Wednesday, October 17, 2012

SabtuAhad1516112008


Sabtu

Hari nih hujan sepanjang hari, dan David sama Hal pulak dua-dua nya tak sihat, so tak ke mana-mana lah kitaorang. Punyalah bosannya aku, tapi sebab David banyak lepak aje kat bilik dia, so aku pun tengok tv aje lah kerjanya. Bila dah bosan sangat tuh aku buat-buat lah apa yang patut. 

Lepas lunch, sebelum buat catherter untuk Hal, kitaorang tengok movie yang diaorang sewa. Cerita apa tah, Ruscoe Jenkins apa tah namanya, cerita pasal keluarga gagak. Aku manalah suka cerita yang ada gagak berlakun, segerombolan pulak tuh. Rasanya, filem yang ada gagak, film Will Smith aje yang aku boleh lalu tengok. Yang lain tuh, sorry lah. 

Oooo, December nih Will Smith ada filem baru, Seven Pounds tajuk dia, kena tengok gayanya tuh. Aku dah tengok trailer filem tuh, my kind of story gayanya, Director dia pun yang buat The Pursuit Of Happyness dulu tuh. 

Dalam pukul 5 tu aje aku baru ada kerja nya pun, nak menyiapkan Hal sebab diaorang nak keluar dinner sama member diaorang malam nanti. Dah dua minggu lebih dah diplannya nak keluar dinner tuh, kat tempat biasa aje,kat restoran Thai yang aku selalu pergi lunch tuh.

Aku tak ada plan apa pun lepas kerja. Eh, ada plan sebenarnya. Plan aku, tak nak pergi tengok wayang, macam yang selalu aku buat tuh. Ada dua sebab. Tak ada movie yang aku nak tengok (Quantum Of Solace aku nak tengok kat Chelsea, nak guna one of the tickets yang MamatGQ kasi dulu tuh. Tak nak tengok sekarang sebab takut terserempak dengan dia ker, iyalah kan, apartment dia satu blok dengan panggung wayang tu jer.

Aku nak pergi masa Thanksgiving nanti, itupun kalau aku masih ada mood nak tengok filem James Bond tuh. Sebab aku nih, biasanya aku akan tengok filem yang aku nak tengok tuh, masa filem tuh mula ditayang, biasanya on it's opening day. Kalau dah lama mainnya, aku jadi macam malas nak pergi tengok sebab bagi aku, bagi aku lah kan, macam dah basi aje semua tuh. Lagipun, macam tak best aje jadinya sebab orang lain dah lama tengok filem tuh, aku barulah tergedik-gedik nak pergi tengok. Nampak sangat macam orang ketinggalan zaman, kan? Aku nih kan ker jenis yang nak semuanya aku nak first)

Sebab kedua, aku rasa macam malu kat diri sendiri aje sebab selalu sangat tengok wayang. Walaupun filem yang aku tengok semuanya artsy films, filem yang kebanyakannya tak main kat Malaysia (sebab apa tak main kat Malaysia? Sebab orang Malaysia tak tahu menilai kekelasan ekekekeke), filem yang sesuai dengan jiwa raga aku yang bila lepas tengok filem tuh aku selalu fikir yang Directors nih know how to steal my heart, tapi itulah, aku rasa macam kosong aje akhirnya. Sebijik macam prostitue, whenever her client leaves, dia akan rasa kosong gitu, except ada duit kat purse. Sebijik macam orang yang pergi cari lonteh, masa kongkek dia rasa best tapi in the end, dia balik kosong gitu aje lah kan? 

Macam aku lah, lepas tengok wayang, aku rasa puas hati, then balik semula kezeronan aku. 

So, walaupun hujan masih belum berhenti, aku turunlah jugak kat Rockerfeller Center, saja nak tengok orang main ice-skating, jugak nak tengok pokok Krismas yang tengah dinaikkan tuh. Lighting of that big tree akan dibuat 3 Dec nanti. 

Tak lama kat situ, hujan lebat pulak. Malaslah aku jadi macam orang lain tuh, macam kambing, bertempiaran lari. Aku selamba aje redah hujan tuh, basah kuyup, terus jalan ke the nearest N/R subway station. Balik rumah lah, apa lagi nak buat, kan?

Ahad

Pun sama, hari nih kitaorang tak ke mana-mana the whole day. Sebab David semakin teruk demamnya, batuk pun bertali arus. Pun sama, hari nih kitaorang tengok movie lagi, cerita budak-budak college, lupa lak aku apa tajuk dia, White something. Sepanjang diaorang tengok video tuh, sepanjang tuh aku fikir, apa ke jadahnya orang yang umurnya dah 50 lebih, tapi suka sangat tengok filem budak-budak? Pelik aku, gila pelik nya. 

Since hari ni balik awal sikit (pukul 5), aku decided nak jalan-jalan lah barang sesejam dua. Akan tension jadinya aku kang kalau tak ke mana-mana, terus aje balik ke rumah, kan?

Cuma yang tak best nya, pukul 5 dah gelap gelita. Tapi, itu tidak menghindarkan aku dari merempit. Aku turun kat 57th Street, then dari situ aku merayau kat Lexington Ave, kat CBS, kat Apple Mecca punya area. Then ke Madison Avenue sama Park Avenue, kawasan banyak designer boutiqoes, kawasan orang kaya-kaya pergi shopping. Ternganga aje lah aku menengoknya, gila apa, baju sampai lima enam ratus dollar, handbag yang tah apa-apa, sampai ribu-ribu harganya. 

Lambat pulak masa berjalan rasanya, nak balik ke rumah pun masih awal, so aku masuk Borders. Aku nih kan, jenis yang takut nak curi-curi baca buku dan majalah lama-lama. Tak macam orang lain tuh yang siap berlunjur kaki kat lantai lagi, sambil baca buku. Beli nya tak. 

So sekejap aje lah aku kat mana-mana section, memang gaya macam orang nak beli buku, tapi tak berbeli-beli jugak. Semua tingkat aku naik, semua sections aku pergi. Bila dah lama rasanya kat Borders, aku melilau cari pintu keluar. Empat lima rounds aku meround cari exit. Ada lah banyak exit signs tapi bila aku ikut signs tuh, semuanya lead to one emergency door yang kalau aku bukak, akan berbunyi alarm. 

Hampir nak termenggelabah aku jadinya sebab Borders tu besar, tapi tak ada pintu keluar. Dah lama tuh, bila dah tak ada jalan lain, aku naik ajelah elevator. Laa, rupanya aku kat basement tadinya tuh, itu pasal tak jumpa exits. Menyumpah kat diri sendiri aku akhirnya, mengenangkan kebodohan aku tuh. Itu lah kebluran yang tak disengajakan kot? Ekekekkeke

So, dalam pukul 9 aku blah, itupun aku sempat merayau sekejap ke Columbus Circle, depan CNN Building, nak ambik train dari situ. 

Macam biasa, Sunday night, aku akan makan kat restaurant. Aku dine in. Tak nak lah tapau-tapau nih. So aku ke Redang Island restaurant, makan Assam Laksa. Best betul bergelak sakan dengan 3 orang waitresses tuh, semuanya Malaysian Chinese. Diaorang kata aku lah customer yang paling macam bukan customer, sebab aku asyik sembang, buat lawak, gelak-gelak, verytime aku ke sana. 

"Hey, lu tarak pernah makan ikan ka? Lobster ka? Cuba lah, mulah saja meh", kata one of them. Puas aku kata aku dah kenyang, dan aku akan datang lagi dalam dua tiga hari, tapi Minah tu tetap pujuk suruh aku cuba. Aku ni memang lah lemah sangat dengan pujukan orang-orang penjual nih kan? So aku kata, "oklah, kasi saya satu lobster". Tak apa lah, boleh dimakan esok.

Aku tak nak order ikan sebab macam kesian aje tengok ikan-ikan yang kat dalam fish tank tuh. Dengan udang nih aku tak kesian sangat sebab diaorang tak nampak macam ikan, yang asyik ke hulu ke hilir berenang, kan? Udang nih diaorang lepak setempat aje, macam tak bermaya nak huha-huha macam geng-geng ikan tuh. So, aku tak lah rasa macam kesian sangat yang udang yang hidup tuh, dalam beberapa minit lagi, akan digulaikan. 

Punyalah best nya, aku sendiri yang tangkap udang tuh, guna tangga, then guna tangguk besar tuh. Sampaikan chef-chef dan pekerja dapur, jugak customers lain, gelak-gelak tengok aku. Kadang tuh aku rasa diaorang nih gelakkan aku. Atau gelak sama aku, itu aku tak pasti. Apa pun, aku tak nak lah kalau diaorang gelakkan aku sambil ingatkan aku nih buat lawak. Tak, aku bukan melawak, aku memang gini orangnya. Kesukaan ramai. 

Aku rasa happy, rasa best aje, at least ada jugak orang-orang nak bergelak sama aku. So tak heranlah aku terkasi tips $6 (3 orang waitresses) kat diaorang, biasanya aku kasi 3 aje.