Wednesday, October 10, 2012

09022007


Khamis, aku pagi-pagi lagi dah keluar. Breakfast kejap kat satu Mexican cafe nih, rasa macam kat Mexico City aje sebab semuanya tak ada ciri-ciri lain, waitersnya aku kata "No hablo EspaƱol", dia tetap tanya aku in Spanish. 

Sebab hari tuh Chinese New Year, aku ke Chinatown lah sekejap, saja nak tengok sambutan. It was a mistake rupanya. Sebab penuh kat Chinatown tuh dengan orang, nak jalan pun susah. Tak pernah aku tengok orang seramai itu sebelum ini, tapi, New York Chinatown tuh yang terbesar kat North America, so tak ada lah aku surprise sangat. Tapi seriously, ramai betul orang. 

Sebab tak tahan ramai sangat orang, so aku terus blah ajelah. Lepas tuh aku ke Times Square sebab nak ambik F train ke Jackson Heights, ke Little India. Semalam tuh ada aku sembang dengan member aku, Heru, yang dulu sama kerja kat KFC Nenek Rawel kat Atlantic City. Dia nih dah merata dah kerjanya, di Ohio lah, di Atlanta lah, semuanya macam aku jugaklah, dalam tiga empat bulan kerja, dia blah. Sekarang dia kerja jadi bussboy kat Hartford, Connecticut, dia ada ajak aku kerja sama dia tapi aku malaslah) 

Dia ada beritahu aku, kat Jackson Heights ada agen kerja orang bangsa Nepal, caters for Nepalase, Monggolians yang kat sini. Cuma dia tak tahu alamatnya di mana, so itu yang aku nak pergi tengok-tengok tuh. Memang kebetulan pun aku nak ke sana sebab nak makan kat Sheesh Mahal, restoran halal yang aku selalu pergi tuh. 

So berputar lah aku kat kat area-area Jackson Heights tuh, area nih bersambung dengan Lilat (itu aku punya term sendiri tuh, LiLat stands for Little LatAm. LatAm korang tak tahu apa kan? LatAm tuh stands for Latin America, orang-orang yang ada kaitan dengan Options jer yang tahu LatAm tuh apa)

Tak ada pun nampak macam office ajensi kerja, biasanya sure ada macam small cubicle kat ceruk-ceruk mana. Dua tiga rounds aku pusing, tak jumpa jugak so aku tak lah mencari dah. On the way cari tuh, adalah aku tengok a few kedais/restaurants yang ada pasang iklan kerja kosong. Satu tuh macam cafe aje, ada tanda "halal" kat luar. So aku talipunlah tokay kedai tuh (aku tak masuk ke kedai pun, ambik nombor talipun kat luar aje), dia dah setuju nak ambik aku tapi bila tanya pasal gaji, hampeh! Orang keturunan India nih memang kedekut. Bayangkanlah, kerja 10 jam sehari, 6 hari seminggu, dia nak bayar 300 aje seminggu! Memang pundek sesangatlah kan? Nasib baiklah cakap kat talipun, kalau aku walk in, sah lah sebelum keluar dari kedai tuh, aku tonggengkan bontot kat tokay tuh. 

Ada lagi satu kedai tuh, restoran Chinese, Muglai, dari jauh aku nampak tokaynya keluar masuk, orang India. Then tak lama tuh aku tengok ada satu waiter nih (pakai seragam waiter so aku boleh agak yang dia nih waiter) bersih-bersihkan cermin restoran. Snow turun sesikit, itu yang kotor tuh. Macam bagus aje restoran tuh, besar pun besar, so aku rasa macam teruja aje nak talipun (dari luar jugaklah) tapi aku macam terralit tengok waiter tuh kerja lap glass dinding tuh. Bersungguh-sungguh jer waiter tuh kerja, macam orang baru masuk kerja aje gayanya, tak pandang kiri kanan pun, tekun aje mengelap setempat.

Sure tokay restoran tuh pembersih sangat orangnya, kata aku dalam hati. Memang pun, tak lama tuh aku nampak tokay tuh keluar sambil check every inch of the wall/door, siap dia pinpoint kat mana-mana spots yang kotor. Tertakut aku jadi nya wakakakakaka. Ayoo, tak jadi lah aku nak menalipun kalau gitu gayanya tokay tuh. Sure aku tak suka kalau tokay cerewet gitu tuh. 

So aku terus aje lah blah pergi Shees Mahal, makan nasi beriyani, lauk kari kambing. Sedap masakannya, macam makan masa keluar Tabligh jer rasanya. Aku siap bungkus nasi beriyani kosong lagi sebab rendang udang yang aku beli hari tuh masa ada. 

Dari Jackson Heights, aku ke Times Square, ke Broadway to be exact. Aku nak beli ticket The Phantom Of The Opera, kalau masih ada lah kan? Selamba aje aku cebek/jinjing beg plastik berisi nasi beriyani tuh bawak masuk office tempat jual tiket tuh. Aku peduli apa. 

"You want me to check under "best available"?, tanya perempuan tuh. Teragak-agak jugak aku menjawabnya, tapi terus aku yes kan aje. 

Sebab aku tahu, tiket paling mahal pun, USD 111-50. Ada sebenarnya tiket murah, dalam USD 36, tapi, alang-alang, kan? Baru aku terperasan yang tiket tuh sama harga dengan tiket yang aku tengok MammaMia dulu tuh. Tu dia, Orchestra seat, A105, barisan kedua di depan stage. Barisan pertama tuh khas untuk orang kurang upaya, atau untuk VIPs. Rasa macam tak percaya aje yang aku dapat seat kat depan-depan tuh. 

Now, tell me, Melayu mana yang boleh menandingi kekelasan aku. Tak ada, kan? Tak ada, kan? 

Masa balik ke rumah tuh happy aje lah aku, aku cuba-cuba tak nak layan guilt-feeling yang sesekali menyelinap masuk kat otak aku. Aku online tapi menyorok-nyorok aje, entah, sejak aku balik ke New York nih, aku macam malas nak chat sesangat, malas nak menampakkan diri sesangat. Sebab aku belum settle masalah aku semuanya, so kalau orang tanya, aku tak tahu apa nak jawab. 

Friday langsung aku tak keluar, kecuali untuk Sembahyang Jumaat kat Masjid Turki, Brooklyn. Aku lepak aje kat rumah, buat apa pun aku tak tahu. Macam tak ada buat apa pun sebab pakaian aku masih bertambun di lantai, nak pergi laundry bercintalah malasnya. 

Saturday aku ke Chinatown di Lower Manhattan lagi sebab aku cadang nak jumpa MakCik Jenny, nak survey-survey kerja. Laaa, rupanya ada Chinese New Year Parade, banyak jalan ditutup, jalan menghala ke tempat ajen kerja langsung tak boleh lalu sebab orang ramai sangat. Terpusing ke sana terpusing ke sini aje lah aku akhirnya, mencari jalan nak keluar. 

Tengah cari jalan short cut tuh, aku ternampak ada satu kedai nih yang katanya jual barang dari South East Asia, so aku masuk lah. Ikutkan hati nak beli aje barang-barang makanan yang ada dijual tuh tapi sebab aku ada hal lain, malaslah nak jinjing plastik bag. Aku tengok, ada Milo, ada cencalok, ada belacan, ada nasi impit yang dah jadi, ada kuah satay. Dan ada Maggi Mee.

Entah lah, tapi kan, bila tengok benda-benda gitu tuh, bila aku belek-belek, aku jadi macam emosional pulak. Terralit lama aku kat situ, aku check satu-satu, aku jadi sebak dan sedih tiba-tiba. Terus aje lah aku keluar. 

Termenung Ku Sendiri
Memendam Rindu Tidak Menentu.....