Tuesday, October 9, 2012

08012007


Aku tengah seronok sambung tidur pagi tadi bila Sonny kejutkan aku dalam pukul 9 gitu. Dia suruh aku masuk kerja for a few hours sebab dia terpaksa ke Boston untuk hantar anak dia ke hospital. Ayooo, apa pasal tak beritahu aku semalam, kan? Nasib baiklah aku nih jenis yang simple, so dalam masa lima minit aku dah siap sedia. 

So aku kerja lah pagi tadi, sorang-sorang aje di bahagian depan. Asyik menengok jam aje kerjanya, nasib baik dalam pukul 12 lebih Sonny sampai ke restoran. Dia mulanya suruh aku teruskan aje kerja, dia suruh aku ambik off besok instead. Tapi sebab aku dah ada plan lain, aku kata aku nak off hari ni jugaklah. Walaupun aku dah terrugi beberapa jam. Aku ada banyak hal-hal rumahtangga yang nak diuruskan harini nih. Lagipun dengan aku nih, kalau mind aku dah aku set kan untuk off, aku nak off jugak. Tak nak tunggu esok dah. 

Anak diaorang asyik dok meraung-raung aje sampaikan masa dalam kereta, aku tanya Sonny kalau-kalau anak dia tuh sakit sebab sayu sungguh bunyi dia nangis tuh. Rupanya anak dia tuh nangis tuh sebab nak naik carousel (kuda pusing) kat mall tuh. Laa, apa pasal tak dibawak aje budak tuh naik tadi nya, tanya aku dalam hati. Selalunya anak dia tuh akan naik kuda pusing tuh sama bini Sonny. 

Then baru aku terfikir yang mungkin sebab Sonny nak cepat, nak hantar aku balik, bukan ker harinih hari off aku? Laaa, aku yang macam sentapz jadi nya. Tak kan sampai gitu sekali kan? Bukannya aku tak boleh tunggu dalam dua tiga minit kan? Ah, lantak korang lah, aku cuba menyedapkan hati aku. 

Aku online for a few hours, sesambil tuh pergi buat laundry kejap. Pukul 4 baru aku keluar. Keluar sama Alfonso, yang off hari ni jugak. Best weather hari nih, tak sejuk. Mid-60's hari nih, more than 40 degrees above normal. Baguslah tuh, biar snow yang membukit nih cepat cairnya. Best jugak ada member jalan-jalan nih, tak terasa sorang-sorang sangat. 

Kitaorang ke K-Mart, sebab aku nak kirim duit guna Western Union. Eh, nak cerita ker nih, duit aku hantar kat sapa? Oklah, cerita aje lah. Aku kirim USD 500 kat this one guy kat Canada, dia nih a very reputable Trader/Blogger. Aku nak suruh dia tolong tukarkan duit tuh ke Liberty Reserve sebab Liberty Reserve account aku tak ada duit. Kosong. Ada a few cents aje. Aku nak buat apa dengan Liberty Reserve tuh? Nak aku cerita jugak ker? Oklah, meh aku cerita. 

For the last few weeks aku dah survey-survey, macamana nak bukak Trading Account, untuk orang yang tak ada bank account, credit cards, ID, Social Security, etc. The only option yang aku boleh buat, guna Liberty Reserve, memang kebetulan aku ada Liberty Reserve account cuma tak aktif aje lah account tuh. Aku kena cari cara nak fund that account dan since aku tak ada apa-apa cara lain, aku kena guna orang tengah aje lah. Orang yang boleh aku percayai, dan orang yang percaya aku. So aku contact Mamat yang kat Canada nih since dia ada offer untuk jadi orang tengah. So itu lah, aku kirimkan USD 500 untuk fund account aku tuh, aku tahu bukan USD 500 yang aku akan dapat sebab dia pun ambik percentage sesikit.

Macamana pun, by tomorrow, duit tuh masuklah ke dalam account Liberty Reserve aku kot. Dan aku nak buat apa dengan Liberty Reserve tuh? Nak tau jugak ker? Aku nak start trading lah, nak buat Forex. Cara kecik-kecik aje lah, sebab aku bukannya ada masa nak online sangat pun kan? Nanti lah aku cerita perkembangannya, baru aje bukak Trading Account tuh, duit pun belum masuk lagi kan? So, untuk masa-masa ke hadapan nih, aku dah boleh agak yang aku akan lebih concentrate ke tempat lain, masa aku online nanti. Entah-entah aku akan jadi termalas untuk update blog nanti kot. Mintak-mintak janganlah sampai begitu sekali.

Apa pasal aku macam tiba-tiba aje nak berkecimpung dalam bidang Forex Trading nih? Sebenarnya dah lama dah aku mengidamnya nak cuba-cuba buat Currency Trading tapi itulah aku tak ada all those documents kan? Kepayahan yang membuatkan aku cuba melupakan semuanya tuh. Tak ada duit pun satu hal jugak kan? Cuma sekarang nih, hasil dari pelangutan aku kat tempat kerja setiap hari, aku terfikir yang might as well aku cuba-cuba buat Trading nih. Aku nak cuba set kan some amount of money setiap bulan, duit yang I can afford to lose lah kan? The gambler in me tu menyerlah kan? Aku fikir, kalau aku tak cuba-cuba buat sekarang, bila lagi kan?

Lagipun, aku bukan ker nak ada hobby? Itu boleh dijadikan hobby jugak kot? Lagipun, aku nak cuba divert kan attention aku nih. Bukanlah aku rasa selama ini aku macam membuang masa aje online, cuma aku rasa since aku kat internet pun dah macam sorang-sorang aje sekarang nih, lebih baik aku buat something yang boleh menguji minda aku kan? So itu lah cerita nya, aku nak buat Forex Trading sesikit. Mungkin ini first step kot. Harap-harap first step ni nanti berjayalah, biar laju sikit langkah aku kan? 

Aku tinggalkan Alfonso kat K-Mart sebab aku nak ke Lenscrafter, kat area-are situ jugak. Aku tak nak lah shopping kat K-Mart, tak ada apa pun nak dibeli. Lagipun K-Mart tuh tempat orang miskin shopping. Aku tak nak lah mengonfirmkan yang diri aku nih miskin dengan bershopping kat K-Mart. 

Doktor kat Lenscrafter tuh tak ada pulak, dia MC. Nak tergelak aku bila diaorang kata Dokotor tuh sakit, ambik MC. Macam tak masuk akal aje kan Doktor boleh jatuh sakit, ambik MC. Itulah, kat dunia nih, tak ada apa dah yang boleh dipercaya.

So aku buat appointmnet untuk minggu depan, pukul 5 petang. Dah berapa minggu dah aku pakai trial contacts nih, aku tak boleh order contacts baru selagi tak dapat confirmation dari Doktor tuh yang contacts yang aku pakai nih sesuai untuk mata aku. Payah kat Amerika nih, semuanya kena go by the rules. 

Kitaorang ker Burger King sekejap lepas tuh sebab aku belum makan, pagi aje aku makan almond croissant sebijik, itu aje. Lepas tuh kitaorang ke satu Shaws sebab aku nak beli Money Order. Aku nak bayar sewa bilik aku yang kat New York tuh. Berapa kali aku congak-congak, nampak aje aku nih tak belanja sangat tapi duit aku semakin susut. Hari nih aje berapa ratus habis kan? Itu pun aku tak terorder cermin mata baru tadi tuh. Semalam dah lah bayar bill cellphone, 200. Ayoo, harini baru 8 haribulan kan?

Macamana pun, duit yang aku sepatutnya simpan kat Bank Of NR cawangan Arizona tuh tetap ada, dah dua bulan punya simpanan. Takut jugak aku nih, manalah tahu keadaan mendesak yang membuatkan aku terpakai duit tuh nanti. 

[Untuk pengetahuan orang yang tak tahu, aku dah janji untuk menabung a few hundred dollars a month, sebagai persiapan untuk Projek AIB 2010 aku tuh. Since aku tak ada bank account, dan since aku tak boleh dan tak reti pegang duit, aku terima offer NekRock (NR) untuk guna account bank dia. Or something like that kot, dia bukak one account untuk aku. Aku monitor online ajelah sebab ATM card dia akan pegang, aduh siksanya sebab kalau aku yang pegang card tuh, alamatnya tak bertambah lah duit kan? So, itu yang aku referkan sebagai Bank Of NR. Harap-harap tercapailah cita-cita aku untuk kumpul duit sesikit nih. Dan harap-harap Bank Of NR nih akan memberi kelonggaran lah sikit kan, since I'm the only customer kan? Wakakakakakakka

Aku ada jugak cadang nak bukak account kat "bank" lain tapi belum ada kesempatan. Mungkin aku akan bukak another account dengan orang yang tak sibuk, yang boleh aku contact hari-hari]

Sampai rumah pun dah malam dah, bengang aje kitaorang sebab sekejap aje rasanya kalau hari off tuh. Esok dah kena kerja semula. Kena tunggu another six days baru lah dapat off balik. Alfonso ada tanya aku, berapa lama aku nak kerja di New Hampshire nih. Aku beritahu dia yang aku dah dekat 3 bulan kerja di sini, rasa macam dah lama sangat dah. Dia kata nak kerja dalam sesetahun kat sini. Aku? Entahlah, kalau aku dapat stay sampai early summer pun dah bersyukur sangat dah. Sebab AM sama NR, InsyaAllah, nak datang New York nanti masa tuh. 

Sebenarnya itu aje lah yang buat aku bersemangat nak meneruskan kerja di sini nih.
--------------------------------------
NOTE: 

10/10/2012 : Since blog ni dicopy paste dari blog asal yang teramatlah panjangnya, ada a few "maklumat penting" yang tertinggal, yang aku patut beritahu. 

a) Projek AIB 2010 - Aku punya plan untuk balik Malaysia, 2010, AIM stands for Aku Ingin Balik, dan sebab aku rasa aku akan diaibkan nanti, what with aku yang tak ada documents etc dan aku merancang untuk redah aje Malaysian Embassy di Washington DC. (Little did I know yang aku diaibkan dengan cara lain, ditahan dan dideport)

b) Pay attention to nama AM sama NekRock (NR), keduanya dah lama aku kenal, sejak 2005 dan 2006 respectively. Dua-duanya macam my big sisters jadinya. Dalam my previous entries memang tak ada aku mention nama diaorang berdua nih walaupun kitaorang memang sentiasa berhubungan setaip waktu, masa dan ketika. Masa aku ditangkap di Niagara falls, aku sama-sama dengan AM dan NR. 

c) Aku guna bank account kepunyaan NR semenjak aku duduk di NYC.

d) Nama member2 aku yang lain tak lah aku ceritakan kat sini, walaupun they are equally important jugak. Cukup sekadar aku beritahu yang aku ada banyak support dai melayu2 di serata dunia masa tuh, di Canada, Jepun, Uk, Finland, Chad, Australia, New Zealand, France dan banyak lagi negara2 lain.