Wednesday, October 17, 2012

Rabu12112008


Malam semalam aku masih batuk-batuk lagi, saspen jugak kalau masih berterusan batuk aku nih. Nasib baiklah bila siang, batuk aku dah hilang. Apa pasal batuk aku malam-malam aje ni hah?

Aku tak ke mana-mana pun di sebelah pagi, melepak aje di rumah. tengahari aje aku keluar sekejap pergi beli nasi, dah berapa hari dah tak makan nasik nih. Mulanya nak jugak jalan-jalan seround dua kat area rumah sewa nih tapi takut terbeli apa-apa so aku lupakan niat aku tuh. Seseminggu nih tak banyak duit yang aku keluarkan, tak ada aku beli apa pun. Nih nak potong rambut pun malas rasanya walaupun dah sepatutnya aku pergi salon, dah tiga minggu dah rasanya nih. Baguslah kalau macam tuh, tak macam dua tiga minggu lepas, rasa macam nak beli banyak benda aje.

Rasa macam segan-segan pulak masa kerja harinih sebab dah 4 hari aku off. Aku buat macam baik aje, buat rajin aje. Kononnya lah. Hal tak berapa sihat pulak, dia yang asyik batuk-batuk aje, janganlah dioarang kata itu semua jangkitan dari aku sebab David pun dah sound aku, dia kata dia pun rasa macam tak sedap tekak aje.

Malam tuh, David bayar gaji aku yang minggu lepas, alahai, sikitnya aku dapat, sedih rasanya ekekekek. Tak apa, Friday nih, dapat duit lagi sebab kerja kat apartment MamatGQ. Dalam sms dia Isnin lepas, dia dah warn aku, suruh aku ambik duit.

David ada beritahu jugak pasal plan dia untuk Thanksgiving nanti. Ada dinner kat rumah nenek dia, twin dia yang kat Las Vegas pun nak turun sama bini dia. Dan Sabtu tuh dia suruh aku kerja sampai malam sebab diaorang nak ke Broadway tengok Young Frankestein, dia nak suruh aku jaga Hal.

Aku tak balik awal walaupun siap kerja sebelum pukul 8, aku tunggu aje sampai 8 setengah, sesambil tengok tv sama Hal. Tak boleh jadi kalau setiap malam aku balik awal, sikit-sikit lama-lama sikit gaji aku nanti.

Balik kerja aku singgah kat 50th Street/Rockerfeller Center, dari situ aku jalan kaki melalui Fifth Avenue, masuk ke Central Park South, then ke Columbus Circle, terus ke Lincoln Plaza Cinema. Aku nak tengok wayang, filem yang dah lama aku tunggu sebab best kata reviewnya, possible Oscar-contender katanya, filem Slumdog Millionaire. Pukul 10-10 pm punya show. Sementara tuh jalan-jalan jugaklah kat area tuh, cuaca pun tak sejuk sangat. Show yang pukul 8 tuh sold out, aku tengok, hampir keseluruhan penonton yang keluar, semuanya Keling. Bukan Keling yang pakai sari, jenis Keling yang pakai moden. Kat New York nih ramai jugak Keling pakai sari, tapi itu semua kat daerah Jackson Heights aje lah.

Best gila filem tuh, one of the best films yang aku tengok tahun nih rasanya. Walaupun mulanya aku macam tak berapa percaya cerita tuh best sebab tengok jalan cerita macam predictable aje, tapi sebab lakunan sama directing nya best, itu yang buat filem tuh jadi macam best sangat. Sekejap aje rasanya walaupun filem tuh 2 jam. Tak ada nyanyi-nyanyi macam cerita Keling yang korang selalu tengok tuh, ini cerita Keling Inggeris.

The story of Jamal Malik (Patel), an 18 year-old orphan from the slums of Mumbai, who is about to experience the biggest day of his life. With the whole nation watching, he is just one question away from winning a staggering 20 million rupees on India's "Who Wants To Be A Millionaire?"

But when the show breaks for the night, police arrest him on suspicion of cheating; how could a street kid know so much? Desperate to prove his innocence, Jamal tells the story of his life in the slum where he and his brother grew up, of their adventures together on the road, of vicious encounters with local gangs, and of Latika (Pinto), the girl he loved and lost. Each chapter of his story reveals the key to the answer to one of the game show's questions.

Each chapter of Jamal's increasingly layered story reveals where he learned the answers to the show's seemingly impossible quizzes. But one question remains a mystery: what is this young man with no apparent desire for riches really doing on the game show? When the new day dawns and Jamal returns to answer the final question, the Inspector and sixty million viewers are about to find out...