Wednesday, October 10, 2012

07022007: The Sound Of The Music Of The Night


Tak sempat lama pun kat bilik, tak kemas apa-apa pun, aku terus keluar. Nak cari makanan. Aku jalan kaki ke Malaysian Restaurant Redang Island yang just a few blocks away dari rumah. Best kat situ sebab tokay dan pekerja dia semua masih ingat kat aku, sembang pun in Malay aje. Makan roti canai, then tapau Assam Laksa, Rendang Udang, sama coconut rice. Tak adalah aku membazir sangat kali ini, dalam 20 dollars aje semuanya tuh. 

Lepas lepak sekejap, aku keluar semula, nak pergi potong rambut. Best kat kawasan aku duduk nih, semuanya within walking distance, dan tak ada lah mahal sangat pun semuanya. Kedai Pak Arab, kedai orang India, pun ada jugak. Senanglah kalau aku nak beli alatan dan barang-barang dapur. Kalau lah kan? Tiba-tiba termalas pulak nak beli benda-benda gitu tuh sedangkan dulu masa di New Hamsphire, one of my plans tuh, balik New York nanti, nak masak sendirilah, nak makan nasi tiap-tiap hari. Nak kasi berisi sikit badan aku yang sekeping nih. 

Kat luar riuh rendah bunyi orang bersorak-sorak, so, aku decided nak keluar semula lah lepas Isyak tuh. Online pun tak ada orang, baik aku jalan-jalan. Itu yang aku fikir. Cadangnya nak jalan kat area-area situ aje, tapi tiba-tiba aku ternaik subway ke Times Square. Alah, tak jauh pun, a few stations away aje.

So melepak kat Times Square aje lah aku kerja nya, sampai bosan tak tahu nak pergi mana. Kat mana-mana pun sama aje lah, tak ada apa yang menariknya pun. Ker sebab aku dah biasa sangat, ker sebab aku tak reti menghargai apa yang ada di depan mata aku tuh? Aku cuba bayangkan yang kalaulah orang lain yang jadi aku masa tuh, sure dia orang akan terloncat-loncat kehappyan. Meleleh ker air liur diaorang kalau diaorang tau aku lepak kat Times Square tuh like nobody's business? Sure diaorang nak jadi macam aku kot? 

Tak lah kot, diaorang tak tahu yang kalau aku berkemampuan, aku senang-senang aje akan give up New York nih, aku nak jadi macam orang lain jugak. Tapi sebab aku tak mampu, aku akan tetap berpura-pura yang New York inilah segalanya. Walaupun bagi aku, tak ada apanya pun. 

Melepak kat Mamak stall kat sebelah NST kat Bangsar, on the way pergi office, sesambil minum teh-gelas-tak-mau-tarik, sesambil makan roti canai, sesambil belek-belek The Star, itu jauh lah lebih memberi kepuasan pada aku. *Mamposlah statement ala-ala Hapuskan Air Liur Mu* 

Sampai rumah dah tengah malam dah, tah pukul berapa aku tidur pun aku tak pasti. Lampu semuanya on, laptop semuanya on, barang-barang berkaparan di lantai. 

Rabu, a few times aku keluar beli barang. Tah apa-apa aku beli, satu round tak cukup, aku balik rumah sekejap, lepak-lepak, then keluar lagi. Tengoklah, aku terbeli bunga (blame it on Valentine Day's special, aku yang tak pernah hayat hidup beli bunga pun terbeli jugak), aku terbeli gambar-gambar dan poster, aku terbeli jam dinding, aku terbeli radio/alarm clock. Banyaklah benda lain yang aku terbeli. Itupun nasib baik aku tak terbeli sepasang suits yang aku tengok, macam murah aje. Seratus lebih sikit aje, kira murah lah tuh kot? Aku dah try-try, lawa aku jadinya kalau aku pakai suits tuh. Aku kena beli nih, boleh pakai masa pergi tengok The Phantom Of The Opera nanti, atau masa pergi Traders Expo nanti. Tapi syukur Alhamdulillah, aku tak terbeli suits tuh walaupun aku dah terambik dua pasang mulanya. Buang duit aje lah, kata aku dalam hati. Lain kali lah kot, nanti kalau aku dah kerja, kalau aku dah settle kat sini, aku cuba menyedapkan hati aku. Lagipun, sales tuh bulan depan baru habisnya, aku still ada masa kot? 

Tengahari tu aje baru aku mula kemas-kemas bilik tukar posisi katil, meja, gantung apa-apa yang patut. Sesambil dengar radio yang baru aku beli tuh. Aku cari radio station yang sesuai dengan jiwa aku, for the first time baru aku rasa yang aku nih betul-betul di New York City. Iyalah, bila dengar pengumuman traffic, weather forecast gitu tuh kan? 

Aku terus tersuka kat lagu nih yang DJ tuh mainkan a few times, Hey There Delilah (Plain White T's). So seharian dan semalaman, aku asyik dengar lagu tu aje lah, gila vavi punya best. Suka sangat aku kat melodi, lirik lagu tuh. Siap aku tukar-tukar kan nama lagi, nak kasi lebih jiwang. Mintak-mintak lagu nih menang Grammy lah nanti. 

Hey there Delilah
What's it like in New York City?
I'm a thousand miles away
But girl, tonight you look so pretty
Yes you do
Times Square can't shine as bright as you
I swear it's true

Hey there Delilah
Don't you worry about the distance
I'm right there if you get lonely
Give this song another listen
Close your eyes
Listen to my voice, it's my disguise
I'm by your side

Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
What you do to me

Hey there Delilah
I know times are getting hard
But just believe me, girl
Someday I'll pay the bills with this guitar
We'll have it good
We'll have the life we knew we would
My word is good

Hey there Delilah
I've got so much left to say
If every simple song I wrote to you
Would take your breath away
I'd write it all
Even more in love with me you'd fall
We'd have it all

Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me

A thousand miles seems pretty far
But they've got planes and trains and cars
I'd walk to you if I had no other way
Our friends would all make fun of us
and we'll just laugh along because we know
That none of them have felt this way
Delilah I can promise you
That by the time we get through
The world will never ever be the same
And you're to blame

Hey there Delilah
You be good and don't you miss me
Two more years and you'll be done with school
And I'll be making history like I do
You'll know it's all because of you
We can do whatever we want to
Hey there Delilah here's to you
This one's for you

Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
Oh it's what you do to me
What you do to me.