Tuesday, October 9, 2012

07012008


Dear Diary, aku tak nak tulis apa-apa lah hari nih. Tak apa kan Dear Diary, kan? Malaslah aku, macam hamba blog pulak jadinya kan, nak kena update tiap-tiap hari. Bukannya aku tak ada apa nak tulis, cuma aku malas aje.

On second thought kan Dear Diary, kau tak pelik ker yang orang macam aku yang tak ada life nih, yang hidupnya mendatar aje, boleh nak update blog hari-hari. Kau tak pelik ker? Cerita pulak, semuanya pasal diri aku kan? Tak ada cerita lain, semuanya berkisar kehidupan aku yang kosong nih. Dan walaupun kosong tapi ada aje benda yang aku nak tulis. Yang secara tak langsung, mengosongkan benda yang kosong tuh. 

Oklah Dear Diary, ini dah lewat malam dah nih, aku cadangnya nak berjaga aje lah malam nih sebab esok aku off. Tak ada aku nak buat apa pun, nak chat pun tak ada orang sangat nih. Diaorang tuh kan Dear Diary, kalau masa aku tidur biasanya sampai berbuih mulut masing-masing, chat kat tagboard aku tuh. Tapi, bila aku ada nih, bila malam aku free, tak ada pulak orang nak chat. Memang dasar pundeks sangat diaorang tuh kan, Dear Diary kan?

Oklah Dear Diary, aku nak dengar lagu jer lah malam nih, nak layan blues sikit. Kau tau tak Dear Diary, sesehari dua nih aku asyik dok nyanyi lagu Joe Le Taxi aje kerjanya. Lagu lama tuh, very catchy tune, penyanyi dia namanya Vanessa Paradis, sekarang nih dia bini nya Johhny Depp, pelakun tuh. Lagu masa aku umur dalam-dalam 15 tahun, zaman-zaman aku sekolah dulu, lagu ni nih Dear Diary. Simple jer lagu nih, kisah kerja seharian drebar teksi di kota Paris, yang nama dia Joe. 

Tapi kan Dear Diary, masa aku student kat UK dulu, especially masa aku jalan-jalan kat Europe, aku dengar balik lagu tuh. Lagu tu aje lah yang aku selalu main kan kat walkman aku. Dah tua aku nih kan Dear Diary kan, sebab aku sempat merasa zaman-zaman walkman dulu. 

Tak sangka pulak, belasan tahun kemudian, aku masih mendengar lagu yang sama. Fuck kan, Dear Diary kan?



[Joe Le Taxi - Vanessa Paradis]

Joe le taxi
Y va pas partout
Y marche pas au soda 
Son saxo jaune 
Connait toutes les rues par coeur 
Tous les p'tits bars 
Tous les coins noirs 
Et la Seine 
Et ses ponts qui brillent 
Dans sa caisse 
La musique a Joe 
C'est la rumba 
Le vieux rock au mambo 
Joe le taxi 
C'est sa vie
Le rhum au mambo 
Embouteillage 
Il est comme ca 
Rhum et mambo 
Joe - Joe - Joe 
Dans sa caisse 
La musique a Joe resonne 
C'est la rumba 
Le vieux rock au mambo bidon 
Vas-y Joe 
Vas-y Joe 
Vas-y fonce 
Dans la nuit vers l'amazone 
Joe le taxi 
Et Xavier Cugat 
Joe le taxi
Et Yma Sumac 
Joe - Joe - Joe 
Joe le taxi 
C'est sa vie 
Le rhum au mambo 
Embouteillage 
Joe le taxi
Et les Mariachis 
Joe le taxi 
Et le cha-cha-chi 
Joe le taxi 
Et le cha-cha-chi 
Vas-y Joe 
Vas-y fonce 
Dans la nuit vers l'amazone