Wednesday, October 17, 2012

Selasa14102008


Aku tak expect MamatGQ akan ada kat apartment masa aku sampai sebab biasanya dia nih, the day lepas cuti, dia pergi kerja awal pagi. Tapi pagi tadi dia ada di apartment, tengah mandi, masa aku sampai tuh. Rasa nak terus baca diary dia masa dia tengah mandi tuh sebab aku nak tahu sapa guest dia yang datang masa long weekend tuh. 

Iyalah, bila aku tengok, banyak bunga rose yang bermacam kaler kat apartment dia tuh, aku dah agak yang sure nya awek dia yang dari Canada tuh datang, long weekend kan, Canada pun cuti semalam. Ish, kepoh sangat aku nih kan? Ekekekkeke. Itu pun nasib baik aku tak bilang belen condom dia, macam yang aku buat ituhari. 

Dia nampak macam happy aje, yang aku buat kesimpulan, mengonfirmedkan yang he had a good weekend. Dia kata kawan dia dari Boston ada datang lepak kat apartment dia dua hari. Bila dia tanya pasal aku, aku cerita lah sikit-sikit, pasal Bob datang, pasal kitaorang jalan-jalan West Village sama David/Hal, pasal aku tengok wayang. 

"Sama aje Joe hari minggu kau macam minggu lepas. Pergi makan, lepas tuh tengok wayang", kata MamatGQ. Laaa, dia pun perasan yang Sunday aku dah macam Sunday photocopy, ekekekke. 

"Aku suka tengok kau happy gini nih MamatGQ", aku kata gitu bila tengok dia senyum aje.

"Aku happy sebab kau ada sini Joe, aku happy sebab dapat jumpa kau", kata MamatGQ dua tiga kali. Aku buat tak dengar aje, tak pandang dia pun sebab aku rasa dia cakap gitu tuh takat nak bodek aku, nak kasi aku sedap hati gitu. Dia tahu agaknya aku nih suka dibodek dan dipuji. 

"Apa pasal kau tak ambik duit yang aku tinggalkan untuk beli barang ituhari?", dia tanya aku. 

"Alah, berapa sen sangat, itupun nak kira kau nih", aku kata gitu. 

"Tak Joe, aku nak biar fair gitu, lain kali kau nak duit apa-apa, ambil kat sini dalam kotak ni", kata MamatGQ sambil tunjukkan bekas duit dia.

"Macamana mamat yang kau jaga tu, ok ker?", dia tanya aku masa tengah pakai boots.

"Macam tu lah....", aku kata gitu. Tak sedar aje aku pun terus tercerita pasal aku marah kat Hal Sabtu lepas tuh. 

"Kalau kau marah kat dia, dia tahu ker?", MamatGQ tanya aku.

"Biasanya sekarang nih, kalau aku marah, aku make sure dia tahu yang aku marah", aku jawab gitu. 

"Ok, kau buat gitu, jangan pendam kan aje, kau kena beritahu dia, dia tu memang dasar anak lonteh (he's such a son of a bitch!)", kata MamatGQ.

Ada lah satu dua lagi benda pasal Hal yang aku cerita kat MamatGQ, macam mengadu kat dia lah kononnya. Yang dengan lain perkataan, macam mencucuk Hal lah kaedahnya. Ala, kat sapa lagi aku nak mengadu hal kan? Kat blog nih? Aku tulis kat sini, orang gelak kan aje, tak ada pun orang kasi nasihat macam yang MamatGQ tuh nasihat. Kan?

"Eh Joe, aku pernah buat kau marah tak selama ini?", serious aje MamatGQ tanya aku.

"Kejap, aku nak cuba-cuba ingat", aku kata gitu. "Tak, tak pernah", aku kata sambil gelak-gelak.

"Lawak lah kau nih!", kata MamatGQ.

Entah pasal apa MamatGQ kata dia macam malas sangat pergi kerja, then dia beritahu yang ramai lagi staff dia yang akan dibuang kerja, business kompeni tuh tak bagus, ekonomi teruk sekarang nih. Dia pun rasa macam tak selamat aje, entah-entah dia pun akan dibuang kerja nanti. 

Sebelum dia pergi kerja, ada lah benda yang dia cakap kat aku, yang aku rasa tak yah tulis kat sini lah pasal aku malu nak tulis, ekekekeke. Tak, kalau aku tulis, korang sure macam tak percaya nanti, lagipun aku malu-malu kucing gitu nak beritahu apa yang dia puji aku tadi tuh. Macamana pun, again, aku tak lah ambik serious sangat apa yang dia cakap tuh, entah-entah dia cakap tuh sebab nak kasi aku happy. 

The moment dia blah aje, terus aku mengupdatekan diri aku pasal dia punya life, i.e baca diary dia. Aku dah agak sure ada entry baru, tapi tak adalah pulak cerita pasal last weekend tuh. Yang ditulis pun balik-balik pasal itulah, pasal dia banyak sangat fikir benda yang bukan-bukan. Jugak dia tulis pasal dia dapat idea nak tukar profession lain. 

Pukul 12 lebih sikit aku blah dari apartment MamatGQ sebab Friday nanti aku datang lagi, malaslah aku buang masa sepagian kat situ kan? Aku terus ke Forest Hills, malas pulak nak lunch so aku melepak kat internet cafe for a few hours, makan granola bars aje.