam ada meeting pulak aku tengok. Entah apa lah yang dibincangkan, aku tak tahu. Aku nak sangat tahu, apa plan diaorang. Nampak gayanya, macam ada hal penting aje yang dibincangkan. Macam lah Sonny nak pergi cuti lama. Macam gaya keluarga tuh nak ambik alih restoran aje kaedahnya. 

Sebelum habis kerja, sempat aku sembang sekejap dengan Jen, awek tuh. Dia kata dia bukan adik Sonny, dia cousin aje. That makes sense sebab Jen nih duduk di New York, kalau adik Sonny, sure dia kata dia dari Missouri. Lagipun, ini kali pertama dia datang ke New Hampshire. Yang Sonny tipu aku kata Jen tuh adik dia, apa ke jadahnya? 

Bila aku tanya dia yang berapa lama dia akan kerja di New Hampshire nih, Jen macam berselindung-selindung aje jawapnya. Mula dia kata yang bila Sonny balik dari bercuti nanti, dia mungkin dah tak kerja di sini dah. Tapi lepas tuh dia kata yang mungkin dia akan terus kerja di sini sebab bini Sonny nak duduk di rumah aje, nak jaga anak. Terus aku teringat yang tahun lepas Sonny beria-ia kata yang tahun ini diaorang nak anak, kalau boleh nak anak lelaki. Ooo, agaknya bini Sonny dah mula bunting kot? 

Masa kat rumah diaorang sambung meeting. Riuh rendah bunyinya, siap bawak keluar, diselongkar kotak-kotak yang berisi documents apa-apa tah. makin aku tak faham sebenarnya, nampak gayanya si perempuan tua sama bapak sedara Sonny tuh yang macam beria-ia sangat. Macam diaorang ada controlling shares kat restoran tuh. 

Aku sama Alfonso duduk diam-diam ajelah, Alfonso tengok tv, aku online. Kadang-kadang aje kitaorang jeling-jeling, then senyum-senyum sesama kitaorang berdua. Aku pergi mandi lepas tuh, dan masa aku keluar bilik air, tiba-tiba Sonny pegang bahu aku. Kedua-dua tangan, sambil gelak-gelak, sambil kata, "No, no, no......" Sentapz aku tau! Apa hal pulak nih? Sah lah diaorang tengah cakap pasal aku tadi tuh. Tapi aku senyapkan ajelah.

Oh and by the way, masa tuh, seharian tuh, aku dalam mode "Ku Pendam Dalam Diam"

Aku tanya Alfonso, dia pun tak tahu. Terbengang kejap aku jadinya tapi aku tetap maintain dari menyerlahkan kadar sentapan yang aku rasa agak tinggi tuh. Masa aku nak tidur, diaorang terus jugak meeting. 

That was last Thursday....