Wednesday, October 10, 2012

12012008


Nih aku nak cerita pasal Yopi, mamat Mexican yang kerja di bahagian dapur tuh. Dia nih yang paling lama kerja di sini sebenarnya, lebih lama dari tokay sendiri, Sonny. Dia nih dulunya kerja ikut tokay restoran yang lama, yang jual restoran nih kat Sonny.

Biasa lah mamat nya Yopi nih, boleh dibuat kawan jugak. Dulu, masa mula-mula aku masuk kerja, tak ada lah aku rapat sangat dengan dia. Aku macam takut jugak kat dia sebab ingat dak cerita pasal this Amigo yang sebilik dengan Yopi tuh? Yang berhenti kerja sebab dia tak sebulu dengan Yopi. Ada dua tiga lagi amigos lain yang berhenti kerja, semuanya sebab tak suka kat Yopi nih yang aku tengok, macam suka mengadu sikit. Iyalah, orang lama.

So aku macam jauhkan diri dari dia lah, walaupun aku tak ada kaitan sangat dengan orang kerja bahagian dapur. Tapi, lama-kelamaan, aku macam jadi baik pulak dengan Yopi nih, selalu kitaorang buat lawak, bergurau-gurau. Mengutuk dan buat lawak, mengajuk gaya bini Sonny kerja, bapak Sonny, Mr Wong semua tu lah. 

Lepas kejadian Sonny gaduh dengan bapak dia ituhari, Yopi ada beritahu aku yang dia nak berhenti kerja aje tapi belum pasti bila. Aku gelak kan aje sebab aku tahu dia melawak aje sebenarnya. Dia ada beritahu aku yang dia cuma fikir pasal duit aje, itu yang buat dia teruskan bekerja di New Hampshire nih. Kalau diikutkan hati, dia kata dia nak kerja di Boston atau New York, tapi gaji nya tak lah sebesar yang dia dapat sekarang nih. 

So kaedahnya, Yopi ni lah jugak yang aku jadikan macam perangsang untuk terus bekerja di sini. Ala, kalau diaorang boleh kerja di sini, tak kan aku tak boleh? Itu yang selalu aku ingatkan diri aku tuh. 

Tapi itu lah, tah apa pasal, tah cam mana, Yopi buat hal pulak. Dia tak bercakap, dia diam aje. Sejak minggu lepas. Biasanya dia bercakap dan buat lawak, gelak-gelak. Tapi, tiba-tiba dia diam, tak bercakap sepatah haram pun. Cuma dengan Alfonso aje dia sembang sebab diaorang cakap in Spanish. Dengan orang lain, dia buat muka selamba aje. 

Aku tak tahu apa pasal. Dia marah aku ker, dia marah orang lain ker? Last dia bercakap dengan aku, dia marah kat aku sebab aku order banyak sangat masakan/lauk (yang dah habis) dalam satu waktu. Masa tuh memang tengah sibuk so aku order siap-siap semua masakan. Dia marah sebab kata dia, masih banyak nasi goreng yang boleh diserve untuk tetamu, apa pasal cepat sangat aku order yang lain?

Aku diam kan aje sebab aku ingatkan dia bergurau. Memang selalu kitaorang kutuk-kutuk gitu. Tapi rupanya dia serious. Mungkin dia ada bengang kat orang lain sebelumnya tuh, then terbawak-bawaklah marah dia tuh kat aku kot.

Lepas pada tuh aku tengok, dia senyap aje, dah tak melawak dengan aku langsung dah. Dah malam, ada a few times dia macam nak melawak dengan aku semula tapi aku pulak yang dah macam was-was, so aku buat bolayan aje lah. Agaknya dia sentapz aku tak layan dia tuh, langsung terus dia tak sembang-sembang dengan aku dah seharian tuh. 

Besoknya, masa dlaam kereta, sebelum pergi kerja, aku tegur-tegur dia, tepuk-tepuk bahu dia. Nak sembang-sembang macam biasa. Wakakakaka, dia tak layan aku, dia buat donno jer. Aku yang sentapz jadinya. So terus aku jadi tak sedap hati aje hari tuh. Terus aku fikir, kalau gini lah gayanya, memang tak lama lah aku kerja kat sini. Sebab, dengan aku nih, kalau ada orang yang tak tegur dengan aku, yang tak suka kat aku, aku akan blah aje, aku akan berhenti kerja aje. So aku terbayanglah yang aku akhirnya akan berhenti kerja dari restoran Sonny nih. Alasannya, Yopi tak suka aku. Memang dasar pundeks sangat aku nih kan? 

Tapi itu lah, memang aku tak sedap hati aje sepanjang hari. Tapi, aku perhatikan jugak, yang Yopi bukan tak bercakap dengan aku sorang, tapi dengan orang lain pun dia tak bercakap jugak. Kecuali kalau ada benda-benda penting aje. Lega lah sikit aku jadinya. Macamana pun aku tanya Sonny, aku beritahu dia, apa pasal Yopi buat perangai gitu tuh. Sonny kata yang dia selalu macam tuh, tiba-tiba aje tak bercakap dengan orang, then Sonny suruh aku buat tak tahu aje lah. 

So, sejak hari tuh, Yopi dah tak bersembang dengan aku, dengan orang lain jugak. Aku nak buat macamana kan, walaupun aku rasa macam tak seronok aje. Kalaulah Yopi tuh member kat internet, kat YM, sure aku dah delete nama dia dari list YM aku. Sebab dia tak tegur aku.