Tuesday, October 9, 2012

Tougher Than The Rest


Walaupun amigo yang baru masuk kerja tuh tak berapa reti English tapi dia selalu lepak sama aku kalau pagi-pagi sebelum pergi kerja, dan juga malam-malam lepas balik kerja. Pagi, biasanya aku keluar dalam pukul 9 lebih sikit, aku lepak-lepak kat luar. Masa tu lah biasanya aku samada menalipun, atau just lepak-lepak ambil angin. 

Dan amigo nih pun sama jugaklah lepak dengan aku. Dan tiap-tiap kali bila dia tanya aku, atau aku tanya dia, dua-duanya geleng kepala sambil kata "no bueno amigo. no bueno". Maksudnya, "tak bagus". Entah apa yang tak bagus nya aku pun tak tahu. Dan bila aku tanya dia, dia katalah yang dia tak suka kerja di dapur tuh sebab banyak sangat kerja yang terpaksa dibuat dan dia kerjanya agak perlahan. Kalau ikut cakap dia, memanglah tak lama dia akan bekerja di sini sebab dia tahu yang November dan December, memang time sibuk sesangat, what with Thanksgiving sama Krismas yang akan menjelang. 

Aku pun kata lah yang aku tak happy kerja di situ, (memanglah aku ta pernah happy kan?) saja ajelah untuk menyedapkan hati dia. At least dia tahu yang bukan dia sorang aje yang tak suka kerja di restoran tuh. 

Dan kebetulan pulak aku off sama dengan amigo tuh, so dia ajak aku ke Boston. Memang aku nak sangat keluar sebab sejak aku datang ke sini, aku belum pernah keluar ke mana-mana, setiap kali off, aku asyik memerap di rumah aje. Keluar pun takat nak beli kopi kat 7-Eleven dan ke McDonald's nak beli fish burger, yang dah jadi makanan ruji aku dah rupanya. 

Tapi nasib baik aku terfaham cakap dia, rupanya dia ajak aku temankan dia sebab dia nak ke Chinatown, nak pergi konkek. Malas lah aku jadinya, so aku kasi excuse yang aku tak dapat nak keluar ke mana-mana sebab aku nak berwebcam dengan family aku. So melepak kat rumah lagi lah aku di hari off tuh, memanglah tak buat apa-apa pun selain online. Nak keluar memang malas sangat rasanya sebab kat luar dah semakin sejuk, walaupun banyak jugak tempat-tempat shopping yang aku boleh pergi dengan berjalan kaki aje. Barnes And Nobles pun ada, kalau aku lepak sambil online kat situ, sesambil baca buku, sesambil mengopi, sure nampak macam kelas aje kan? Tapi aku tak pergi pun walaupun itu hajat aku sebenarnya, nak melepak di situ. 

Hujung minggu tuh macam biasalah sibuk sampai tak ingat dunia. Macamanapun, tak ada insiden yang buat aku naik darah. Biasanya kalau sibuk-sibuk gitu, ada aje lah masalahnya. Aku jadi happy jugak sebenarnya masa sibuk tuh sebab aku rasa I did well, sampaikan Sonny selalu tepuk-tepuk bahu aku, sebab ada a few times aku macam menyelamatkan keadaan. Iyalah, kadang tuh customers tuh banyak sangat songehnya, dan diaorang nih memanglah tak mudah nak kalah. So aku aje lah yang sanggup ke depan, yang lain-lain tuh semuanya kecut telor memasing. 

Ada sekali tuh, Sonny sendiri dah hilang sabar, dah terjerit-jerit kat customer (yang tersangatlah cerewetnya), so aku tepuk bahu dia, aku kata, "let me deal with them". So aku pun mula lah tunjukkan belang aku, diaorang jerit kat aku, aku jerit balik, diaorang kutuk aku, aku kutuk balik. Sampai terketar-ketar aku (sebab marah dan bengang), sambil tangan tunding Minah nih sambil kata "You shut up, I'm talking to your Mom, ok?", sambil satu tangan lagi pegang pinggan nasi Minah tuh. Sonny senyum aje sambil pura-pura buat kerja kat sebelah aku, so aku berpaling kat dia sambil kenyit mata. Last-last bila settle semuanya, sampai nak gugur jantung aku sebab selalu sangat kena tepuk bahu dek Sonny, sambil dia kata, "I like you, I really like you".

Ha, baru tahu penangan aku, kata aku dalam hati. Aku nih nampak jer kodi, nampak jer lemah, tapi aku nih nih ganas dan rakus orangnya. I raise to the ocassion bila waktu memerlukan.

So, lepas dari weekend tuh, semangat aku nak kerja elok-elok terus membuak-buak, dan for the very first time aku tersuka sesangat kerja kat situ. Biar diaorang tahu yang aku nih bukan calang-calang orang. Biar diaorang tahu yang aku nih hebat. 

Walaupun aku letih at the end of the day tapi aku rasa puas hati. Tak apalah, itu aje yang aku terdaya buat, kan? Dan yang buat aku bersemangatnya jugak, sebab aku tengok, orang lain pun hidupnya macam aku jugak. Masing-masing kerja sama waktu dengan aku jugak, off sehari jugak. Kalau diaorang boleh nampak macam happy, macam tak ada masalah aje, sure aku pun boleh buat macam diaorang, kan? Diaorang rileks aje, tak ada pun sampai tulis kat blog. Aku aje yang tak habis-habis membebel kat blog. Nampak sangat aku nih manja. 

Yang buat aku respet kat Sonny tuh, dia nih sama buat kerja macam apa yang kitaorang buat. Kadang dia yang cuci pinggan, kadang dia yang lap sana sini, basuh itu ini. Memang tokay contoh betul dia tuh, tak macam tokay lain yang asyik nak memerintah orang aje kerjanya. 

Bini dia, nasib baiklah dia tak reti English. Kalau tidak, memang lah cerewet sangat orangnya. Tapi aku tak berapa kisah sangat pun pasal dia sebab aku maklum yang bini Boss memang gitu perangainya. Cina pulak, kan? Dan yang buat hati aku sedap sikit tuh, bini Sonny, (walaupun cerewet) dia nih ada gaya-gaya nak berbaik dengan aku, ada beberapa kali dia bergurau dengan aku. Aku nih aje yang tak bagusnya, selalu fikir dan ingatkan benda-benda negatif aje. Mudah sangat terasa hati, sensitif sangat kononnya. Orang buat baik dengan aku seribu kali tapi kalau sekali dia buat palat, yang itu aje lah aku akan ingat sampai bila-bila.

Generally, Sonny suka aku, dan dia pernah kata yang dia expect aku akan kerja lama di restoran dia tuh. Dan dia tahu yang aku suka sangat kerja di situ tuh. Aku no comment lah kan? Suka kerja kat situ? Lawak gila vavi kan kalau aku suka kerja kat restoran kan? Cuma buat masa nih, aku tak nak fikir yang bukan-bukan sangat lah, aku nak bertahan aje lah, selama mungkin sesebulan dua kot? Dah ada modal sikit nanti, aku balik New York semula

Memanglah langit tuh tak selalunya cerah, belum apa-apa, amigo tuh tiba-tiba diberhentikan kerja. Sentapz gak aku dibuatnya sebab dalam 4 minggu aku di restoran tuh, dah 4 orang yang diberhentikan kerja. Memanglah kedudukan aku selamat, aku sure tak akan diberhentikan kerja, tapi aku tak suka cara diaorang nih. Senang-senang aje suruh orang berhenti kerja, then cari orang baru. 

Mamat seterusnya yang gantikan amigo tuh, dari San Salvador. Nampak macam tak betul aje dia tuh, tak reti English langsung. Perangainya pun pelik. Dengan aku, sekejap aje aku dah rasa bosan, rasa meluat. Dia nih bangang, dia pelik apa pasal orang tak reti cakap Spanish, so memang yang jenis kampung sangatlah kan kalau orang yang macam tu tuh. Dalam pada tu pun, aku macam kesian aje dengan Mamat nih sebab dia asyik kena gelak, kena marah aje (dek cousin Sonny yang jadi juragan di bahagian dapur) sebab tak reti buat kerja. Mamat nih jenis kalut, yang kalau kena tegur sikit, terus gelabah. Memanglah, tak sampai 3 hari kerja, dia pun disuruh balik, di berhentikan begitu aje. Dan masuk lagi satu orang baru, a Mexican. 

Satu hari tuh Sonny tanya aku kalau-kalau aku ada kawan yang nak kerja di bahagian serve makanan, di bahagian depan, macam apa yang aku buat. Terus aku teringat kat Syed, aku talipun dia tapi tak dijawab. So aku suruh Sonny pasang iklan kat MakCik Jenny sebab melalui MakCik Jenny lah aku dapat kerja di restoran Sonny dulu tuh. Dia tak nak sebab dia kata response nya tak menggalakkkan. Dia kata, sebulan lebih dia pasang iklan dulu tuh, aku sama amigo (yang disuruh berhenti dua hari lepas aku masuk kerja dulu tuh) aje yang interested.

Then aku teringat kat satu Mamat Indo nih yang aku jumpa masa di New York dulu, aku jumpa dia kat tempat MakCik Jenny nih. Dia tengah cari kerja, dia berdua masa tuh. Diaorang tak ada rumah, duduk kat hotel murah kat Chinatown tuh, then bila diaorang tanya aku, aku beritahulah yang aku menyewa kat rumah orang Indo. Diaorang nak share bilik aku tapi sebab berdua jadi aku kata tak boleh. Macamana pun aku kasi nombor talipun aku, sebab masa tuh aku nak ke New Hampshire nih, kalau diaorang duduk di bilik aku, tak payahlah aku bayar sewa.

So this Mamat, dia selalu talipun aku, kecek aku, suruh aku lepaskan aje bilik sewa tuh. Aku berbelah bagi sebenarnya sebab aku tahu yang aku akan balik semula ke New York, walaupun aku tak tahu bila. Dan sebab Mamat nih tak kerja (dah sebulan lebih), aku tanya dia kalau-kalau dia nak kerja di restoran Sonny nih. 

"Aku mahu deh, aku mahu. Aku bener-bener kepepetan uang sih", kata Katon, Mamat tuh.