Tuesday, October 9, 2012

05012008


Ini aku buat update apa yang berlaku 1st Jan 2008, sebab ada hal sikit nih. Yang mungkin berlarutan kes nya, yang mungkin membuatkan kitaorang terpaksa ambil keputusan untuk ke New York saja.

Kebetulan aku off hari Selasa Jan 1st tuh, rugi aku sebab hari tuh mall tutup awal. Alfonso, kitchen helper baru tuh pun off jugak so aku lepak dengan dia aje lah sesambil online, sesambil tengok tv. Tengok tv channel bahasa Spanish. Bini Sonny ada kat bilik dia jugak. 

Kitaorang tak keluar ke mana pun, aku aje yang pagi-pagi tuh keluar ke 7-Eleven sekejap untuk beli kopi dan egg sandwich. Jugak mee segera sebab snow akan turun lebat petang tuh so sure aku akan termalas nak keluar dah nanti nya. Aku dah tak kisah jugak sekarang nih pasal snow. Dah tiap-tiap hari turunnya, lantak ko lah. 

Patutnya aku ke Lenscrafter untuk order contact lens baru kan? Dah lebih dari dua minggu dah kan aku pakai trial contacts nih kan? Tapi termalas lah pulak merangkak-rangkak dalam snow tuh sengsorang. Lagipun aku belum dapat gaji, tak syok sangat kalau pergi ke Lenscrafter tuh dengan duit yang cukup-cukup untuk order dua boxes of contacts aje kan? Kalau dah gaji tuh, aku boleh standby duit untuk beli a few boxes kan? Iyalah kan, aku nak beli banyak kaler kali nih. Jugak, manalah tahu kalau-kalau aku nak terbeli glasses jugak kan? Kan ker glasses kat Lenscrafter tuh semuanya branded belaka. Minggu depan lah gamaknya aku ke sana. 

Tengahari tuh, bapak saudara Sonny balik ke rumah. Dia berkemas-kemas sebab petangnya nak balik ke New York. Ada dalam sebulan rasanya dia di sini, dia tolong-tolong aje di musim sibuk dulu tuh. Tak lama lepas tuh, datang pulak this perempuan , yang aku rasa saudara diaorang. I've seen her once, mulanya aku ingatkan mak Sonny. Tah-tah emak saudara, aku tak tahu. Asyik bergossip aje lah perempuan tuh sama bapak saudara Sonny. Aku sama Alfonso tak ambik kisah pun, kitaorang lepak berdua aje kat living hall tuh.

Sepanjang hari aku dok online, buat update yang kat bawah tuh. Kejap-kejap, bila bosan, aku keluar meranduk snow. Almost seharian, tak ada pun orang online untuk aku jadikan member sembang, so aku merayau-rayau gitu aje lah jenguk-jenguk blog orang. 

Pukul 6 lebih sikit diaorang balik kerja. Aku tengah lepak atas katil, sesambil online, sesambil tengok tv. Yopi kat bilik dia. Alfonso pergi buat laundry. Then aku terdengar bunyi macam diaorang bertekak. Mulanya perlahan aje, then riuh rendah. Aku tak sure suara siapa yang paling kuat tapi aku agak-agak, suara Sonny sama suara bapak dia. Jugak bapak saudara dia tuh yang aku tengok, asyik keluar masuk rumah aje. Diaorang bertekak tuh kat bilik Sonny kalau tak salah aku, ataupun kat bilik yang Yopi share dengan bapak Sonny tuh. 

Then aku dengar bunyi orang berkejar-kejaran, orang ketuk-ketuk pintu. Bunyi orang menjerit-jerit. Suara bini Sonny, suara perempuan tuh, suara Sonny, suara bapak Sonny, suara bapak saudara Sonny. Mr Wong aje yang tak bersuara. Terpanik aku kejap sebab aku bimbang kalau-kalau neighbours talipun Polis aje nanti nya. Sebab memang riuh rendah seluruh block. Ada lah dalam sesepuluh minit gitu diaorang berkejar-kejaran dari bilik ke bilik gitu, aku tak sure sangat sebab aku cuma agak aje dari bunyi yang aku dengar tuh. Aku dah berdegup-degap aje. Aku slow kan bunyi tv. Aku turun dari katil. Aku bersandar kat birai katil. 

Then gaduh diaorang semakin kuat, ada bunyi benda jatuh, berderai-derai bunyinya. Berkecai-kecai. Bunyi benda pecah. Bunyi orang pukul-pukul pun ada jugak. Ish, ini dah teruk nih, kata aku dalam hati. Then suara siapa menangis, meraung tah. Bini Sonny kot. 

"I don't know, man, I don't know, man", kata Mr Wong. Dia menangis rupanya, dia mulanya macam tak campur pun urusan daorang tuh. Iyalah, dia cuma cousin Sonny aje, sure itu masalah antara Sonny sama bapak dia aje kot. Aku pandang Mr Wong, dia geleng-geleng kepala. Aku pun dah tak tahu nak buat apa. Memang aku tak buat apa sebelumnya pun, cuma aku tak tahu apa yang harus aku buat, bila keadaanya macam tuh.

Aku rasa macam nak keluar aje dari rumah tuh, nak bawak beg aku, nak blah gitu aje. Aku fikir, kalau aku dah dapat gaji, harus aku blah gitu aje. Tapi, kat luar snow tebal pulak tuh. Macamana pun, aku standby aje, kalau ada apa-apa terjadi, aku akan blah dengan satu beg aku tuh. 

Dan aku terfikir jugak, begini rupanya akhir kisah aku di New Hampshire nih. Aku terpaksa blah ke New York gayanya nih. Tak nak lah aku duduk sama keluarga yang asyik gaduh aje nih. Yang buat aku sentap, tiba-tiba aku dengar bunyi orang berpukul-pukul, lebih kuat. Dan suara perempuan meraung-raung. Terus aku bingkas bangun, aku rasa macam nak keluar rumah aje, sambil bawaklah apa-apa yang patut. Passport, duit. Then aku tengok Yopi datang dari bilik dia, lega sikit aku sebab ada kawan. 

Aku ajak Yopi keluar aje, aku ajak dia ke 7-Eleven. Aku tak tahu apa dah kesudahannya tapi tak lama tuh diaorang macam senyap aje semuanya, apa yang aku agak, diaorang semuanya masuk bilik Sonny, dah tak berkejar-kejar dah. Gitu pun, kitaorang masih dengar suara perempuan meraung tuh. Mungkin sebab diaorang malu kat kitaorang kot, aku tak tahu. 

Aku sama Yopi ke tempat laundry sekejap, ajak Alfonso ke 7-Eleven, sesambil merepotkan kejadian tuh. Yopi kata dia nak berhenti kerja aje lah, dia ajak aku sama Alfonso sama-sama berhenti. Dia kata, memang selalu diaorang gaduh gitu tuh. Yopi dah lama kerja di sini so dia tahu lah kisah nya kan? So far, ini kali kedua diaorang gaduh teruk-teruk gini, sekali dulu tuh masa kat restoran. Tapi yang kali ini memang teruk sangat, sampaikan aku ingat ada yang cedera ker apa ker masa aku dengar suara orang meraung tuh. 

Aku pun rasa macam tak aman aje, aku macam terbesetuju dengan idea Yopi tuh, untuk berhenti kerja aje. Macamana pun aku tak nak lah nampak macam beria-ia sangat nak buat keputusan blah dari keluarga Sonny nih, walaupun dalam hati aku berharap sangat yang Yopi sama Alfonso buat keputusan yang sama. At least aku akan ada alasan yang kuat lah nanti kan kalau-kalau aku terberhenti kerja di sini kan? 

Masa kitaorang sampai di rumah, dah tak ada bunyi orang bertekak dah. Bunyi Sonny memvacuum aje yang aku dengar. So aku sama Yopi dan Alfonso terus aje lah sembang-sembang di hall, sesambil tengok tv. Tak lama lepas tuh Sonny datang, dia bayar gaji kitaorang. Sambil mintak maaf. Dia kata tak ada apa-apa hal, dia suruh kitaorang tetap kerja macam biasa esoknya.