Wednesday, October 17, 2012

Selasa21102008


Semalam aku tidur dalam pukul 11 setengah, pukul 4 pagi aku terbangun, puas aku cuba tidur semula tapi tak lelap. For the last few days aku tidur tak padam lampu pun, tapi aku berkelubung sebab sejuk, dan nak kasi gelap. Punyalah lama nak tunggu Subuh yang masuk pukul 6 pagi, so aku online aje lah.

Lepas breakfast, dalam 7-15 gitu terus aku ke Chelsea, ngam-ngam sampai sana pukul 8. MamatGQ tak ada kat apartment, dia pergi gym, ada mesej kat meja suruh aku pergi beli coffee bean. Aku mana lah tahu pasal kopi-kopi nih sebab aku minum instant coffee, so bila note tuh kata suruh campurkan regular sama decaf, French roasted, Colombian coffee, confused aku jadinya. Kat kedai tu pulak, berpuluh-puluh jenis coffee beans yang ada, nak tanya orang aku malu, lagipun pagi-pagi gitu memang ramai orang. So aku grind sendiri lah beans tuh, nasib baik masa kecik dulu selalu tengok Supermarket Sweep, so aku tahu lah macamana nak buat. Dalam hati aku fikir, janganlah nanti aku terikut pulak cara diaorang nih, sebab aku nih mudah sangat nak mengikut cara hidup orang kelas-kelas. Sedangkan kelas aku cuma minum instant coffee aje kan? 

Pukul 9 setengah baru MamatGQ balik, sedangkan kat note dia kata dia akan balik dalam 8-45 gitu. Aku tengah buat kerja gitu lah sesikit masa dia sampai tuh. And since dia dah siap mandi semuanya, kitaorang lepak-lepak, sembang-sembang gitu lah. Walaupun dia macam happy gitu tapi dia tetap kata yang dia bercinta nak pergi kerja, sebab Boss dia macam palat aje tuh. Semalam dia balik kerja pukul 10 malam. 

"Ha mula dah, mengomel jer kerjanya", aku kata kat dia masa dia mengomel pasal kerja dia tuh. 

"Kau "bitch"! Sebijik macam ayah aku, macam mak aku", kata MamatGQ. Masa dia lalu depan aku, dia ketuk kepala aku dengan hanger, sambil gelak-gelak. 

"Eh, aku suka lah apa yang kau tulis kat board tuh", aku kata kat MamatGQ sambil tunjukkan board yang ada dia tulis pasal "emotions and desires". "Selama ini memang itu yang aku fikir, itu yang buat aku rasa macam at peace dengan life aku nih", aku sambung lagi. 

"Betul ker Joe?, Aku pun rasa tenang aje bila ingatkan ayat-ayat tuh", kata MamatGQ. 

"Memang, for the last few months memang itu prinsip aku pun, cuma kadang-kadang tuh kita rasa down, rasa tak best aje, then bila kita ingat balik that words, kita rasa bersemangat semula. Percayalah cakap aku, it works", kata aku lagi. 

"Kau nih spiritual lah orangnya Joe", kata MamatGQ. "Pasal kau tak beritahu aku dari dulu lagi?", dia tanya aku. 

"Ala, sapalah aku nih nak nasihat kau kan?", aku kata sambil gelak-gelak. Memang betul pun kan? 

"Apa pasal kau cakap gitu Joe? Kau tau tak, kau lah salah seorang yang interesting yang pernah aku jumpa. Semua orang Malaysia macam kau ker Joe?", kata MamatGQ. Serious aje. 

"Tak lah, aku sorang jer gini, kalau semuanya best macam aku, sure ramai orang Malaysia kat New York ni kan?", aku kata sambil gelak-gelak. 

"That's a good one, Joe", kata MamatGQ sambil gelak. 

Pukul sepuluh lebih baru dia pergi kerja, cepat-cepat aku buat kerja, pergi dry cleaner, beli barang, dan buat laundry. Ramai pulak orang yang buat laundry, so tak ada washers yang kosong, berbelas kali aku turun naik dari lantai 2 ke basement, adalah balau nih yang lupa pakaian dia agaknya, aku nak masukkan ke dalam dryers, takut dimarahnya pulak, so terpaksalah tunggu. Siap minum kopi lagi kat laundry tuh sambil tunggu balau tuh. 

Terbersembanglah dengan this Colombian lady yang kerja jadi housekeeper sorang mamat nih. Dia datang every other week, punyalah banyak pakaian yang nak kena dicuci, kesian aku menengoknya. Cerita-cerita dengan dia (aku tak kata aku kerja kat situ, aku kata aku cuma tolong kawan), dia kata yang dia cuma ada masa 3 jam untuk buat semua kerja. Dibayar pun 10 dollar sejam. Bla aku beritahu yang aku datang dua kali seminggu, dia kata yang kalau dia disuruh datang seminggu sekali pun dah ok. Punya terkesian, aku lah yang tolong dia lipat pakaian, cadar dan bedsheet tuh semua. Gila baiknya aku nih kan Dear Diary? 

Aku dah siap buat kerja semuanya, cuma tunggu nak keringkan pakaian aje, kalaulah tak sibuk kat laundry room tuh, sure aku dah boleh blah awal. Tapi itulah, I wasted like more than an hour, menunggu orang siap guna machines. Tak pulang modal lah kalau gini sebab aku punya budget, nak kerja dalam 3 jam aje setiap kali aku ke apartment MamatGQ tuh. Then again, aku kerja pun bukannya pasal duit sangat, it's more for the fun of it, sesambil tolong orang, so tak apa lah. 

Pukul 2 baru aku siap kerja, terus aje lah ke Forest Hills, sempat ke internet cafe sejam sebelum melepak kat park sementara nak ke apartment David/Hal.    

Banyak kali aku macam terbengang kat Hal harinih tapi aku tak tunjukkan kat dia yang aku marah. I was contemplating samada nak "basuh" dia once and for all tapi macam tak sampai hati gitu. Then again, kalau aku tak bersuara, dia tak akan sedar yang dia tuh cerewet dan cocky. Entahlah, dari sehari ke sehari aku cuba nak menyukakan kerja jaga Hal tuh tapi masih tak boleh. Sebab dia berperangai gitu lah. Sampai bila-bila lah aku tak akan rasa ada connection kerja dengan Hal nih sebab sedaya upaya dia (yang tak berdaya upaya tuh) nak cuba buat baik dengan aku, nak berlawak dengan aku, semakin aku meluat menengoknya. 

Aku ke Redang Island restaurant untuk dinner, makan mee goreng Keling, tak habis so aku tapau bawak balik. Ada dua kad raya yang aku dapat harinih tapi kedua-duanya aku tak tahu dari siapa sebab tak ada nama penuh, takat nama samaran aje. Satu dari Ann (Brunei) dan satu lagi dari silent reader (lelaki gayanya) yang kat Herriot Watt Uni, Edinburgh, Scotland. Thanks guys! Kasi lah email korang sebab aku rasa nak privatekan blog nih, nak kasi access kat sapa-sapa yang hantar aku kad raya, birthday card, kuih aje. 

[Ha, tengok tuh, busuknya hati aku nih!] Ekekekekke