Wednesday, October 17, 2012

Ahad12102008


"Get ready Joe, we are going to the city", kata David masa aku sampai pagi tadi. "We are going to Quad Cinema in Manhattan", kata dia lagi. Alaaa, diaorang nak tengok film The Women, sebab mak David nak sangat tengok film tuh. David kata ini kali pertama dia ke Manhattan tengok wayang sama mak dia. Selalunya diaorang pergi berdua aje, takat jalan-jalan, tak pernah drive pun. Tah apa tebiat nya David harinih, aku pun tak tahu. 

Pelik jugak aku sebab diaorang tak pernah pergi tengok wayang kat Manhattan, sebab susah nak bawak Hal yang terpaksa guna scooter tuh. Biasanya kalau kitaorang tengok wayang, kat Forest Hills ni aje, tak jauh dari apartment diaorang nih. Aku kasi suggestion yang daripada bawak scooter, lebih baik bawak wheelchair, manalah tahu panggung wayang tuh tak friendly sangat kat orang cacat. Itu silap besar aku sebenarnya, sebab kalau guna wheelchair, maknanya aku lah yang kena tolak wheelchair tuh. Dan kebetulan pulak kitaorang sampai awal, dan David park kereta nun jauh kat West Village, so jauhlah perjalannya ke panggung wayang tuh. Macamana pun, best aje jalan-jalan kat West Village tuh, lagi best kalau aku tak kena tolak wheelchair, lagi best kalau aku jalan sama member lain selain diaorang tuh. 

Saspen jugak aku takut kalau-kalau terserempak dengan MamatGQ sebab kat West Village lah tempat dia selalu pergi kalau dia ada guest, memang tempat classy gitu, aku rasa macam kecik aje bila lalu kat kawasan tuh tadi tuh. Nasib baiklah kitaorang berempat, so tak lah rasa kecik sangat. 

Tak nak lah aku kasi review apa-apa pasal wayang yang kitaorang tengok tuh, or rather diaorang tengok tuh. Aku macam tak tengok pun sebab start aje wayang tuh, aku tidur, ekekekeke. 

Sebab nak cepat, masa balik tuh, masa nak ke kereta, aku tolak wheelchair Hal tuh laju aje, sampai beberapa kali Hal macam nak tercampak keluar, sebab terlanggar itu ini. Saja jer kadang tuh aku ikut jalan yang bumpy, nak pekena kan Hal tuh sikit, biar dia tahu yang life's not a bed of roses. 

Lambat sikit aku balik kerja harini sebab nak menyiapkan Hal lah. Terus aje aku singgah kat Lexington Avenue, dari situ aku ke Central Park West, menyusur jalan ke 72nd Street/Columbus Avenue, sebab nak makan kat Penang Restaurant. Aku makan mee kari seafood, terbanglah $20. Kalau aku singgah kat Jackson Heights, makan kat restoran Paki, macam yang mulanya aku nak pergi tadi tuh, habisnya takat 5 dollars aje. Tapi itulah aku, aku selalu fikir yang Sunday night, aku kena makan kat tempat kelas-kelas sikit, aku nak biar aku ada rasa " macam best aje" gitu. 

Aku jalan slow-slow aje sesambil tengok orang, on the way ke panggung wayang. Macam minggu lepas jugak, aku buat benda yang sama, makan kat Penang, dan tengok wayang. Aku tengok film Happy-Go-Lucky.



Aku suka jugak film tuh, aku suka character tuh yang walaupun irritatingly funny, annoyingly nice, tapi she is one of those individuals who sees every glass as half-full. Macam aku. Filem bodoh aje, tak ada story-line sangat pun tapi betul macam apa yang diaorang kat review tuh cakap, I left the theater feeling both clearheaded and buoyant.