Tuesday, October 9, 2012

14122007


Dear Diary,
hari nih kitaorang sibuk gila. Cuaca elok pulak tadi, itu yang ramai orang datang shopping kat mall tuh, walaupun snow semalam masih tebal kat luar tuh. Punya sibuknya sampaikan aku tak ada masa nak makan pun malam tadi. So aku tak ada apa lah nak update sangat, walaupun aku banyak idea nak tulis nih.

Dear Diary,
dengar ceritanya Saturday dan Sunday nih akan ada snow storm lagi, lebih hebat dari storm semalam. Bagus lah, turun lah lebat-lebat, silap-silap kitaorang dapat balik awal lagi macam semalam. Iyalah kan, kitaorang dah tak ada off dah nih sampai Krismas nanti.

Oh yea Dear Diary,
nampak gayanya aku tak turun New York lah Krismas nanti macam yang aku plan kan ituhari. Walaupun dah lama rasanya aku turun, tapi sebenarnya baru dua minggu lepas aku di sana. Tunggulah dulu kot. Tak apalah aku tak dapat merayakan cuti Krismas di New York, even menyambut New Year kat sana. Aku rasa macam terkilan aje nih Dear Diary tapi apa aku boleh buat kan? Ikutkan hati, nak jugak aku turun tapi kan Dear Diary, sampai bila aku nak ikut kan hati kan? Ini tahun 2007 dah tinggal beberapa hari aje lagi, apa salahnya aku buat azam untuk tidak mengikut kata hati untuk turun ke New York menyelebrate New Year kat Times Square, kan?

Macamana pun Dear Diary, aku tak janji lah yang aku tak nak turun ke sana nanti Krismas atau New Year. Kau tahu lah aku kan, entah-entah aku terturun jugak nanti kan? Kita tengok aje lah macamana nanti.

Eh Dear Diary, sebab aku tak ada masa sangat nak tulis benda lain yang penting-penting nih, meh aku tulis benda-benda bodoh aje lah. At least blog aku nih berupdate, kan?

Kat mall nih sekarang kan Dear Diary, berkemundang lagu Krismas aje sepanjang masa. Syok jugak mendengarnya sebab it brings back memories. Dulu masa kecik-kecik, masa kat Malaysia, bila dengar lagu-lagu Krismas, rasa nak pergi overseas aje kan? Now that aku kat overseas, bila dengar lagu-lagu tuh, teringatlah pulak zaman dulu-dulu tuh.

Tapi kan Dear Diary, dalam banyak-banyak lagu Krismas yang diaorang pasang, tak pernah pun lagu favorite aku keluar. Kau nak tahu ker apa lagu favorite aku? Judul dia Fairytale Of New York, The Pogues sama Kristy McColl yang nyanyi. Kau tak pernah dengar kan? Memang kau tak kelas lah orangnya kalau tak pernah dengar lagu tuh.

Lagu tuh kan, was so huge dulu tuh, kat Ireland/UK/Australia/New Zealand especially. I'm not surprised lah sebab lagu tuh rasanya tak popular kat US nih sebab US nih mana reti menghargai benda-benda seni gini kan? US nih negara yang tak berseni gitu kan?

Aku first dengar lagu tuh masa aku student kat UK dulu. Kebetulan pulak The Pogues tuh asalnya dari Dublin so memanglah popular sangat lagu tuh. Dan yang buat kelas nya, lagu tuh tak ramai orang dengar, hanya selected few aje yang suka lagu tuh. Macam orang kelas-kelas aje lah kan? Aku perhatikan, setiap tahun lagu tuh dire-release, tahun lepas masuk Top 10 kat UK. When the song was first released, paling top pun sampai Nombor dua aje. So dah berbelas tahun, dekat dua puluh tahun pun dah, aku dengar lagu tuh.

Aku tak pernah get tired dengar lagu yang tune dia very catchy tuh, lyric dia pun punyalah kelasnya walaupun ada bab-bab mencarut. It sums up semuanya lah, happy-happy, arguments. Dulu aku tak faham sangat lirik lagu nih tapi sekarang nih aku rasa, every single sentence tuh macam ada maknanya. Very deep, meaningful punya lirik gitu.

So Dear Diary, masa musim-musim perayaan nih, aku dok dengar lagu tuh aje lah kat laptop aku, pasang headset dan set kan volume sampai maksima. Meremang aje bulu tengkuk bila dengar lagu tuh. Definitely, macam yang Rolling Stone magazine tulis dulu tuh, "No Christmas song can beat this one"


It was Christmas Eve babe
In the drunk tank
An old man said to me, won't see another one
And then he sang a song
The Rare Old Mountain Dew
I turned my face away
And dreamed about you

Got on a lucky one
Came in eighteen to one
I've got a feeling
This year's for me and you
So happy Christmas
I love you baby
I can see a better time
When all our dreams come true

They've got cars big as bars
They've got rivers of gold
But the wind goes right through you
It's no place for the old
When you first took my hand
On a cold Christmas Eve
You promised me
Broadway 
was waiting for me

You were handsome

You were pretty
Queen of New York City
When the band finished playing
They howled out for more
Sinatra was swinging
All the drunks they were singing
We kissed on a corner
Then danced through the night

The boys of the NYPD choir
Were singing "Galway Bay"
And the bells were ringing out
For Christmas day
You're a bum

You're a punk
You're an old slut on junk
Lying there almost dead on a drip in that bed
You scumbag, you maggot
Cheap cheap lousy faggot
Happy Christmas your arse
I pray God it's our last
I could have been someone

Well so could anyone
You took my dreams from me
When I first found you

I kept them with me babe
I put them with my own
Can't make it all alone
I've built my dreams around you

[Fairytale Of New York - The Pogues & Kristy McColl]

[BTW Dear Diary, polis yang dalam video clip tuh, itu Matt Dillon, kan?]