Wednesday, October 10, 2012

24012008


Semalam sama hari ini, aku asyik berangan aje. Melayan angan-angan yang saja aku sambung-sambungkan. Memang seronok berangan nih kan? Tambah-tambah pulak kalau angan-angan tuh something yang kita rasa kita boleh buat, boleh capai. Eh, itu namanya angan-angan ker? Planning, perancangan kot? Whatever lah tapi perancangan dan planning aku sesehari dua nih banyak berunsur angan-angan. Nak buat something yang aku rasa agak sukar nak dilaksanakan, tapi doable gitu. 

Bukan lah perancangan untuk masa terdekat nih. Dan as long as aku masih kerja di New Hampshire nih, angan-angan tuh akan tetap tinggal angan-anganlah. Dengan lain perkataan, perancangan tuh untuk waktu dan ketika aku dah tak di sini lagi. Itu angan-angan kecik aje, ada lagi cerita angan-angan dan perancangan yang lain. Yang lebih besar, yang global gitu. Yang kalau aku nak laksanakan, dalam masa sesetahun dua akan datang. So angan-angan aku berkisar pada itu lah, "kalau" aku boleh percepatkan melaksanakan apa yang selama ini aku tak fikir pun sangat tapi sudah sampai masa nya aku fikir habis-habis.

Ayoo, susahlah nak buat ayat berlapis-lapis dan bertapis-tapis gini nih. Lantaklah, aku sorang aje yang faham. 

Aku punya mood sejak semalam tuh, mendatar aje. Tak ada lah aku fikir pun pasal kerja di sini sesangat. Biasa aje. Mungkin sebab aku dah fikirkan, aku dah luahkan baik buruknya kalau aku ambil salah satu keputusan kan? Teruskan kerja di sini, atau pindah semula ke New York secepat mungkin.

So aku dah tak fikir dah benda tuh yang aku rasa, simple sangat sebenarnya. Aku rasa aku dah jadi macam skema dah nih sebab benda kecik segini pun aku nak kena fikir lebih-lebih sangat, nak dianalisa bagai, kan? Orang skema jer yang buat gitu kan? Yang hidupnya dipenuhi plan dan jadual waktu dan schedules. Aku nih bukan ker orang yang tak berfikir panjang, so apa yang aku nak fikir-fikir sangat tuh kan? 

So aku nak buat style aku yang dulu-dulu lah, tak nak fikir lebih-lebih. Aku nak tengok mood aje nanti lah. Kalau nanti mood aku bertiup ke arah New York, aku berhenti kerja. Mintak-mintak mood aku akan beralih arah. Awal bulan depan lah penentunya. 

Yang buat aku ralit berangan-angan tuh bukan apa. Sebab sesehari dua nih tak ramai customers. Dan aku sorang-soranglah kat depan tuh, berdiri menunggu orang datang makan. Mengalahkan pelacur kat Chow Kit lagi gayanya. Diaorang tuh, asyik rileks aje kerjanya. Aku baru perasan yang diaorang tuh tak tahan berdiri lama-lama. Sonny especially. Mengeluh aje kerjanya diaorang tuh kalau masa tak ada customer. Baru diaorang tahu yang bukannya senang nak tercegat di depan tuh sepanjang masa. Itu yang buat aku tahan-tahan kan jugak, aku buat selamba aje berdiri sorang-sorang. Diaorang ak tahu yang fikiran aku melayang jauh, fikir itu ini. Kadang-kadang tuh bila diaorang tanya, aku pura-pura kata aku pun ngantuk, aku pun bosan. Sebab diaorang tuh, tak sempat 10 minit berdiri kat depan tuh, dah tersengguk-sengguk. Last-last diaorang pergi merayau kat sekitar mall tuh. Sonny pulak, last-last dia duduk bersila, pasang laptop, dia online. Tus air liur aku, tau dak? Kalaulah aku dikasi online gitu, alangkah syoknya. Dia pulak, tak sampai beberapa minit, tersengguk-sengguk depan laptop. 

So memanglah membosankan sesehari dua nih, dan aku mengambil kesempatan itu dengan berangan-angan dan membuat plan yang aku rasa akan menceriakan hidup aku. Untuk masa akan datang. Tapi, kita merancang aje kan, semuanya tuh di tangan Tuhan.

----------------------------------------

Alfonso pinjam duit aku tadi. Tak lah banyak, 50 dollars aje. Aku kasi aje lah sebab ituhari dia nak pinjam tapi tak jadi, kan? Lagipun, kalau aku tak kasi, nanti dia muncung pulak kat aku. Dah lah Yopi tak bercakap dengan aku kan? Iyalah, manusia nih, kalau kita tak dapat tolong dia, kita yang dimarahnya kan? 

Respek aku dengan diaorang nih sebab tak ada duit pun tapi rileks aje. Aku yang tengah ada duit nih, tak tenang aje jadinya. Memanglah duit tuh punca segalanya kan? Buat aku tak senang duduk. Itu baru sikit, katalah aku nih banyak duit, kaya raya, harus aku nih jadi orang yang lupa daratan gamaknya.

Nak tergelak pulak malam tuh bila aku ternampak Alfonso tengah tekun belek-belek kad lotteri. Rupanya dia guna duit tuh beli lotteri, scratch tickets. Macam yang Gores Dan Menang tuh kot? Banyak pulak yang dibelinya. Dia nih, minggu lepas tuh, ada lah memang seratus lebih, itu yang buat dia macam ketagih aje tuh.