Tuesday, October 9, 2012

06012008


Sejak Sonny gaduh dengan bapak dan bapak saudara dia ituhari, dia dah macam malu-malu nak sembang dengan kitaorang. Bapak dia pun aku tengok, senyap aje, tak bercakap sepatah haram pun dah sekarang nih. Kalau dulu masa bapak saudara Sonny ada di sini, riuh rendah suara diaorang sembang. 

Aku kesian tengok bapak dia tuh sorang-sorang aje sekarang nih. Macam kera sumbang. Ada jugak aku tengok dia macam nak bergurau-gurau dengan aku tapi aku nih jenis tak suka buat lawak bodoh macam budak-budak Mexicans tuh, so aku tak layan sangat dia punya lawak dan gurauan tuh. Kadang tuh dia buat bubur kacang (Chinese punya style lah kan, kacang hijau yang direbus, tak taruk santan apa pun, takat taruk brown sugar sesikit) Tiap pagi dia remind aku suruh minum Chinese tea yang dia bancuh untuk aku. 

Aku sebenarnya tak nak dia fikir yang aku nih macam menyebelahi anak dia (Sonny), iyalah kan, aku kerja di bahagian depan sama-sama Sonny. Kadang-kadang aku bengang jugak dengan diri aku nih, apa pasal lah serious sangat, patutnya aku layan aje lah lawak-lawak bodoh, senda gurau bodoh diaorang tuh. 

Dan Sonny pun, aku tengok, tak banyak cakap jugak sekarang nih. Since anak dia keluar hospital, bini dia dah tak ada datang sama-sama kerja pun dah. Duduk kat rumah aje jaga anak. Aku suka jugak bini dia tak ada sebab aku kelu sikit kalau sama-sama kerja dengan May tuh. 

So sekarang nih, aku dah balik macam masa mula-mula masuk kerja dulu lah. Tak bercakap-cakap, sorang-sorang aje kat depan tuh. Sonny pun tak kasi aku kerja di bahagian teriyaki/sukiyaki dah, aku pun tak pasti apa pasal. Aku berfikiran positif yang mungkin dia nak aku handle customers sebab dulu dia ada cakap yang dia suka cara aku handle dan buat baik dengan customers. Lagipun dia punya English tuh orang tak faham sangat, pernah beberapa kali dia cuba explain panjang lebar kat customers, last-last customers ramai-ramai tuh blah sambil kata, "We don't understand a word what he was saying" Mungkin dia sedar yang aku nih boleh diharapkan di bahagian depan tuh kot, itu pasal. 

Dan aku perasan yang Sonny pun dah tiru-tiru cara aku jugak kadang-kadang tuh. Aku punya style, sesambil serve makanan, aku sembang dengan customers, aku tanya lah apa yang patut. Since kat sini ramai orang dari luar, dan ramai sangat immigrants, aku selalu teka-teka, agak-agak, dari mana asal diaorang. Based on rupa diaorang, diaorang punya accent, kerenah diaorang, semuanya lah. And most of the time aku betul, atau close to betul. Sipi-sipi. Tak payah aku explain panjang-panjanglah tapi I have my own style. Itu yang Sonny tiru-tiru tuh. Dengan bebudak aku layan cara lain, dengan orang tua aku layan cara lain, dengan orang-orang Asia aku layan cara lain. Bab-bab tuh, even aku kagum dengan diri aku sendiri. Itu belum aku cerita pasal how knowledgeable diri aku nih kan? Wakakakakaka.

Yang aku buat bengang tuh bukan apa, dia guna idea-idea aku, soalan-soalan dan buah butir sembang aku, kalau dengan customers tuh. Itu dah macam memplagiat idea dah tuh kan? Tanyalah, sembanglah benda-benda lain patutnya kan? Ini dak, sebijik-sebijik idea aku dicuri, sampaikan aku terpaksa cari idea-idea lain. 

Dan, macam masa mula-mula masuk kerja dulu jugak, sebab tak ada kawan, aku banyak melangut aje kerjanya. Tambah-tambah sekarang nih dah tak sibuk langsung dah pun, weekdays terutamanya. Kalau dulu masa sebelum Thanksgiving membawak ke lepas Krismas, dalam satu hari ada lah 5 enam ratus customers (weekends ada cecah seribu). Sekarang nih, dalam seratus lebih aje jumlahnya. Itu yang aku macam berbalik macam dulu tuh, badan aje kat restoran tuh tapi fikiran aku jauh melayang ke seluruh pelusuk alam. Selalu pulak tuh terhinggap kat New York City. 

Dan aku sama Yopi dan Alfonso pun dah tak sembang pasal plan nak blah dari restoran Sonny nih. Tak jadi kot. Baguslah gitu tuh, at least aku akan kerja lagi di sini sampai ke satu masa yang aku pun tak tahu bila. 

----------------------------------------

Eh Dear Diary, 
aku rasa aku dah tersalah langkah nih Dear Diary. Meh aku cerita sikit............

Theresa, part-timer yang kerja kat restoran nih every weekend tuh, baru-baru nih dia ada kata dia nak pinjam duit. Lama dulu dah dia ada cerita kat aku pasal dia suka this Indon guy yang kerja kat restoran tuh. Pasal Mamat tuh selalu tolong dia, kalau masa dia terdesak. Mamat tuh selalu pinjamkan dia duit lah, maksudnya. Mamat tuh sekarang dah kerja di Miami. Masa di cerita kat aku dulu tuh, aku dah boleh agak yang one of these days dia akan pinjam duit dari aku. 

Memang betul sangatlah tekaan aku, minggu lepas Theresa ada tanya aku kalau-kalau aku boleh pinjamkan dia duit. Sebab dia nak kirim duit untuk anak dia di Manila. "Bagus jugak kalau aku kasi dia pinjam duit. At least aku akan dapat bertahan kerja di sini sebab tak kan aku nak blah selagi dia tak settlekan hutang aku kan?" Itu apa yang aku fikirkan. Terrer aku kan? Berusaha sedaya upaya supaya aku tetap kerja di sini. 

"How much do you want?", aku tanya Theresa bila aku kata aku hanya boleh pinjamkan dia duit lepas aku dapat gaji.

"300", kata dia. 

"300? Are yous sure?", mengada-ngada aku nih. 

"Ok, give me 400", kata Theresa.

So kaedahnya, lepas aku dapat gaji, esoknya tuh, aku kasi lah Theresa 400. Dia sanggup datang malam-malam ke restoran tuh sebab nak pinjam duit. Sonny pun terkejut tengok Theresa ada. Bila dia tanya aku, terus lah aku kata Theresa datang sebab nak pinjam duit. Tapi aku tak beritahu lah berapa yang dia nak pinjam.

Ala Dear Diary,
tba-tiba aku termalas nak sambung nih. Esok-esok lah aku sambung cerita. Aku nak cerita pasal segerombolan perempuan-perempuan Filipino yang kerja kat mall nih, yang aku sembang-sembang setiap hari with. Diaorang nih kan..........