Wednesday, October 10, 2012

17012008


Pagi tadi, dalam pukul 8 gitu, ada orang ketuk pintu. Since orang lain masih tidur, aku lah yang bergegas bukak kan. Rupa-rupanya Yopi. Tak ada lah aku terkejut sangat tengok dia balik semula, sebab semalamnya aku ada dengar dia ada talipun Sonny. Aku tengok banyak beg yang dia bawak, memang nak balik kerja semula kat sini lah. Dulu, Alfonso ada beritahu aku yang Yopi ada kata kat dia, kalau dia tak dapat kerja lain di Boston atau New York, dia akan balik semula ke tempat Sonny nih. So aku buat kesimpulan yang dia nih tak dapat kerja lain dalam seminggu dia blah dulu tuh. 

Dia tetap tak tegur aku gayanya. Elok sangatlah tuh. Aku sepanjang pagi tuh, masa kerja, rasa tak sedap hati aje. Tapi aku tetap kata dalam hati yang that's normal lah, I'll get over it lah nanti. Tapi, semakin lama aku fikir, yang jangan dijadikan sebab Yopi tak tegur aku tuh akan membuatkan aku jadi down, semakin aku jadi tak sedap hati. Iyalah, dengan aku nih, sebanyak mana pun benda yang bagusnya, seramai mana orang suka aku, tapi kalau ada satu aje benda yang buat aku bengang dan susah hati, yang itulah aku asyik dok fikirkan. Manalah boleh semuanya perfect kan? Aku nak kan semuanya bagus, aku nak kan semuanya perfect. Aku nak kan semua orang sebaik, sebagus aku, hehehe. Impossible lah kan? So semakin aku fikir, semakin aku rasa tak sedap hati.

Aku tertakut jugak yang kalau aku dah bosan nanti dengan perangai Yopi tuh, aku akan berhenti kerja aje. Itu yang aku takut sangat tuh. Itu yang aku cuba cakap kat diri aku sendiri, tahan-tahan kan aje lah, a few more aje kan? 4 bulan aje lagi kan? AJE? Aku kerja sini baru 3 bulan, itu pun dah rasa macam 3 tahun. Mamposlah aku nak tunggu another 4 months, dalam keadaan yang macam nih. Itu satu hal yang buat aku tak sedap hati aje hari nih. 

Ini satu hal lagi. 

Semalam aku pulun minum carrot juice, so it's only natural lah aku sakit perut. Tak lah sakit sangat, cuma nak terselalu ke bilik air. Pagi aje berapa kali aku berulang alik ke bilik air, tak ada lah terlari-lari, terkemut-kemut, macam orang sakit perut tuh. Tak. Tapi, kerap jugak lah aku terpaksa berak. Lawa jer taik aku, kaler oren. Taik Mat Salleh tak selawa itu rasanya. 

Lagi satu hal nih pun buat aku tak ada mood jugak hari nih. Bini Sonny dah mula kerja semula, since anak diaorang dah sihat. Diaorang hantar budak tuh ke sekolah setiap pagi, pukul 4 petang baru diaorang ambil. 

Aku memang tak senang sikit dengan bini Sonny nih, bukan apa, dia nih typical bini Boss lah kan? Pagi-pagi, kerja aku yang mula-mula, basuh/cuci silver trays, container, senduk-senduk, semuanyalah. Aku dari dulu dah perasannya yang bini Sonny nih akan perhatikan satu-satu hasil kerja aku. Senduk-senduk tuh especially. Dibelek satu persatu. Aku jeling aje lah biasanya, bengkek aje.

So tadi, bila dia buat gitu, aku terus jadi bengang, terus aku kata in Malay lah kan, aku kata, "Ha, buat dah, buat dah!". Dia tak faham tapi aku dah bengang dah. Korang yang perempuan, yang dah kawin tuh patut faham. Bayangkan yang korang cuci pinggan mangkuk, then Mak Mertua korang belek-belek, lepas tuh dia cuci semula pinggan mangkuk tuh. Bukanlah semua, tapi mungkin satu dua. Apa perasan korang? Bengang, kan? Lepas tuh korang buat kerja lain tuh sambil hempas-hempaskan aje, laga-laga kan aje benda-benda tuh, kasi berbunyi, kan? Macam tanda protes, tanda tak puas hati gitu kan? Aku tak ada lah buat gitu, aku senyapkan aje, aku simpan aje dalam hati.

So, itu satu hal yang buat aku bengang hari ni nih.