Wednesday, October 10, 2012

15012008


Aku off hari ni nih. Tengah syok nak mula chat kat tag pagi tadi tuh, aku termengantuk, terus aku sambung tidur. Tak sempat a few minutes, ada orang call. Rupanya Sonny. Dia tak nampak aku tengah tidur kot sebab biasanya aku either meniarap sambil online, atau aku bersiap sedia untuk mandi, sebelum diaorang pergi kerja. Tapi tadi tuh, aku tidur menghadap dinding, aku tidur kat tepi katil, aku macam rapatkan diri aku kat dinding. Romen dengan dinding lah lebih kurang. Itu yang dia tak ternampak aku tuh. Prihatin Sonny nih kat aku rupanya, dia takut aku hilang ker? 

Macam semalam tuh, sebab snow, dia park kereta kat covered parking lot. Masa nak balik kerja, aku tersalah jalan, aku terpergi ke hujung sekali. Puas aku mencari kereta dia, rupanya nun jauh di sana. Berkali-kali dia talipun aku suruh aku tunggu aje kat situ sebab jalan licin, snow tebal. Macam budak kecik jer kan, Dear Diary kan?

So dah terbangun tidur tuh, memanglah dah tak dapat nak sambung balik. Lagipun, hari-hari off yang berbahagia nih, buat apa aku membazir dengan tidur aje kan? Baik aku online, ada jugak faedahnya kan?

Macam hari-hari off biasa, aku ke 7-Eleven nak beli kopi sama egg sandwich. On the way tuh ternampak Alfonso. Laaa, aku ingatkan dia kerja harinih sebab tak cukup orang di bahagian dapur, since Yopi tak ada nih. Rupanya dia off jugak. Terus aku tanya dia kalau-kalau dia nak duit yang aku janji nak pinjamkan tuh. Member macam moncong aje I tell you. Dia kata dia dah pinjam kat Sonny. Aku beritahu dia yang aku ingatkan dia tak off hari nih, itu pasal aku tak kasi dia duit tuh semalamnya. Macamana pun aku ada lah offer dia kalau-kalau dia nak pinjam jugak. Dia kata dia tak nak. Tapi dari nada dia cakap tuh, ada perisa sentapznya. Aku tau tuh. Tapi aku buat donno aje lah, susah manusia nih kan?

Punyalah bosannya aku masa online, sebab tak ada orang sangat pun. Sengsorang aje lah aku akhirnya. Tapi tak apa, aku nak buat blog entry, aku nak surf benda-benda Forex nih sikit, petang kang baru keluar pergi Lenscrafter. Sama potong rambut. 

------------------------


Aman jer aje aku study Forex sorang-sorang tadi. Sunyi dan sepi, aku tak on kan apa-apa music pun, aku tak termerayau mana-mana pun. Aku concentrate betul-betul tadi tuh. Rasa macam dah pandai aje nih walaupun aku tahu yang aku nih far from faham apa itu Forex. 

Best belajar kat online nih sebab semuanya senang nak dicari. Sampaikan aku terpergi cari tempat-tempat untuk belajar Trading nih, yang dekat-dekat New York. Yang kat Boston nih ada jugak tapi aku tak nak lah sebab aku tahu, kalau aku nak masuk kelas tu nanti, maknanya aku dah bersedia. Maknanya jugak aku dah di New York balik. Selagi aku di sini, memang aku belum bersedia. Buat apa nak pergi kelas kat sini kan, aku bukannya ready lagi kan? Aku bukannya ada duit kan? Ribu-ribu fees pulak tuh. 

Itu cuma plan masa depan lah, aku excited sangat nih sebenarnya. Geram pun satu hal jugak. Selalu aku terfikir, kalaulah aku nih legal, kalaulah aku ada bank account sendiri, atau kalaulah aku nih kat Malaysia, dan kalaulah aku nih ada modal, sure aku dah buat Trading aje. 

Tapi tak apa. Pelan-pelan lah kayuh tu kan? Biar lah aku kerja kuli nih dulu, sesambil kumpul duit sesikit. Sesambil belajar apa-apa yang patut. Harap-harap by the time aku balik semula ke New York nanti, aku dah ada duit yang cukup, aku dah ada ilmu di dada, untuk buat Forex nih dengan lebih serious. After all, ada orang yang offer suruh aku guna one of his Trading accounts. Itu dah cantik dah tuh.

Harap-harap semua nih berjalan lancar seperti yang aku angan-angan kan lah. Itu azam aku sebenarnya, azam tahun baru. Cuma aku tak war-war kan aje. Sebab aku tahu yang aku nih reti buat azam aje. Merealisasikannya, itu yang payah nya tuh. 

Pukul 3 setengah baru aku keluar, itupun sebab aku decide tak nak pergi potong rambut hari nih. Buang masa aje, minggu depan lah kot. Tak kisahlah rambut aku panjang sebab most of the time aku pakai topi, kan? 

Sementara tunggu nak ke Lenscrafter, aku pergi makan salad kat Burger King sekejap. Lepak-lepak sambil dengar lagu. Ramai orang tua-tua yang lepak-lepak kat Burger King tuh sebab diaorang nak dengar lagu kot, semua lagu-lagu lama aje yang dipasang. 

Belum pukul lima aku dah masuk Lenscrafter, dan sementara tunggu Doktor panggil nama aku, aku merayau dulu tengok-tengok frames cermin mata. Aku konfiden jer yang aku tak akan terbuat glasses baru, sebab aku bawak lima ratus aje. Tak berani lah aku nak menguji diri aku sendiri dengan bawak duit lebih dari itu. Takut terbeli glasses baru.

Lawa-lawa frames kat kedai tuh, aku macam terpaku kat satu spot nih yang ada tulis Polo Ralph Lauren. Aku cuba-cuba frames kat situ, macam banyak jer yang tersesuai dengan muka aku, macam akan lawa jer aku kalau aku pakai frames Polo tuh. Aku ambik satu, aku cuba, rasanya aku congak-congak jugak, aku kira, cukup ker tidak duit aku kalau aku rembat satu? Ish, cukup, macam ngam-ngam gitu. Lagipun, nak buat glasses senang aje, dalam masa dua tiga jam dah boleh siap. Nak order contacts nih yang payahnya, Doktor tuh kena check dulu trial contacts yang aku pakai nih, then kalau sesuai, barulah boleh order. Dalam seseminggu kemudian baru lah boleh datang ambik. 

So gitu lah kaedahnya, aku berperang saraf tadi tuh. Nak rembat satu ker tak nih? Nak rembat ker dak nih? Ambik, taruk balik. Ambik, taruk balik. Nasib baik lah aku teringat, yang kalaulah aku terambik frame yang lawa tuh, sure aku kena kutuk nya nanti tuh. Iyalah kan, sure aku akan tulis kat blog, kan? Sure ada orang yang akan boo aku nanti kan? Last-last tak jadi lah aku buat glasses baru, punyalah bangga aku dengan diri aku tadi tuh sebab berjaya mengawal nafsu dari membelanjakan duit. 

Lama jugak Doktor tuh check trial contacts aku tadi tuh, dia siap suruh aku buang yang aku pakai tuh sebab nak kasi aku sepasang yang baru. Aku tak buang pun (aku buat pura-pura buang), aku taruk dalam kocek jacket. Nak buat spare contacts, mana lah tahu kot-kot terhilang pulak trial contacts yang baru nih. Aku nih kan ker clumsy orangnya? Aku order 4 kotak lens, aku siap kata aku tak nak clear contacs, dan kaler brown, hazel dan grey tapi Doktor tuh kata cuma ada tinted aje. Tinted pun tinted lah, asalkan bukan clear contacts yang mudah terhilang tuh.

So minggu depan siaplah contatcs aku tuh. Bermakna aku kena datang lagi sekali nak ambik nanti tuh. Akan berjayakah diri aku dari menahan nafsu untuk tidak membeli new glasses? Kita tunggu dan lihat aje lah nanti, ya Tuan-Tuan dan Puan-Puan sekelian. 

Sampai rumah pun hari dah gelap, tengok tv aje lah aku sama Alfonso. Sesambil tulis entry nih. Dalam pukul 7 gitu, bini Sonny balik kerja, hari nih dia terpaksa pergi kerja sebab tak cukup orang, sebab aku sama Alfonso off.

Tak lama tuh dia datang kat aku, bini Sonny nih. Dia kata aku off esok, punyalah siksa aku nak faham yang esok aku disuruh off dan minggu depan aku tak ada off. Next aku off, 29 jan. Mak oiii, lama lagi tuh. Terus hilang mood aku. Nasib baik sempat tulis update nih. 

Aku macam dah hangen seluruh badan tadi bila dapat tahu yang minggu depan aku tak ada off sebab aku macam di paksa off esok. Dah nak start meroyan pun dah tadi tuh. Bila aku tanya Mr Wong, dia gelak aje, dia suruh aku tunggu Sonny balik, tanya dia.

Tapi, bila Sonny balik, dia kata dia suruh aku off esok sebab dia macam ada hutang cuti dengan aku. Iyalah, masa holiday season dulu tuh kitaorang pernah kerja sampai 15 jam sehari. 

So, esok aku off lagi. Dan minggu depan aku tetap off jugak. Bestnya. Lagi best kalau Sonny beritahu aku semalam, kan? Dapatlah aku buat plan nak pergi Boston ker, apa ker kan?

Aku tak nak ke mana-mana lah esok, nak melepak kat rumah macam hari ni jugak lah. Save duit, kan? Boleh aku sambung belajar Forex.